Rachid Lamrabat

Spreker
Visionair trendwatcher en idealistische innovator.
Hoe sla je in onze globaliserende wereld de brug naar de nieuwe consument?

We leven in een wereld van verandering. Sinds de globalisering is er een enorme migratiestroom op gang gekomen met nieuwe mensen en culturen. Vandaag heeft meer dan 1 consument op 5 een migratieachtergrond. Veel bedrijven in ons land zijn blind voor de kansen die de nieuwe consumenten bieden. Uit onwetendheid, uit schrik voor negatieve reacties, uit kortzichtigheid.
De connectie maken met die nieuwe consumenten is voor de bedrijven van vandaag een van de manieren om zich van een goede toekomst te verzekeren – er ligt daar een onontgonnen goudader open.
Welke kansen biedt die superdiversiteit voor onze bedrijven? Rachid Lamrabat adviseert bedrijven en multinationals, academici en politici om een stap in die nieuwe wereld te zetten en ook innovatief te durven denken op de lange termijn.

Twee werelden

Rachid Lamrabat (1981) was 3 jaar toen hij in Sint-Niklaas belandde. Zijn vader was een arbeidsmigrant uit Marokko; eerst hielp hij als bouwvakker spoorwegen aanleggen en later werd hij textielarbeider. Rachid groeide op in twee werelden: met de waarden en normen van zijn Marokkaanse cultuur maar tegelijk ging hij naar een Vlaamse katholieke school. Dat zorgde nooit voor vervreemding of verwarring.
‘Steun op de kracht van je cultuur om je positief te onderscheiden’, dat is zowat zijn motto. Rachid over zijn dubbele identiteit: "Ik wilde beide werelden omarmen. Al heb ik ook wel een identiteitscrisis gehad: ik vroeg me af voor welke wereld ik moest kiezen. Tot ik besefte: ik moet niet kiezen, maar voluit voor the best of both worlds gaan. (…) Ik ben ondertussen op een leeftijd gekomen dat ik niet tussen twee stoelen wil vallen. Ik ben een rasechte Vlaming, ken de politiek van dit land door en door, weet wat er van mij als burger verwacht wordt. Maar ik heb ook Marokkaanse roots." (Humo, januari 2017)

Samenleven is verbinden

Rachid Lamrabat studeerde politieke en sociale wetenschappen aan de VUB (Brussel). Tijdens zijn studies ging hij werken bij de dienst Inburgering van de Vlaamse overheid. In theorie zat hij daar goed, want in die kantoren wordt immers het beleid gemaakt. Maar na 7 jaar had hij er het gevoel dat hij niet echt iets in beweging kon zetten. Nieuwe en oude sociale en culturele groepen leven nog te veel op eilandjes, zonder onderlinge connectie. Daar wilde Rachid wat aan doen.
Echte verandering kan er pas komen door de economie in beweging te zetten. Daarom moeten ook de bedrijven zich richten op de nieuwe doelgroepen en leren inspelen op de waarden van die nieuwe consumenten.

Nieuwe uitdagingen en mogelijkheden

"Ik bekijk de dingen nuchter en positief en dan kom je tot de vaststelling dat bedrijven veel opportuniteiten mislopen doordat ze de allochtone doelgroep links laten liggen. Etnische consumenten zouden niet kapitaalkrachtig zijn, denkt men. Als je goed marktonderzoek doet, blijkt dat dat niet klopt en dat zij steeds vaker tot de middenklasse gaan behoren."
Samen met zijn partner Fatima stampte hij een eigen marktonderzoeksbureau uit de grond: Tiqah (Arabisch voor ‘vertrouwen’). Rachid werd een pionier op het vlak van die interculturele verbinding. Intussen wordt hij nu ook internationaal aangezocht als expert en strateeg. Hij helpt bedrijven om de nieuwe etnische consument te begrijpen en bereiken, want die laat zich in zijn koopgedrag vaak leiden door andere waarden dan de westerse consument.
In 2016 won hij de Diwan Award als ondernemer van het jaar. Die prijs wordt uitgereikt aan Belgisch-Marokkaanse ondernemers die een rolmodel zijn voor de toekomstige generaties.

Belgische schroom

"Ik praat regelmatig met de grootste ondernemers van dit land. Telkens denk ik dan: we zijn er bijna. Ik voel een enorme openheid en respect. Maar in Amerikaanse en Nederlandse bedrijven is dat besef al helemaal doorgedrongen." De etnische markt ontkennen is geen optie meer. Denk bijvoorbeeld aan de markt van halal, die bedraagt nu meer dan 2 miljard euro per jaar in België, en ze groeit elk jaar met 10 procent.

Ons land is inmiddels aan een inhaalbeweging bezig, maar ook in andere Europese landen wordt een beroep gedaan op Rachids expertise. Belangrijke Belgische bedrijven en multinationals gebruiken de research en inzichten van Rachid om nieuwe markten te verkennen. Etnomarketing zit in de lift maar er zijn nog oneindig veel mogelijkheden. "In een moeilijk economisch klimaat is die nieuwe, gekleurde middenklasse de laatste grote goudader." Een positieve boodschap dus, en een kans die geen enkel bedrijf zou mogen laten liggen…

Nieuwe werelden, nieuwe mogelijkheden

Samenleving & politiek, België, Europa, Internationaal, Globalisering, Diversiteit, Overheid, Samenleven, Business & Management, Creativiteit, Innovatie, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Inspirerend

Onze wereld in verandering vraagt om een nieuwe gebruiksaanwijzing. De in- en uitstroom van mensen en culturen biedt oneindig veel positieve mogelijkheden. Rachid Lamrabat is een bruggenbouwer die de verbinding maakt tussen die nieuwe werelden en onze vastgeroeste ideeën.
Als je als bedrijf nieuwe klanten wil bereiken, moet je weten hoe ze denken, wat ze voelen, wat hun noden en problemen zijn. Bedrijven moeten de stap durven zetten naar die interculturele connectie. Wie binnen vijf jaar nog relevant wil zijn op deze nieuwe markt, moet nu actie ondernemen, op het vlak van productontwikkeling, strategie, diversificatie in het aanbod, doelgroepgerichte marketing, human resources enzovoort.

Rachid Lamrabat heeft als strategisch consultant en trendwatcher intussen al tien jaar ervaring op de teller en is in België en internationaal een veelgevraagd spreker. Tijdens zijn keynote vertelt hij u zijn ervaringen uit de praktijk, op basis van intense research en van zijn werk voor een resem multinationals. En dat in heel diverse sectoren als de modewereld, de media, de voedingsindustrie, de financiële en reissector en de wereld van farma en cosmetica.

Na overleg wordt de concrete invulling van de keynote vastgelegd. Diverse elementen kunnen daarin aan bod komen: culturele transformatie, de powershift van het Westen naar het Oosten, etnomarketing, de noden van de etnische doelgroep, de rol van voeding als connector…

"We wonen in een multicultureel land en een multiculturele samenleving waarin we moeten openstaan voor de noden en behoeften van de anderen en we hen niet langer in vakjes mogen plaatsen."

Diana Bolsens - manager bpost

"De keynote van Rachid Lamrabat is een echte aanrader! Onze samenleving verandert en daar houden traditionele marketeers te weinig rekening mee. Rachid is een doorgewinterde ervaringsdeskundige en neemt je op een enthousiasmerende manier mee in de toekomst, niet op het vlak van de technologie, maar hij toont wel hoe je ROI via (marketing)communicatie kan verbeteren binnen de veranderende demografische samenstelling van onze samenleving."

Olivier Vandamme - product manager Animal Health Bayer

"Rachid neemt u op sleeptouw met een inspirerend betoog over de kracht van een multiculturele samenleving. Hij toont nieuwe businessopportuniteiten die voor het grijpen liggen als je de Nieuwe Belg als een volwaardige consument benadert."

Bruno Bamps - directeur Ondernemen provincie Limburg
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands