Paul Meert

Spreker
Internationale bedrijfsexpertise + Herkenbare humor = Infotainment
De Toon Hermans van de bedrijfscommunicatie
De John Cleese van de bedrijfswereld

Paul Meert is de bezieler van het unieke Infotainment-concept, een bijzondere vorm van interne communicatie. Infotainment is de kunst om moeilijke en/of belangrijke boodschappen op een snelle, eenvoudige, effectieve en zelfs humoristische wijze te communiceren aan alle stakeholders van uw bedrijf of organisatie.

Pauls jarenlange ervaring in het internationale bedrijfsleven is de basis van zijn expertise op het vlak van interne communicatie, organisatietransformatie en tijdsmanagement. Meer dan 500.000 mensen woonden al een van zijn infotainment-sessies bij.

Paul Meert is een unieke spreker, zijn korte maar krachtige keynotes zijn doorspekt met humor en herkenbare verhalen. Infotainment kan ingezet worden bij interne marketing, bij fusies of reorganisaties, bij een dalende verkoop of om een hoog personeelsverloop tegen te gaan.

Met twee voeten in de bedrijfswereld

De carrière van Paul Meert is gestart bij gevestigde waarden als Hewlett-Packard, Siemens en het vroegere Union Minière, nu Umicore. Hij ontwikkelde met het Deense Time Manager International (TMI) een unieke aanpak in time en service management, waarmee hij internationale bekendheid verwierf. Tijdens zijn bloeiende loopbaan was hij zelf van op de eerste rij getuige van strategische veranderingen en transformaties. Het motiveerde hem om bedrijven ondersteuning te bieden bij de communicatie van moeilijke boodschappen en complexe transformatieprocessen. Opportuniteiten worden immers niet altijd of onvoldoende gegrepen. Veranderingsprocessen blijven vaak steken in intenties, zonder effectieve return on investment of meetbare langetermijnresultaten.

De werkvloer als podium

Infotainment werd opgericht met één doel: daadwerkelijk transformaties realiseren om snel meetbare meerwaarde te creëren. Zowel op het gebied van de naakte cijfers als op het gebied van menselijk kapitaal. Paul Meert in Trends: “Humor is een belangrijk kenmerk van infotainment en openbaart andere, onverwachte zaken dan het traditionele lineaire denkpatroon. (...) Ik tracht het kind in ieder van ons wakker te schudden: zijn open en positieve geest, zijn nieuwsgierigheid, zijn geloof in wonderen, het intens beleven van het hier en NU.” Infotainment is het antwoord op de vraag van veel bedrijfsleiders om moeilijke boodschappen menselijker, begrijpelijker en constructiever over te brengen.

De knop omdraaien

Mensen veranderen niet in een sessie van 45 minuten, dat geeft Paul Meert grif toe. Maar hij gelooft wel dat een korte brainwashing een wake-up call kan zijn om de knop om te draaien, een springplank die een transformatie in gang kan zetten.

Stop de tijd, leef NU!

Er is niets mis met hard werken, maar soms gaat onze job aan de haal met onze tijd en verliezen we de greep op ons tijdsgebruik – de grootste kwaal van vandaag. Daarom pleit Paul voor meer kwali-tijd, de beste remedie tegen stress en burn-out. Leren neen zeggen, time-outs inlassen, een effectiever tijdsgebruik, je netto bruikbare tijd vastleggen. Je focussen op de Juiste dingen! In zijn boek ‘Geen tijd? Leef NU!’ geeft Paul honderden 'Tijdstillers' voor onthaasting – de kortste weg naar meer evenwicht, creativiteit en zelfvertrouwen.

Rijke ervaring, gerenommeerde klanten

Het infotainment-concept wordt steeds enthousiast onthaald door ondernemers, bedrijven en het brede publiek. Frans Crols beschreef Paul in Trends ooit als ‘De John Cleese onder de managementsprekers’, en wijlen Willem Duys zelfs als de 'Toon Hermans van de bedrijfswereld'.

Meer dan een half miljoen mensen volgden inmiddels een van zijn infotainment-sessies. Van kmo’s, vzw’s en organisaties in de zorgsector tot gerenommeerde multinationals met een wereldwijde strategie. Talloze prestigieuze nationale en internationale ondernemingen deden een beroep op zijn diensten (British Airways, VW, Bekaert, GM, HP, IBM, Siemens, Unizo, Johnson & Johnson, AXA, KBC ...).

Niet alleen in de bedrijfswereld, maar ook bij de overheid vormde Paul Meert risico en onzekerheid om tot opportuniteiten met een ijzersterke return on investment. Ook in het buitenland is hij actief: de British Medical Association, de Metropolitan Police en zelfs Schotland Yard versterkten zich met infotainment-sessies die de ogen openen en de blik verruimen.

Paul was ook actief als gastdocent Strategische Interne Communicatie aan verschillende Belgische en buitenlandse universiteiten. Hij publiceerde verschillende succesvolle (en vertaalde) boeken die nauw aansluiten bij het concept infotainment.

Verandering vraagt géén tijd

Business & Management, Globalisering, Creativiteit, Innovatie, Leiderschap, Strategie, Motivatie, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Inspirerend

Veranderen, hoe gaat dat ooit lukken in ons bedrijf? Elke manager heeft zich dat ooit wel afgevraagd. Paul Meert is er rotsvast van overtuigd dat het kan. Elke organisatie en elk individu kan transformatie realiseren, alleen is daar de juiste mindset voor nodig. Hiervoor zijn drie stappen of fasen nodig: een goed doordacht voor-traject, een juist getimed memorabel event en een meetbaar na-traject.
Een infotainment-sessie kan een kantelpunt zijn om een veranderingsproces onomkeerbaar in gang te zetten binnen uw onderneming.

Nu of nooit: Nu-Management

Ondernemers, HR, Bedrijfscultuur, Creativiteit, Innovatie, Leiderschap, Strategie, Motivatie, Gedurfd, Persoonlijke Ontwikkeling, Inspirerend

Voor zijn concept Nu-Management of Instant Quality Management gebruikt Paul Meert de principes uit timemanagement en time-outmanagement. Hoe krijgt u NU een heldere kijk? Hoe pakt u NU de zaken anders aan? Welke sleutels liggen verborgen in uw persoonlijke kracht? En welke inspiratie kunt u NU putten uit uw eigen ervaring?
Om dat te bereiken moet u dringend anders denken. Ontsnappen aan de vastgeroeste patronen en denkbeelden om opnieuw heer en meester te worden van uw tijd. Deze sessie is het ideale moment om uzelf en uw medewerkers te transformeren tot NU-managers. Het is nu of nooit ...

Kwali-tijd

Ondernemers, HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Management, Motivatie, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Balans Leven Werk, Persoonlijke Ontwikkeling, Gezondheid en Burnout, Inspirerend

Tijd en vooral het gebrek aan tijd zijn een statussymbool geworden. Druk, druk, druk ... het is het ordewoord van de dag. Resultaat: burnouts, werknemers die geveld worden stress, managers die achter de tijd aanhollen ...
Paul Meert helpt u om de ratrace te stoppen en weer grip op de dingen te krijgen. Op basis van uw eigen sterktes, uw eigen inspiratie en de controle over uw eigen tijd. Keuzes maken, Aandacht schenken, en dat alles in het hier en Nu. Samen vormen de drie elementen het woord KAN, en ze zijn de speerpunten van Meerts filosofie over ‘kwali-tijd’.
Maak dus een afspraak met jezelf. Leer om je tijd anders in te delen. Hij introduceert het begrip ‘netto-tijd’ en maakt komaf met onrealistische to-dolijstjes. Paul Meert helpt ons definitief af van onze dwangmatige omgang met de tijd. Hij leert ons hoe we elk doorleefd moment als een boeiend onderdeel van het bestaan kunnen ervaren. Door die nieuwe levensstijl voelen we ons evenwichtiger, creatiever en zelfverzekerder.

Klantgericht leven en werken

Ondernemers, HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Management, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Communicatie, Public Relations, Balans Leven Werk, Inspirerend

In het service-tijdperk waarin we nu leven heeft klantgerichtheid een nieuwe invulling gekregen. Een klant die moet wachten is een verloren klant. ‘De Tijd van de Klant’ is aangebroken – organisaties die daar oog voor hebben groeien niet alleen driemaal sneller, maar verdubbelen ook hun winstmarges.
Paul Meert toont aan dat wie het aspect ‘tijd’ juist weet te gebruiken in een klantgerichte aanpak, meteen ook een grote meerwaarde creëert voor zijn eigen onderneming.
Het begrip 'Klant' wordt hierbij bewust holistisch onder de loep genomen, volgens het P³ principe. Nee, niet het bekende en verouderde People, Planet, Profit, doch Professioneel, Privé en Persoonlijk, want alleen dit kan lange termijn resultaten garanderen en alle stakeholders, als onze voornaamste Interne Klanten, over de streep trekken, inclusief de vakbonden...

"Dank je wel om ons deze zeer waardevolle presentatie te geven. Ik heb geleerd dat het uitermate belangrijk is om mijn klanten te vertrouwen en congruent te zijn."

Erik Van den Broucke - IMSC

"De meest waardevolle suggestie was om naar “het WAAROM” te kijken in al wat je doet of beslist. ZELFvertrouwen en focus is wat ik vanaf NU ga toepassen in mijn (zaken)leven."

Bjorn Lemmens - Motrace

"Het werd voor mij duidelijk dat het ons ego is dat ons belet om echt te veranderen. Ik hield van de voorbeelden die aantoonden hoe angst, die een van onze basis emoties is, ons verhindert om echt “out of the box” te denken."

Ronny Leyman - Conlibrio

"De meest waardevolle suggestie die ik kreeg van deze presentatie was om te luisteren naar de Inspiratie van mijn innerlijke stem en authentiek te zijn."

Dirk De Boe - Philips

"Vandaag heb ik het verschil geleerd tussen ZELFvertrouwen en schrik en ZELFvertrouwen te zien als een fundamentele basis voor interactie – een waarde in relaties."

Christine Vancouillie - Relation Coach – Mediator

"Een uitstekende presentatie die voor mij het belang benadrukte om risico’s te durven nemen en mijn ‘overtuigingen’ in vraag te stellen. Vanaf NU stel ik mezelf de vraag: Ben ik authentiek naar mijn klanten toe?"

Marc Neyrinck - ADD Business

"I am sure we all went away from the conference in a “Double Bagger” frame of mind and we will often think of your presentation in our everyday dealings with other people."

General Datacom Ltd

"Nous ne savons pas si tu es grand sage ou magicien. Les deux certainement..."

Fisons

"Uw professionalisme en zin voor humor hebben ervoor gezorgd dat iedereen geboeid bleef luisteren tot de laatste minuut."

Voka

"Ik meen namens de deelnemers te mogen stellen dat uw concrete, geanimeerde en pertinente aanpak zeer in de smaak is gevallen".

CKZ
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Frans, Nederlands