Raf Stevens

Spreker
De eerste corporate storyteller van ons land.
Leiders die willen binden, starten met een sterk verhaal.

Raf Stevens (1971) is expert business storytelling. Hij leert mensen en bedrijven aan de hand van verhalen impactvol te communiceren. Samen met bedrijven gaat hij op zoek naar eerlijke en authentieke communicatie die gladde verkoopspraatjes overstijgt en een publiek dus sterk kan raken. In zijn jonge jaren was hij deejay. Misschien is zijn passie voor storytelling daar min of meer ontsproten.

Master Communicatiewetenschappen, NLP practioner en Storytelling for Leaders coach. Het zijn enkele van zijn professionele lintjes. Raf heeft meer dan 20 jaar ervaring in communicatie en sinds 2005 is zelfstandig communicatiecoach en verhalenmaker. Hij is auteur van 3 boeken: 'No Story No Fans’ (2011), ‘Sterke verhalen Sterke leiders’ (2015) en RAAK! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal’ (2017).

Verhalen zonder masker

De gesprekken die Raf de afgelopen jaren voerde met leiders, managers en medewerkers lieten op hem een diepe indruk na. Het sterkst was hij onder de indruk van de leiders, organisaties en bedrijven die geen masker opzetten. Die niet in de val trappen om zich als het ware met een beschermend laagje in te wrijven, hetzij vanwege een te groot ego hetzij wegens onzekerheid. “Aan ongecompliceerde verhalen zonder masker is vandaag de dag meer dan ooit nood”, zegt Raf.

Identiteit voorop

In 1983 was Raf 11 jaar. Hij zat in het laatste jaar van de lagere school en samen met drie vrienden was hij een grote fan van de muziekgroep KISS. Typisch aan KISS waren de beschilderde koppen. Niemand mocht weten wie er achter die maskers zat. Dat was deel van hun verhaal. “Ik speelde Paul Stanley, één van de sterkhouders van de groep”, zegt Raf. “Zo voelde ik mij op 11 jaar ook. Onverwoestbaar. Maar in tegenstelling tot mijn drie vrienden was ik geen haantje de voorste. Eerlijk gezegd, wist niemand dat, want in woorden was ik wel een rebel. Mijn houding volgde mijn taal, maar niet mijn identiteit. Eigenlijk verborg ik me achter een masker, gelijk de mannen van KISS.”

Wat is jouw verhaal
In de afgelopen twee jaar sprak Raf in het kader van zijn podcast “Story Club” met een heel aantal leiders over storytelling, en de weg die zij hebben afgelegd. En telkens viel het hem op hoe belangrijk introspectie is en hoe dit hen tot inzichten brengt. “Ik weet nog precies waar en hoe mijn leven plots veranderde”, zegt Raf. “Deze zinnen veranderende mijn visie op leven en werk.” “Jullie tijd is beperkt. Verspil die tijd niet door het leven van iemand anders te leiden. Laat jullie niet vangen door dogma’s, want dan gaan jullie een leven leiden dat het resultaat is van hoe andere mensen denken.” Het is uiteraard de befaamde Commencement Speech van Steve Jobs voor de 114de Graduating Class aan de universiteit van Stanford.

Raak!

Vandaag begeleid Raf bedrijven en leiders om hun verhaal op te sporen, op te schrijven en te verspreiden. Sinds de zomer van 2017 is er zijn nieuwe boek ‘RAAK! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal’. Een praktisch boek dat managers, ondernemers en experten de weg toont naar meer authentiek en inspirerend leiderschapsverhaal.

Raf zijn lezingen zijn echte inspiratiesessies. Je maakt kennis met zijn uniek story-model. Je krijgt een sessie met veel voorbeelden en verhalen. In kleinere groepen wordt het publiek uitgedaagd hun verhaal te vertellen. Onderwerpen:
Leadership & Corporate Storytelling, Personal Storytelling of Brand Storytelling.

Sterke verhalen, Sterke leiders

Ondernemers, Leiderschap, Strategie, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Communicatie, Public Relations

Ben je als manager ook al getrapt in de informatieval? Heb je als manager ook al gemerkt dat kennisdeling niet voldoende is om je team achter je te krijgen? Feiten en cijfers zorgen voor een spel van argumentatie en tegenargumentatie, maar het zijn verhalen die zorgen voor authenticiteit en echte verbinding. Ik coachte en interviewde tal van leiders en kwam tot de conclusie dat leiderschap niet alleen een uiterst persoonlijke sport is, maar dat alle inspirerende leiders ook goede storytellers zijn. Identiteit en een persoonlijk verhaal zijn daarbij even belangrijk als bedrijfsstrategie.

Ik daag je in mijn eigen -beetje rebelse- stijl uit om kritisch stil te staan bij je eigen leiderschapscommunicatie. Weg van top-down, eenrichtingsverkeer en push communicatie toon ik je adhv 3 storylessen en vele verhalen de weg naar meer verhalend en verbindend leiderschap.
Storyles 1: mensen volgen geen functietitels, mensen volgen mensen.
Storyles 2: storytelling is geen ego-verhaal maar een meerwaarde verhaal.
Storyles 3: story-listening is even belangrijk als story-telling

No Story, No Fans!

Business & Management, Creativiteit, Innovatie, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Communicatie, Public Relations, Creativiteit, Innovatie, Trends, Inspirerend, Sociale media

Ik geloof in de golden circle van Simon Sinek. In zijn bekende TED-talk legt Sinek uit dat mensen producten niet kopen om ‘wat’ een merk doet, maar ‘waarom’. Klinkt heel logisch, maar vraag 10 directeuren naar hun ‘waarom’ en ze barsten los in een eindeloos relaas over hoe mooi hun producten zijn. En vraag je door naar de drijfveren en het bestaansrecht van hun merk, dan vallen ze meestal stil. Zonde, want een goed antwoord op de ‘waarom’-vraag leidt tot een inspirerend VERHAAL. Het geeft een merk de authenticiteit die zorgt voor aantrekkingskracht.

In deze lezing geef ik tal van concrete voorbeelden van hoe succesvolle bedrijven hun verhaal bouwen en vertellen. Deze 5 principes staan steeds centraal:

1. Het gaat niet over je product maar over een totaal ervaring.
2. Niet je bedrijf of je product is de held maar wel je doelpubliek.
3. Een ‘community’ van fans is als een stam: het deelt waarden.
4. Enkel een GROOT verhaal zorgt voor meerwaarde.
5. Je verhaal tot leven brengen heeft alles met emotie te maken.

Storytelling bij innovatie en verandering - 7 dodelijke zonden van start-ups/ondernemers

Business & Management, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Communicatie, Public Relations, Creativiteit, Innovatie, Trends, Persoonlijke Ontwikkeling

Alle straffe ondernemers en innovators die ik ken hebben steeds 1 ding gemeenschappelijk: een straf verhaal. Om meer succes te hebben, moet je 2 dingen doen. Om te beginnen is het belangrijk om als ondernemer en innovator je eigen verhaal zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Dit is je personal story. Ten tweede is het absoluut noodzakelijk dat ook je onderneming, je product of je dienst een goed verhaal vertelt. Dit is je brand story.

Helaas stel ik vast dat vele ondernemers en start-ups steeds de elementaire storytelling regels telkens opnieuw schenden. Dit is de top 7 van dodelijke zonden:

1. Je praat te veel vanuit het ‘wat’ en ‘hoe’ en te weinig vanuit het ‘waarom’.
2. Te veel jargon.
3. Te onpersoonlijk.
4. Je start vanuit het nu en vergeet je oorsprongsverhaal.
5. Te weinig conflict (klinkt misschien vreemd… maar dat is het niet!).
6. Te veel een geconstrueerd verhaal, en dus te weinig authentiek.
7. Gebrek aan kleine verhalen die het grote verhaal tot leven brengen.

Go and listen to Raf's views on storytelling. You may think storytelling is fluffy and only believe in facts an figures but after having listened to Raf, you will understand why storytelling is important and how storytelling can make these facts and figures live. Raf will convince you and will unlock the storyteller in you.

Gilles Renard - Head HR Communication BNP Paribas Fortis

Raf Stevens weet op een boeiende manier inzichten bij te brengen over het nut van storytelling voor ieder bedrijf. In deze competitieve omgeving waarin velen actief zijn, komt het er immers in eerste instantie op aan de interesse van uw publiek te wekken. Storytelling kan hierin een cruciale rol vervullen!

Sebastiaan Vanneste - Unizo

De presentatie van Raf Stevens tijdens de voor onze klanten ingerichte Performance Session Antwerpen was schitterend. Zijn spontane, eerlijke en kritische aanpak werd ten volle geapprecieerd. De inhoud die Raf bracht had absoluut een meerwaarde in het totaalverhaal dat we wilden brengen. En ten slotte was de inbreng in het debat heel nuttig en to the point.

Bruno Mortier - Unit Manager D’M&S

"Loyalty start met straffe verhalen" was de titel van ons klantenevenement in 2013. En wie beter dan een rasechte storyteller kan dat verhaal kracht bijzetten. Raf deed dit met glans tot grote tevredenheid van onze klanten. Een aanrader.

Rudy Van Halle - Marketing Manager bij Belgian Post Group

Raf Stevens bracht tijdens ons congres zelf een sterk verhaal over storytelling. Dat onthoudt duidelijk makkelijker. De lezing werd prima geëvalueerd door de deelnemers.

Joost Ramaut - Coördinator Overheidscommunicatie vzw Kortom

De lezing van Raf Stevens werd door onze deelnemers heel erg gesmaakt! Raf brengt zijn boodschap ongelofelijk sterk, zowel inhoudelijk als vormelijk. Raf Stevens heeft er essentieel aan toe bijgedragen dat onze dag een succes is geworden.

Wim Van Hoof - Tele’Train naar aanleiding van hun klantenevent ‘Make up (y)Our
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands