Pedro De Bruyckere

Spreker
Wat u moet weten over de jeugd van tegenwoordig
Topentertainer mét inhoud

Jongeren zijn als het weer: iedereen heeft er een mening over. En idem dito als het gaat over onderwijs. Toch kunnen maar weinigen beter de belangrijkste tendensen vatten en de mythes doorprikken als Pedro De Bruyckere (1974). Deze zelfverklaarde verslaafde aan populaire cultuur is onderzoeker en pedagoog aan de Arteveldehogeschool in Gent. Hij verdiept zich al jaren in de leefwereld van jongeren, en doet onderzoek naar authenticiteit in het onderwijs.

Pedro De Bruyckere is een inspirerend spreker, die met zijn enthousiasme en humor telkens weer zijn publiek _of dat nu bankiers zijn, leerkrachten of scholieren_ een bijzonder leerrijke avond bezorgt. Hij onderwerpt aloude mythes aan een onderzoek naar hun waarheidsgehalte, geeft duiding bij de de belangrijkste tendensen en reikt concrete tips aan voor iedereen die met jongeren te maken heeft. Herkenbaarheid van uw naaste omgeving verzekerd!

Publicaties

Zijn ideeën brengt hij tot leven in de edublogs ‘X, Y of Einstein?’ (in het Nederlands) en ‘The Economy of Meaning’ (in het Engels). Met sociaal pedagoog Bert Smits schreef hij de boeken ‘Is het nu Generatie X, Y of Einstein?’ (2009) en ‘De Jeugd Is Tegenwoordig’ (2011) over de leefwereld van jongeren in relatie tot onderwijs en werk en in 'Ik was 10 in 2015' (2015) formuleren zij antwoorden op vragen waar veel ouders, leerkrachten, opvoeders, maar ook jongeren zelf vandaag mee lopen. In 2013 rolde ‘Jongens zijn slimmer dan meisjes’ van de persen, een boek waarin hij samen met Casper Hulshof van de Universiteit van Utrecht dieper ingaat op de mythes over onderwijs en leren.

Gelauwerd spreker

Deze begeesterende topspreker streeft hij er steeds naar om moeilijke theorieën zo helder mogelijk uit te leggen, en lardeert dat met veel humor. De Bruyckere vertaalt complexe denkbeelden naar de praktijk aan de hand van talrijke voorbeelden. Meer dan terecht won hij in 2011 de prijs voor de beste lezing over onderwijs op Noordhoff Kunst van het inspireren, het event georganiseerd door de gelijknamige Nederlandse uitgeverij. Als veelgevraagd spreker kan hij moeiteloos een publiek entertainen zonder aan diepgang in te boeten . Door tegelijk een genuanceerd en soms grappig beeld te schetsen zal U ongetwijfeld vaak uw zoon, dochter, leerling, klant of werknemer herkennen.

Populaire cultuur

Zijn de jongeren van vandaag slimmer of sneller? Of zijn ze liever lui dan moe? Pedro De Bruyckere is een specialist in de materie, gebeten om de grootste mythes rond het onderwijs, jongeren en jongerencultuur te duiden en de indianenverhalen, op basis van recent onderzoek, onderuit te halen.
Populaire cultuur en de leefwereld van jongeren zijn dan ook de grote passie van De Bruyckere. Al is de muziekwereld een stevige tweede. Zelf een gitaar spelende songschrijver, met een voorliefde voor Mark Knopfler, Norah Jones, Leo Fender en Brian Wilson, wordt hij nog af en toe gevraagd om als dj feestjes in beweging te krijgen. Ook is de in Sint-Amandsberg wonende Gentenaar sinds 2005 producer bij het label Bluemusic, waarvoor hij liedjes onder handen nam van Aleksandra Kwasniewska & The Belgian Sweets, Stanza, Willemsson, May en anderen.

Leren en doceren

Dat hij iets wilde doen met onderwijs, was de jonge Pedro al vroeg duidelijk. Hij haalde zijn bachelor als leraar Nederlands, Geschiedenis en Aardrijkskunde aan de Gentse Katholieke Hogeschool voor Lerarenopleiding en Bedrijfsmanagement (KLBO). Nog tijdens het behalen van zijn master in Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Gent, gaf hij ook spoedcursussen Nederlands voor uitwisselingsstudenten aan verschillende hogescholen in de Arteveldestad.

Alsof dat nog niet voldoende was, combineerde de creatieve werkmier dat met een job als content developer, eerst bij het e-learning-bedrijf U& I Learning en vervolgens bij de Universiteit Gent. Sinds 2001 spitst hij zich echter toe op het doceren van Pedagogische Wetenschappen en het project Kunstvakken in de lerarenopleiding secundair onderwijs van de Arteveldehogeschool. Daar is hij verder ook betrokken in een aantal ICTO-projecten (Onderwijstechnologie) en verantwoordelijke voor het elektronisch leren aan het departement.

...en schrijven

Zijn klare kijk en steeds diepere inzichten in het jongerengebeuren werkte hij samen met sociaal pedagoog Bert Smits in 2009 uit in een eerste boek: ‘Is het nu generatie X, Y of Einstein?’. Het boek leidde, behalve tot een razend drukke agenda als spreker, ook tot een gelijknamige blog ‘X, Y of Einstein?’ De Bruyckere onderhoudt de blog, en sinds 2011 ook het Engelstalige broertje ‘The Economy of Meaning’, met voorbeelden uit de actualiteit, opmerkelijke onderzoeken en grappige zijsprongen.

Met ‘De Jeugd Is Tegenwoordig’ scoorden De Bruyckere en Smits zelfs een bestseller. In 2013 werkt De Bruyckere aan de Universiteit Antwerpen zijn doctoraat af over de perceptie van authenticiteit bij leerkrachten door leerlingen. Ook verschijnt zijn nieuwe boek ‘Jongens zijn slimmer dan meisjes’, dat hij schreef samen met Casper Hulshof, die psycholoog is en docent onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Daarin gaan ze de clichés te lijf over leren, technologie in de klas, neurologie en onderwijs. Zo blijkt onder andere dat de titel van het boek eigenlijk niet klopt, maar bijvoorbeeld ook dat baby’s niet slimmer worden van klassieke muziek.

Humor

Pedro De Bruyckere is een inspirerend spreker, die met zijn enthousiasme en humor telkens weer zijn publiek _of dat nu bankiers zijn, leerkrachten of scholieren_ een bijzonder leerrijke avond bezorgt. Hij onderwerpt aloude mythes aan een onderzoek naar hun waarheidsgehalte, geeft duiding bij de de belangrijkste tendensen en reikt concrete tips aan voor iedereen die met jongeren te maken heeft. Herkenbaarheid van uw naaste omgeving verzekerd!

Onwaarschijnlijk hoe hij ernstige onderwerpen op een grappige manier ontleedt.

Wapen je tegen onzin!

Jongeren, Onderwijs, Persoonlijke Ontwikkeling, Wetenschap, Sociologie

Hoe vaak lees je niet “Onderzoek zegt…” of “Het is aangetoond dat…”? Dit wil echter niet per se zeggen dat wat volgt ook effectief wetenschappelijk is aangetoond. In Jongens zijn slimmer dan meisjes (en in de Engelstalige, Zweedse en Chinese vertaling van het boek) tackelde Pedro De Bruyckere al verschillende onderwijsmythes, maar eerlijk: soms lijkt het dweilen met de kraan open. Daarom vertaalde en bewerkte hij het boek “When to trust the experts” van Daniel Willingham. In het boek en in de bijhorende lezingen wordt beschreven wat goede wetenschap is, hoe je die kunt herkennen en waarom we vaak zo goedgelovig zijn voor slecht onderbouwde en foute claims. Zonder zelf wetenschapper te worden, kan je je in 4 stappen wapenen tegen onzin.

Klaskit: Tools voor topleraren

Jongeren, Onderwijs, Opvoeding, Pedagogie, Inspirerend, Wetenschap, Psychologie, Sociologie

In deze lezing reikt Pedro 10 basisprincipes van onderwijs en leren op een heldere manier aan. Waarom moeten kinderen nog uit het hoofd leren?. Word je door meer vakkennis automatisch een betere leraar? Hoe zet je een hele klas optimaal aan het denken?

Lesgeven kun je niet aan de hand van een checklist. Er is geen lijst van recepten die ervoor zorgt dat leerlingen dag na dag een geijkt stappenplan doorlopen en aan het eind van het schooljaar de juiste leerstof kunnen opdreunen. Niet alles werkt bij iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context. Maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen zijn die impact hebben.

In deze lezing gaat pedagoog Pedro De Bruyckere vanuit die gedachte op zoek naar methoden die écht werken, en onderzoekt hij in welke omstandigheden ze werken, voor welke doelgroep, en waarom. Klaskit levert een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie onder meer weet hoe je effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden.

Wat weten we vandaag over leren?

Jongeren, Onderwijs, Opvoeding, Pedagogie, Psychologie

In deze lezing wordt een handig en praktisch overzicht gegeven over wat we vandaag weten over hoe we leren. Wist je bijvoorbeeld dat markeren met fluo-stiften de slechtste studiemethode is? En dat een meer dan 170-jaar oud onderzoek vandaag nog steeds tot enorme leerwinst kan zorgen? Inzichten uit onderwijskunde en cognitieve psychologie worden opeens zeer praktisch voor lesgevers én lerenden.

Ik was 10 in 2015

Jongeren, Onderwijs, Opvoeding, Pedagogie, Persoonlijke Ontwikkeling, Psychologie

De wereld lijkt constant in verandering en dit maakt de taak van ouders, opvoeders en leerkrachten zeker niet eenvoudiger. Waar ouders er vroeger vanuit konden gaan dat hun kinderen het beter zouden hebben dan zijzelf, is dat vandaag niet zo vanzelfsprekend meer.
"Waarschijnlijk moeten onze kinderen het met minder doen", is een veelgehoorde vrees. Wat moeten onze kinderen studeren als sommige banen binnenkort door robots vervangen worden? Waar zullen onze kinderen leven? Welke nieuwe uitdagingen komen op hun pad?

Pedro De Bruyckere heeft geen glazen bol, maar hij bekijkt de belangrijkste tendensen die een invloed zullen hebben op de levens van kinderen en jongeren. Zo beantwoorden ze de vragen die de volwassenen hebben over hun toekomst. Een opvoedingshandleiding voor de toekomst.

De Jeugd Is Tegenwoordig

Filosofie, Spiritualiteit, Religie , Jongeren, Opvoeding, Pedagogie, Persoonlijke Ontwikkeling, Psychologie, ICT & Technologie

Hedendaagse jongeren zijn zo braaf, meneer. En o zo asociaal: altijd maar aan het computeren … Of toch niet? De nieuwe generatie is in elk geval anders. Opgegroeid met een smartphone in de hand, een computer naast hun bed, en een koptelefoon rondom de oren. Maar misschien zijn ze slimmer, en sneller? Zakelijker? Zijn ze echt poeslief, te weinig sociaal geëngageerd? Of engageren ze zich gewoon op een andere manier dan de vorige generaties?

Pedro De Bruyckere schetst in deze lezing een herkenbaar beeld van de jeugd van tegenwoordig. Hoe ga je best om met jongeren thuis, in de klas en op het werk? Op een bijzonder onderhoudende manier ontleedt en doorprikt deze veelgevraagde spreker volkswaarheden over de popcultuur, de leefwereld van jongeren , en hoe zij aankijken tegen, én worden ervaren door, ouders, leerkrachten en hun eerste werkgever. En waarom u als gids moet durven uitleg geven. Niet te missen voor wie met jongeren in aanraking komt: iedereen dus.

Les geven via Facebook?

Jongeren, Onderwijs, Opvoeding, Pedagogie, Persoonlijke Ontwikkeling, ICT & Technologie, Media, Sociale media

Sociale media worden een noodzaak om mee te kunnen in onze snel digitaliserende maatschappij. Voor de jongeren van nu zijn ze dat al, om te communiceren met hun leeftijdsgenoten. Tot grote frustratie van sommige leerkrachten slagen ze er moeiteloos in tal van huistaken van het net te plukken. Toch slagen ze er niet altijd in om kritisch om te gaan met wat het internet hen biedt.

In deze uiteenzetting gaat Pedro De Bruyckere dieper in op sociale media en onderwijs, en hoe die zich verhouden tot de nieuwe generatie. Moeten leraars Facebook-vrienden worden van hun leerlingen? Doen we voortaan leerlingenbegeleiding via msn of sms? Met uit het leven geplukte voorbeelden maakt deze spreker duidelijk wat de meerwaarde kan zijn van sociale media op school, maar hoe ook u thuis of op het bedrijf die media kan gebruiken in de communicatie met die jongeren. Eén garantie geven we u al: nadien zegt u gegarandeerd: “I like”.

Opvoeden in tijden van sociale media?

Jongeren, Opvoeding, Pedagogie, ICT & Technologie, Media, Sociale media

Facebook, Snapchat en WhatsApp zijn begrippen die je dagelijks tegenkomt in de media en waar jongeren mee lijken te kunnen spelen. Maar waar gebruiken ze deze “sociale media” voor? Wat zijn de kansen? Wat zijn de gevaren? Zijn onze kinderen ondertussen screenzombies of loopt het toch niet zo een vaart?

In deze lezing ontdek je dat “sociale media” veel meer is dan Facebook en krijg je naast de rol die deze media in het leven van de kinderen spelen, ook hoe je er als ouder, opvoeder of leerkracht best mee omgaat.

“Pedro De Brucykere krijgt van ons voor zijn lezing een 10 op 10.”

Frank Van Paemel - Scholengemeenschap B.O.S.

“De lezing van Pedro De Bruyckere was bijzonder interessant en goed gebracht.”

Brecht Ranschaert - Erasmushogeschool Brussel

We waren zeer tevreden over de lezing van Pedro De Bruyckere. Het zette aan tot denken en er klonken enkel positieve reacties.

Katinka Steen - IJD Brugge

De deelnemers waren erg positief! De feedback die we meekregen was: zeer goed en zeer deskundig, Pedro De Bruyckere bracht een aangenaam en interessant verhaal.

Frederique Loones - Stafmedewerker ondersteuning en ontwikkeling, De Ambrassade vzw

De deelnemers waren achteraf enthousiast! De feedback die we hoorden was de volgende: interessant, aansluitend bij de gestelde problematiek, boeiend gebracht en bruikbaar.

Ronny Cos - Sportfunctionaris, gemeentelijke cultuur-, jeugd- en sportdienst
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands