Pieter De Smet

Spreker
Zeker 80 % van alle communicatie is non-verbaal
De mens zelf is ook een communicatie-instrument, en een veel efficiënter en eerlijker instrument nog wel dan alle andere communicatiemiddelen

Pieter De Smet (1960) zag het levenslicht aan het begin van de gouden jaren zestig, “als het resultaat van de vruchtbare samensmelting tussen twee mensen”, zoals hij het zelf verwoordt. “Meer nog, de samenwerking was zo intens dat er meteen twee eenheden op de wereld werden gezet!” Volgens hem werd in dit tweelingschap meteen de basis gelegd voor een van zijn levensmotto’s: “Stel nooit uit tot morgen wat je vandaag, samen met anderen, nog rendabeler kunt doen. En stel ook nooit uit tot morgen wat je vandaag helemaal niet moet doen.”

Van Kortrijk naar Bergen

Het is die zoektocht naar efficiëntie die Pieter De Smet bracht bij wat uiteindelijk zijn passie zou worden: de enorme invloed van de mens zelf op de boodschap die hij wil brengen, en zijn innovatieve kijk op sales en marketing die daaruit voortvloeit. Een levensreis die begon met een eerder traditionele onderwijsloopbaan: na zijn humaniora gradueerde hij in de Marketing aan het Katho, departement Hantal in Kortrijk en behaalde hij een Master in de toegepaste economie aan het UCL Mons, vroeger het FUCAM of Les Facultés Universitaires Catholiques de Mons. Hij studeerde ook af als geagregeerde hoger onderwijs aan de Universiteit van Gent. Al tijdens zijn jonge jaren en doorheen zijn hele studententijd werd evenwel duidelijk dat Pieter De Smet voor veel meer in de wieg gelegd was dan studeren alleen. “Ik praatte graag over studeren. Het doen was iets anders, ik haalde mijn ervaring liever uit de praktijk. Ik was van jongs af aan actief in verschillende verenigingen, en richtte samen met vrienden een organisatie op die vrijetijdsbesteding organiseerde voor kansarme kinderen.”

Wat je kunt bereiken als je 100% achter je boodschap staat

Dat bleek nog maar het begin. Pieter De Smet liet geen gelegenheid onbetuigd om met enthousiasme en overtuigingskracht in projecten te stappen die hem boeiden, met als hoogtepunt zijn verkiezing tot ‘Président des étudiants’ aan het UCL Mons. Hij was de eerste Vlaming ooit die hierin slaagde. “In die tijd lag dit onderwerp politiek bijzonder gevoelig. Ik werd meteen na het bekendmaken van de uitslag bij de rector geroepen. Dat moment vergeet ik nooit. Ik heb die man toen gezegd dat we in de eerste plaats te doen hadden met mensen van vlees en bloed, en dat het toch niet uitmaakte of het om Vlamingen, Walen of Afrikanen ging.”

Het typeert Pieter De Smet ten voeten uit. Direct, nuchter, diep menselijk en 100% overtuigd van wat hij te vertellen heeft. “Ik zeg en toon de dingen zoals ik ze denk, maar wel altijd beargumenteerd en gemotiveerd. Dat is trouwens nog een motto van me: doe slechts je mond open als hetgeen je zult zeggen interessanter is dan de stilte!”

Het verschil maken en toch minder hard werken

Anderen overtuigen en je passie kunnen overbrengen, het is een onmisbare vaardigheid voor iedereen die iets aan de man wil brengen. Enkele jaren nadat Pieter De Smet begon aan zijn loopbaan als docent sales, marketing en communicatie aan de Katholieke Hogeschool van Zuid-West-Vlaanderen, richtte hij PIDESCO op, een management- en communicatiebureau in het Zwevegemse dat nu al meer dan twee decennia advies, coaching en opleidingen geeft aan een indrukwekkende portfolio van klanten uit binnen- en buitenland, van non-profit organisaties en kmo’s tot multinationals.

In deze context botste hij telkens weer op hetzelfde probleem: “In de kern is de boodschap van iedere onderneming dezelfde: we zijn de beste in wat we doen, we bieden een antwoord op uw vraag en we staan steeds tot uw dienst. Verkopers werken hard om dit verhaal over te brengen, maar een prospect kan dit pas echt verifiëren wanneer hij effectief klant wordt. Ik vroeg me af hoe je nu verschil kon maken op een minder arbeidsintensieve manier?”

Deze vraag en een cursus NLP, ook alweer meer dan twintig jaar geleden, brachten Pieter De Smet bij het belang van non-verbale communicatie. “Het enige wat tijdens die NLP training indruk op me maakte, was het fenomeen ‘ogentaal’, dat wat je kunt afleiden als boodschap uit iemands ogen. Dit ben ik verder gaan onderzoeken, letterlijk van kop tot teen: ik heb het hele lichaam erbij betrokken. Zo ben ik ten volle tot het besef gekomen dat de mens zelf ook een communicatie-instrument is, en een veel efficiënter en eerlijker instrument nog wel dan alle andere communicatiemiddelen. Net dat kun je dagelijks inzetten op zo’n manier dat iedereen er beter van wordt.”

Theorie en praktijk: twee handen op één buik

Ideeën en hypotheses uittesten, aan de lijve ondervinden én wetenschappelijk analyseren: het is een tweede natuur voor Pieter De Smet. Hij combineert praktijk en theorie als geen ander: Naast zijn samenwerking met bedrijven, een praktische spiegel voor zijn werk als docent, fungeert hij ook als woordvoerder en adviseur in opdracht van organisaties zoals onder meer een congregatie van religieuzen in het kader van een vermeend pedofilieschandaal, en is handelsrechter bij de Rechtbank van Koophandel in Kortrijk waar hij naar eigen zeggen zeer veel leert over emoties en lichaamstaal, met name bij het afhandelen van faillissementen. “Zonder die kruisbestuiving zou ik onmogelijk kunnen leven, ik ben gemaakt om met meerdere brillen naar iets te kijken. Kennis ondersteunt wat je doet en omgekeerd.”

Ook zijn artikels en boeken zijn doorspekt van praktische toepassingen: ‘Verkopen is een werkwoord’!, ‘Non-verbale communicatie, dat spreekt’of ‘Telefoneren zonder aan het lijntje te houden’! om er maar enkele te noemen. Meer info over zijn boeken ontdekt u op www.diekeure.be

Rake commentaren

Een bezige bij dus, Pieter De Smet. “Tja, wat wil je, ik heb geen ‘zittend gat’ zoals ze zeggen. Ik hou van uitdagingen, dat doet me bruisen van energie.” Het getuigt van een passie en een enthousiasme die van hem een veelgevraagd spreker maken. Wie ooit op televisie zijn rake commentaar zag en hoorde op de veelbesproken foto van de Griekse Premier Papademos in gesprek met Christine Lagarde, voorzitster van het IMF, weet dat Pieter De Smet zijn publiek kan prikkelen met scherpe observaties, steekhoudende argumenten en stevige stellingen.

Non-verbaal communiceren, dat spreekt!

Business & Management, Leiderschap, Strategie, Management, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Communicatie, Public Relations, Persoonlijke Ontwikkeling, Inspirerend

“Als je een boodschap uitzendt, geef je eigenlijk twee boodschappen. De manier waarop je communiceert vertelt namelijk ook of je zelf overtuigd bent van wat je zegt. En iets wordt pas communicatief interessant als je 100% achter je boodschap staat.” Dit is een van de boodschappen uit de lezing van Pieter De Smet. Hij zegt het met volle overtuiging, want uit diverse studies blijkt dat we informatie niet alleen overdragen met de woorden die we gebruiken, maar ook met de klank van onze stem, én met de manier waarop we ons lichaam bewegen. Via lichaamstaal communiceren we maar liefst 55 % van onze boodschap. Ongeveer 80 tot 93 % van alle communicatie is non-verbaal. Wat houdt het concreet in ? Welke invloed heeft het op ons denken en handelen ? Hoe kunnen we die taal efficiënt inzetten in ons dagdagelijkse leven, zowel privé als professioneel? Hoe verhoog je je slaagkansen om te realiseren wat je met jouw boodschappen wilt bereiken? En wat is het verschil met manipuleren?

Op een interactieve manier en met tal van concrete voorbeelden neemt Pieter De Smet zijn publiek mee in een verhaal over communicatie als een proces tussen twee personen, een wederzijdse en respectvolle wisselwerking van mens tot mens. Als rasechte advocaat van de duivel maakt hij zijn toehoorders bewust van mechanismen die we eigenlijk wel al kennen, maar waar we ons naar zijn mening veel te weinig rekenschap van geven. En dat terwijl we er met zijn allen beter en gelukkiger van zouden kunnen worden.

No testimonial yet. Be the first!
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Frans, Nederlands