Peter Bernaerts

Spreker
Kunst staat open voor iedereen
Veiling is liefde voor de kunst en toeval

Peter Bernaerts is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het veilinghuis in Antwerpen dat zijn naam draagt. De naam van een echt familiebedrijf, want naast zijn ouders is ook broer Christophe actief in de zaak. Door gastcolleges aan de Vlaamse Universiteiten en medewerking aan het tv-programma ‘Schatten op zolder’ is Peter Bernaerts zowat de spreekbuis voor de sector van de kunsthandel.

Met veel metier en begeestering geeft hij een inkijk achter de schermen van een veilinghuis, dat bij die gelegenheid ook kan worden bezocht. Bovendien bespreekt hij nieuwe trends in de kunsthandel, de toekomst en het democratisch gehalte ervan.

Van Lier naar Antwerpen

De liefde voor kunst en schoonheid is Peter Bernaerts van het Antwerpse Veilinghuis Bernaerts met de paplepel ingegeven. In de jaren 1970 openden zijn ouders in Lier hun eerste antiekzaak. Als kind groeide Peter op in een decor van antiquiteiten en siervoorwerpen. Onder de bezielende en mediagenieke leiding van vader Mon Bernaerts en moeder Emmy Heylen werd een voormalige bioscoop in Antwerpen omgebouwd tot veilingzaal, een nieuwe pleisterplaats voor wat snel zou uitgroeien tot een van de toonaangevende Belgische hôtels de ventes.

Prestigezaak

Het dynamische en internationaal gewaardeerde huis heeft al meer dan eens geschiedenis geschreven. Maar de parel aan de kroon blijft de verkoop van het tot op heden duurste schilderij ooit afgehamerd door een Belgische veilingmeester: Oiseau de Ciel van René Magritte voor € 3,8 miljoen, een topstuk uit het faillissement van Sabena.

In 2012 opende op het Antwerpse Zuid, in de schaduw van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, een nieuwe zaal (600 m2 extra), waar ook ruimte is voor tentoonstellingen en events. Een fikse investering maar de uitbreiding maakte Veilinghuis Bernaerts helemaal klaar voor de toekomst.

Inkijk in een geheime wereld

Peter realiseert zich dat kunstveilingen een soms wat geheime wereld zijn. Daarom geeft hij graag een inkijk achter de schermen."Een veiling is een democratisch spel. Mensen komen kijken en zijn totaal vrij om te bieden of niet. (...) Als veilinghuis vinden we het ook belangrijk dat de 'gewone man' in contact komt met kunst. Je hoeft geen inkom te betalen, je moet niet opgekleed zijn, je hoeft niet te bieden. Alle objecten uit de veilingcatalogus zijn overigens te bekijken in de tentoonstellingsruimte, 'pour le plaisir des yeux'. Bieden kan ter plaatse, maar sinds een paar jaar worden alle veilingen live gestreamd. Je kan dus ook bieden via internet. En dat blijkt heel populair ..."

Le jeu de l’amour et du hasard

In een veiling draait het vaak om 'le jeu de l’amour et du hasard.' Kopers en bieders worden verliefd op een of ander kunstvoorwerp uit het grote en diverse aanbod: meubilair, schilderijen, grafiek, boeken, prenten, servies ... Voor elke smaak wat wils. Soms wordt hoog geboden en ga je met lege handen naar huis, soms vallen de prijzen verrassend goed mee en ga je met een kostbaar stuk naar huis voor weinig geld. Die onvoorspelbaarheid maakt voor een groot deel de charme uit van het vak.

De zekerheid van kunst

Lijdt de sector onder de financieel onzekere tijden waarin we leven? "Helemaal niet", vindt Peter. "De financiële crisis was een zegen voor de veilinghuizen. We hebben de voorbije jaren kunnen vaststellen dat veel mensen de waardevastheid en vooral de tastbaarheid van kwaliteitsvolle kunst kunnen appreciëren naast of soms boven de relatieve onzekerheid van aandelen."

Kunst heeft natuurlijk ook een emotionele waarde. Maar voor een veilinghuis spelen toch ook andere criteria mee in de waardebepaling. De kunstenaar, de kwaliteit van het werk en het belang van het werk in de loopbaan van de kunstenaar, de herkenbaarheid, het uitzicht en de bewaring van het werk. En niet te ontkennen: er zijn ook modes en trends, die de prijs en het aanbod beïnvloeden.

Liefde voor het vak

Peter Bernaerts brengt een sterk verhaal, dat de liefde voor zijn vak ademt. Hij ontkracht clichés en vooroordelen over het vak van veilingmeester. Als u hem aan het woord heeft gehoord, stapt u volgende week nieuwsgierig een veilinghuis binnen.

Kunstveilingen, un jeu de l’amour et du hasard

Beleggen, Creativiteit, Innovatie, Trends, Kunst & Cultuur, Kunstwereld, Vrije tijd & Lifestyle , Beleggen

Kunsthandel in de praktijk. Peter Bernaerts licht een tip van de sluier van het veilingwezen. Hoe ziet een dag van een veilinghouder eruit? Hoe bouwt een veilinghuis zijn catalogus uit? Is een veiling echt alleen voor rijken? Het antwoord is neen en Peter leert u waarom dat niet zo is. Maar waarom wordt er dan soms toch grof geld geboden?

Hoe schat een veilinghuis de waarde van een kunstvoorwerp correct in? Welke zijn de laatste trends? Klopt het dat een foute beweging of een onverwachte vingerbeweging desastreuze gevolgen kan hebben tijdens een veiling? Wat zijn de do’s and don’ts voor een bieder? Met welke kosten moet je rekening houden? Waarom is internetbieden een zegen en vloek?
En de belangrijkste vraag: waarom zijn liefde en toeval zo cruciaal in het veilingwezen?

Belangrijk! Veilinghuis Bernaerts kan ook groepen ontvangen waardoor de lezing van Peter Bernaerts gepaard gaat met een bezoek aan het Veilinghuis zelf. Niet te missen!

“Iedereen heeft genoten van de lezing van Peter Bernaerts. Alles is naar wens verlopen en de lezing van Peter Bernaerts is een aanrader !!”

Eric Geers - Neos Temse

« De lezing van Peter Bernaerts en de organisatie door jullie Read My Lips, was top !”

Wim Lecot - Rotary Ieper
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Frans, Nederlands