Saskia Van Uffelen

Spreker
Doorbreek de cirkel: durf dingen anders te doen
De verschillen tussen generaties waren nog nooit zo groot

Saskia Van Uffelen, CEO van Ericsson Belux, werkt al meer dan 25 jaar in de ICT- en telecombusiness. Ze is ook aangesteld als ‘Digital Champion’ om België te vertegenwoordigen bij de Europese commissie. In 2011 roept Data News haar uit tot ICT Woman of the Year. Sinds dan ontpopt ze zich als een rolmodel: niet alleen als topmanager en digitaal ambassadeur, maar ook als vrouwelijk ondernemer die een drukke job weet te combineren met een gezin van vijf kinderen. Saskia pleit steevast voor een nieuwe manier van werken waarbij de kwaliteiten van alle generaties – babyboomers, generaties X, Y en Z – ten volle aan bod komen.

Over sportkampen en koffie zetten

Dat Saskia Van Uffelen gerekend wordt bij de ‘straffe madammen’ van het Belgische ondernemersmilieu, is genoegzaam bekend. Maar dat ze lichamelijke opvoeding en pedagogische wetenschappen studeerde, is dat veel minder. Wellicht verklaart die studiekeuze haar grote gedrevenheid om steeds de mens in organisaties centraal te stellen. “Na mijn studies was het mijn droom om sportkampen voor jongeren te organiseren. Maar daar kwam heel wat bij kijken: ik moest gebouwen huren, verzekeringen afsluiten, een businessplan opstellen, financiële en leiderschap-skills ontwikkelen…. Ik besefte dat ik daarvoor eerst ervaring moest opdoen binnen een bedrijf.” Saskia Van Uffelen vindt die ervaring wanneer een vriend een ICT-bedrijf opricht. “In het begin mocht ik de showroom schilderen en koffie zetten. Nadien ontving ik klanten en begon ik te verkopen. Een goede basis om later CEO te worden..”

Een boost in de carrière

Saskia Van Uffelen maakt vanaf dan volop carrière in de ICT-wereld. Zowel nationaal als internationaal bekleedt ze verschillende marketing en salesfuncties bij bedrijven als Xerox, Compaq, HPen Arinso. “De rode draad doorheen mijn carrière is dat ik steeds probeer om bedrijven te laten omgaan met veranderingen, wat in deze disruptieve tijden, met een steeds groter wordende digitale impact op bedrijfsprocessen en op de manier waarop bedrijven met klanten omgaan, alleen maar aan belang wint”, zegt Saskia Van Uffelen. In 2008 krijgt ze volop de kans om deze skill te bewijzen wanneer ze aangesteld wordt als CEO van Bull & CSB Consulting voor België en Luxemburg. Op een paar jaar tijd weet ze het bedrijf te transformeren van een bedrijf dat afhangt van hardwareproducten in de publieke Sector tot een provider van diensten en oplossingen in de publieke sector en industrie. Onder haar leiding verdubbelt de omzet tot 80 miljoen euro en stijgt het aantal werknemers tot 400. Haar voortvarende beleid blijft niet onopgemerkt. In 2011 wordt ze door Data News uitgeroepen tot ICT Woman of the Year. Sinds dat moment wordt ze vaak in de media opgevoerd en vervult ze ook meer en meer een publieke rol als opiniemaker, onder meer door haar columns in De Tijd.

Met twee voeten op de grond

Met een van die columns, uit 2013, weet ze heel wat harten te beroeren. Ze vertelt erin hoe ze telefonisch te horen krijgt hoe een van haar consultants, nog geen veertig, onverwacht is overleden aan een hartfalen. Het trieste gebeuren versterkt haar overtuiging dat we moeten evolueren naar een andere manier van werken, met meer ruimte voor communicatie en zingeving. Ze pleit ook voor vlakkere organisaties, waar de vier generaties – de babyboomers, de generaties X, Y en Z – op een constructieve manier samenwerken. “Elke generatie is daarbij van belang”, zegt ze, “de oudere generaties voor hun ervaring, de jongere voor hun creativiteit en hun digitale talenten.” Volgens Saskia Van Uffelen zijn de jongeren nog te weinig vertegenwoordigd in de directiekamers van de ondernemingen, waar vaak nog te klassieke machtsverhoudingen gelden. Als het van Saskia Van Uffelen afhangt, zijn we allemaal CEO, met de nodige verantwoordelijkheden en rechten en plichten.

Drie jaar timmeren

Het is net deze cultuurverandering die Saskia Van Uffelen ook wil doorvoeren bij Ericsson Belux wanneer ze daar in 2014 wordt aangesteld als CEO. “Om een bedrijf te transformeren heb je drie jaar nodig”, zo vertelt ze, “en het tweede is daarbij het moeilijkste. Het eerste jaar kun je de quick wins doorvoeren, het tweede jaar moet je echt de verandering gaan managen en knopen doorhakken. Het derde jaar ook, maar dan begin je ook de resultaten te zien.” Wanneer we dit optekenen, is Saskia Van Uffelen haar tweede jaar werkzaam bij Ericsson, het moeilijke jaar dus. “Een cultuur bij een bedrijf veranderen gaat misschien in drie jaar, maar tussen de oren van de mensen duurt het soms nog langer”, zo vertelt ze. “Vooral bij het middelmanagement zie je soms mensen die carrière hebben kunnen maken omdat ze in het verleden misschien technisch sterk waren. Maar in de huidige tijd van digitale disruptie hebben bedrijven meer nood aan mensen die goed kunnen omgaan met menselijk kapitaal, en daarvoor zijn hele andere skills nodig.”

Digital Champion

Naast haar drukke leven als CEO, is ze ook nog eens moeder van vijf kinderen, is ze aangesteld als digitaal ambassadeur voor België en vindt ze ook nog de tijd om columns te schrijven en een eerste boek ‘Iedereen baas’. “Zo’n combinatie is mogelijk, maar je moet natuurlijk goed kunnen plannen, en de gevolgen van je beslissingen juist managen. Maar als ik met zinvolle zaken kan bezig zijn, dan haal ik daar enorm veel inspiratie uit, en krijg ik in heel wat zaken meer inzicht, ook in mezelf. En dat maakt mij als mens dan weer rijker, waardoor ik meer kan teruggeven aan mijn bedrijf en aan mijn gezin.” Als Digital Champion bijvoorbeeld maakt Saskia Van Uffelen mensen en bedrijven warm voor onderwerpen als digitaal onderwijs, e-commerce en veiligheid op het net. Met haar boek ‘Iedereen baas’ legt ze ondernemers uit hoe ze de verschillen tussen generaties met elkaar kunnen verzoenen en ombuigen tot meer succes voor het bedrijf.

Na de uren

Tijdens het weekend zal je Saskia vaak thuis aantreffen, dikwijls in haar tuin. “Dat is mijn vorm van mindfulness. Het geeft me de kans om eens gewoon bezig te zijn in de natuur met het verstand op nul. De perfecte manier om te herbronnen en nieuwe energie op te doen.”

Digital transformation voor creatieve durvers

Ondernemers, Globalisering, HR, Bedrijfscultuur, Creativiteit, Innovatie, Leiderschap, Strategie, Topmanagers, ICT & Technologie, Sociale media

Als Belgische en Europese ‘Digital Champion’ timmert Saskia Van Uffelen elke dag aan de weg naar digitale transformatie. We staan op de drempel van een totaal nieuwe digitale samenleving en die revolutie heeft ook gevolgen voor bedrijven en organisaties. In de volledig geconnecteerde wereld zal het jobaanbod drastisch veranderen, maar ook de inhoud ervan. De enorme impact van artificiële intelligentie is nu nog niet te overzien. Klanten eisen steeds meer en vragen om een steeds snellere reactie.

"Digitalisering is echter helemaal geen bedreiging maar een bevrijding," zegt Saskia Van Uffelen. "Overleven betekent aanpassen. Bedrijven en organisaties moeten daar zeker op inspelen." Zij vertelt hoe je je flexibel kan opstellen in de disruptieve tijden waarin we leven. Creativiteit wordt de allerbelangrijkste skill voor de toekomst. Alleen door innovatief te denken wordt digitalisering een springplank naar meer economische welvaart en een groter persoonlijk welzijn.

Iedereen baas

HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Management, Topmanagers, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Jongeren, Senioren

Saskia Van Uffelen, CEO van Ericsson Belux, houdt een vurig pleidooi voor ondernemingen om zich anders te gaan organiseren. Ze legt uit hoe bedrijfsleiders de verschillen tussen de generaties – de babyboomers, de generaties X, Y en Z – kunnen ombuigen tot een krachtig voordeel. “We moeten in onze bedrijven naar een vlakke organisatiestructuur waarin de beslissers van nu zich laten bijstaan door de generatie van morgen”, zo stelt Saskia Van Uffelen. Volgens haar is het belangrijk dat de jongere generaties daarbij de kans krijgen om de volle verantwoordelijkheid op te nemen, tot in de directiekamer. “Nog te vaak vindt een oudere voor elk goed idee van een jongere, tien redenen om dat idee niet te volgen. Mijn generatie blijft de reflex hebben om vast te houden aan de wereld van gisteren.” Saskia Van Uffelen stelt daarentegen dat in de wereld van morgen elke generatie belangrijk zal zijn: de ouderen voor hun ervaring, de jongeren voor hun innovatievermogen en hun digitale competenties. Onder het motto ‘iedereen baas’ geeft Saskia Van Uffelen tips & tricks om het bedrijf voor te bereiden op de toekomst. Ook de impact van de digitale trends op de werking van het bedrijf en zijn medewerkers krijgt daarbij de nodige aandacht.

Burn-out: een zaak van zowel werkgever als werknemer!

HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Management, Motivatie, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Balans Leven Werk, Burn-out, Gezond Leven

Haar column in De Tijd einde 2013 zorgde voor deining: ‘Waar zijn we eigenlijk mee bezig? Elke dag laden wij, CEO’s, de rugzakjes van onze mensen vol. Daar zit vaak al veel in en wij duwen daar maar opdrachten en doelstellingen bij. Alsmaar meer, onder druk van de concurrentie. Maar op een bepaald moment stopt het. En die grens is nu bereikt.’ Voor Saskia Van Uffelen is burn-out een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. In deze inspirerende keynote deelt deze topmanager haar inzichten.

"Iedereen Baas! Een krachtige en inspirerende keynote gebracht door een straffe madam. Saskia kruidt je inzichten rond generatiemanagement en deelt haar persoonlijke ervaringen en aanpak. Met haar bijzonder herkenbare persona's Jos, Martine, Hadifa en Thibault brengt ze een sterk verhaal waarin iedereen in de zaal zich snel herkent. Kortom, een aanrader!"

Dirk Maegerman - Leadership Coach @ KBC Corporate Banking

“ Alles is prima verlopen, er waren zeer positieve reacties! Saskia is een zeer onderhoudende spreker."

Danielle Huyghebaert - Agfa Materials

De presentatie van Saskia Van Uffelen is prima verlopen. Geen opmerkingen van onze kant. Er was vooraf afstemming geweest met onze CIO. Tijdens presentatie werd goed ingespeeld op publiek. Vragen achteraf adequaat beantwoord.

Chris Engels - project manager voor EDF Luminus
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Frans, Nederlands