Raf Stevens

Spreker
Walking the journey.
Telling the stories.
Building the Tribe.

Al meer dan 15 jaar ondersteunt Raf (1971) bedrijven en organisaties om vanuit de kracht van hun authentieke verhaal verbinding te maken met zichzelf en elkaar. Hij is ook initiatiefnemer van het ontwikkelingsprogramma ‘Tribes’ (buildingyourtribe.be) waar hij werkt met kennis en inzichten vanuit corporate antropologie. Hij haalt zijn inspiratie uit verhalen, mythes en fabels van leiders overal op de wereld. Verhalen zijn voor hem geen speeltje. Hij ziet ze als een cruciaal onderdeel van hedendaags leiderschap. Marketing manager in zijn wilde jaren. Radio deejay in zijn jonge jaren. En sinds 2 jaar ook host van de succesvolle Story Club Podcast, een interviewreeks rond leiderschap. Auteur van 3 boeken: ‘No Story, No Fans’, Sterke leiders, sterke verhalen’, en ‘Raak!’.

Identiteit voorop.

In 1983 was Raf 11 jaar. Hij zat in het laatste jaar van de lagere school en samen met drie vrienden was hij een grote fan van de muziekgroep KISS. Typisch aan KISS waren de beschilderde koppen. Niemand mocht weten wie er achter die maskers zat. Dat was deel van hun verhaal. “Ik speelde Paul Stanley, één van de sterkhouders van de groep”, zegt Raf. “Zo voelde ik mij op 11 jaar ook. Onverwoestbaar. Maar in tegenstelling tot mijn drie vrienden was ik geen haantje de voorste. Eerlijk gezegd, wist niemand dat, want in woorden was ik wel een rebel. Mijn houding volgde mijn taal, maar niet mijn identiteit. Eigenlijk verborg ik me achter een masker, gelijk de mannen van KISS.”

Wat is jouw verhaal?

Uit de vele interviews die Raf deed voor zijn Story Club Podcast, bleek dat de meest geloofwaardige leiders vooral een menselijk verhaal weten te brengen. En telkens viel het hem op hoe belangrijk introspectie is en hoe dit hen tot inzichten brengt. “Wie ben ik als persoon? Wat drijft mij? Het zijn vragen die me altijd al veel hebben bezig gehouden, en ik weet nog precies waar en hoe deze vragen het diepst op mij inwerkte”, zegt Raf.

Deze zinnen veranderende zijn visie op leven en werk: ‘Jullie tijd is beperkt. Verspil die tijd niet door het leven van iemand anders te leiden. Laat jullie niet vangen door dogma’s, want dan gaan jullie een leven leiden dat het resultaat is van hoe andere mensen denken.’ Het zijn zinnen uit de befaamde Commencement Speech van Steve Jobs op Stanford. “Wil je vertrouwen winnen dan moet je een verhaal vertellen dat vertrekt vanuit je innerlijk kompas: je persoonlijke normen, waarden, emoties en overtuigingen. Dit kompas geeft richting aan geloofwaardige verhalen”, zegt Raf.

Tribal leadership.

Vandaag adviseert en begeleidt Raf Stevens leiders en ondernemers bij het vertalen van strategie in een verhaal. Hij is expert op het gebied van community building en leiderschap. Hij gelooft dat iedereen een verhaal heeft en dat verhalen een essentieel onderdeel zijn bij innovatie, verandering en cultuurvorming.

Wat is je verhaal als leider of ondernemer? Wie gelooft je nog?

Ondernemers, HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Communicatie, Public Relations, Persoonlijke Ontwikkeling, Inspirerend

Leiders en ondernemers moeten mensen in beweging kunnen brengen. Door een context van vertrouwen te creëren. Eentje waarin doelstellingen tot leven komen en mensen kunnen groeien. Ze bedienen altijd een publiek dat naar hun kijkt met de vraag: wat is jouw verhaal? En dat zich direct na afloop van jouw verhaal afvraagt: geloof ik het? Raf Stevens laat in zijn keynotes en workshops zien hoe leidinggevenden meer geloofwaardigheid kunnen opbouwen door te werken met de kracht van hun persoonlijke verhaal. Met inzichten uit zowel de oudheid (de mens als vertellende aap) als uit de principes van narrative leadership, theory U, innerlijk leiderschap en neuro-psychologie leert Raf hoe managers actief kunnen werken aan meer geloofwaardigheid en vertrouwen.

Raf interviewde -en werkte samen met- vele leiders/ondernemers en ontdekte dat effectieve vertellers op 3 niveaus communiceren om hun publiek te raken en in beweging te brengen. Dat doen ze via een eenvoudig model: van IK, naar WIJ, naar NU. Dit noemt Raf het Story-Kompas. Tijdens zijn sessies laat Raf zien hoe je dit kompas zelf kan inzetten om richting te geven aan je persoonlijk verhaal.

Al meer dan 15 jaar adviseert Raf Stevens ondernemers, creatieve professionals en grotere organisaties als Colruyt Group, Deloitte, Ageas, Vdab, Carglass, Janssen Pharma, Siemens, Group Willemen, Toerisme Vlaanderen, KBC, Gemeente Edegem, enz.

Building tribes: hoe bouw je als leider een sterke gemeenschap en schrijf je een nieuw verhaal?

Ondernemers, HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Motivatie, Topmanagers, Creativiteit, Innovatie, Trends, Inspirerend

Raf gelooft dat verhalen een essentieel onderdeel zijn bij innovatie, verandering en cultuurvorming. Verhalen inspireren, verbinden en zetten mensen aan tot actie. Leiders (lees: chiefs) moeten hun tribe dienen en beschermen. Ze willen daarbij hun dromen (lees: visieverhaal) omzetten in daden. Daarvoor nodigen ze mensen uit om hen te volgen. Ze nodigen hen uit in een nieuw, verbindend verhaal.

Om van je oude naar je nieuwe verhaal te gaan, zal je jouw bekende wereld moeten verlaten. Zal je nieuwe gebieden moeten ontdekken. Raf neemt je in deze lezing mee op een reis: the journey of a tribal leader. Hoe bewandel je jouw leiderschapspad? Welke verhalen vertel je om engagement en vertrouwen te creëren?

Go and listen to Raf's views on storytelling. You may think storytelling is fluffy and only believe in facts an figures but after having listened to Raf, you will understand why storytelling is important and how storytelling can make these facts and figures live. Raf will convince you and will unlock the storyteller in you.

Gilles Renard - Head HR Communication BNP Paribas Fortis

Raf Stevens weet op een boeiende manier inzichten bij te brengen over het nut van storytelling voor ieder bedrijf. In deze competitieve omgeving waarin velen actief zijn, komt het er immers in eerste instantie op aan de interesse van uw publiek te wekken. Storytelling kan hierin een cruciale rol vervullen!

Sebastiaan Vanneste - Unizo

De presentatie van Raf Stevens tijdens de voor onze klanten ingerichte Performance Session Antwerpen was schitterend. Zijn spontane, eerlijke en kritische aanpak werd ten volle geapprecieerd. De inhoud die Raf bracht had absoluut een meerwaarde in het totaalverhaal dat we wilden brengen. En ten slotte was de inbreng in het debat heel nuttig en to the point.

Bruno Mortier - Unit Manager D’M&S

"Loyalty start met straffe verhalen" was de titel van ons klantenevenement in 2013. En wie beter dan een rasechte storyteller kan dat verhaal kracht bijzetten. Raf deed dit met glans tot grote tevredenheid van onze klanten. Een aanrader.

Rudy Van Halle - Marketing Manager bij Belgian Post Group

Raf Stevens bracht tijdens ons congres zelf een sterk verhaal over storytelling. Dat onthoudt duidelijk makkelijker. De lezing werd prima geëvalueerd door de deelnemers.

Joost Ramaut - Coördinator Overheidscommunicatie vzw Kortom

De lezing van Raf Stevens werd door onze deelnemers heel erg gesmaakt! Raf brengt zijn boodschap ongelofelijk sterk, zowel inhoudelijk als vormelijk. Raf Stevens heeft er essentieel aan toe bijgedragen dat onze dag een succes is geworden.

Wim Van Hoof - Tele’Train naar aanleiding van hun klantenevent ‘Make up (y)Our
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands