Michel De Coster

Spreker
Heart, brains & guts - hoe wordt u een topmanager?
Bevlogen, inspirerend en verhelderend

Michel De Coster (1962) is bekend als bassist van De Mens. Maar in het dagelijkse leven is hij manager, coach en adviseur van bedrijven. Hij verdiende zijn strepen in de ICT-sector. Achtereenvolgens bij Bosch Telecom, COLT, BT en Belgacom waar hij het schopt tot Executive Vice-President in 2008. Daarna gaat hij de consultancy toer op als zelfstandig adviseur van bedrijven en start hij samen met zijn echtgenote een speciaalzaak in triatlon en fietsen. Eind 2013 duikt hij weer op bij de Franse telecomoperator SFR als Commercieel Directeur en sinds de zomer 2015 is hij terug aan het adviseren en coachen bij o.a. Accenture, SAP , SAS. Hij schreef in 2012 het boek "No Nonsense: brains, heart en guts, de troeven van de moderne manager" en in 2018 verscheen “People Peppers” over het belang van empathie.

Jong en rebel

"Op school schreef het PMS mij af als een hopeloos geval,” vertelt De Coster in een interview in De Tijd. "Te rebels en niet geschikt voor universitaire studies . Maar dat moest je nu precies niet tegen mij zeggen .Politiek interesseerde me , Politieke Wetenschappen werd het dus”. De Coster studeerde af met grote onderscheiding.

ICT

“Na mijn studies had ik geen idee van wat ik wilde doen, tot ik op een dag een advertentie las die vroeg of je veel geld wilde verdienen.” Dat wilde hij wel. “Voor Telenorma moest ik op commissie telefooncentrales verkopen. Zo ben ik dus in de ICT beland.”

Als Telenorma wordt overgenomen door de Duitse elektronicagigant Bosch, werkt De Coster zich verder in de schijnwerpers. Tevreden over zijn werk stuurt het bedrijf hem eerst naar Parijs en vier jaar later mag hij zich directeur van de Benelux-afdeling noemen.

Very small

In 1998 trekt de Amerikaanse telecomreus Colt aan zijn mouw om het Belgisch filiaal te leiden. In 2002 gaat hij hetzelfde doen bij BT maar dan in een Benelux - constructie. “België, Nederland en Luxemburg combineren is geen eenvoudige opdracht, maar ik vind dat een verrijking,” zegt hij in een reportage die Kanaal Z over hem maakte. “Je creëert meer volume, dus je betekent meer binnen de eigen organisatie. Met alle respect, maar België en Nederland apart zijn very small.”

Belgacom

Tot dusver staat De Coster steeds aan de top van bedrijven die opboksen tegen de almacht van Belgacom. De verrassing is dan ook groot wanneer hij in 2008 zijn overstap aankondigt naar deze voormalige monopolist. De Coster wordt als Executive Vice President nummer twee van het bedrijf. Hij geeft er leiding aan 5.500 medewerkers en beheert een budget van 2,5 miljard euro. Bij Belgacom slaagt hij erin om dienstenleverancier Telindus en gsm-dochter Proximus te integreren in een geïntegreerde structuur. Eind 2010 komt er een einde aan de samenwerking.

Na zijn vertrek bij Belgacom stort Michel zich op het ondernemerschap en richtte hij samen met zijn echtgenote de fietsen - en triatlon speciaalzaak BAIK in Nossegem op. Tegelijkertijd adviseert hij als onafhankelijk consultant een aantal kleine en middelgrote bedrijven in hun verdere professionalisering. Hij lanceert ook in opdracht voor Novatio een gamma onderhoudsproducten voor de fietsensector, Bike7. In 2014 ging hij in Frankrijk bij SFR aan de slag als Commercieel Directeur bedrijvendivisie. Verder is hij bestuurder bij Awingu, TEIN Technology, Ancienne Belgique en Circuit Zolder.

De Mens

De Coster staat al meer dan 27 jaar aan de top van de ICT sector, maar naast zijn drukke job als bedrijfsleider weet hij een aantal andere passies te combineren. Zo is hij sinds 1992 bassist van De Mens, één van de meest succesvolle Nederlandstalige rockgroepen.

Ondanks zijn drukke agenda mist hij geen enkele repetitie. Wel komt hij pas binnengelopen als alle instrumenten zijn opgesteld en snelt hij weer buiten wanneer de laatste noten weerklinken. No time to waste.

Racepiloot

Een andere hobby waarin hij zich heeft geweerd, is autosport. En met succes, zo werd hij tweede in de GT4-klasse op de 24 uren van Francorchamps en won hij twee maal de 10 uren van Zolder. “Aan mensen die niet gepassioneerd zijn door racewagens is mijn fascinatie moeilijk uit te leggen. Snelheid is verslavend.”

In de uren die er nog resten loopt en fietst De Coster wekelijks zijn kilometers en neemt hij deel aan kwart-triatlons. Hij schreef een boek over leiderschap, waarin hij uit de doeken doet wat goede managers van topmanagers onderscheidt.

Deze spreker weet wat leiding geven is. Door zijn jarenlange ervaring in de ICT-business kent hij het klappen van de zweep aan de top. Hij kan als geen ander praktische tips geven inzake time management en hoe je kan werken met een maximaal resultaat.

People Peppers: tips voor betere people skills

Business & Management, Ondernemers, HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Marketing, Motivatie, Topmanagers, Verkoop & Klantenservice

Elke organisatie is een netwerk waarin mensen voortdurend met elkaar communiceren. De toegevoegde waarde van die menselijke interactie is in onze digitale wereld zelfs nog belangrijker geworden. Goed menselijk contact maakt dan juist het verschil.
Niet alleen tijdens lastige onderhandelingen en moeilijke vergaderingen maar ook in het dagelijkse contact is het belangrijk dat de communicatie goed verloopt.
Michel De Coster geeft no-nonsense tips voor wie wil leren beter te communiceren en zijn boodschap over te brengen, op elk niveau van de organisatie. Zonder toneel maar met resultaat. Een keynote als praktische handleiding, niet alleen voor managers en salesmensen.
Michel De Coster is uw gids die u leert doelgericht omgaan met uw collega’s op de werkvloer. Verdiep u met hem in de edele kunst van de empathie. Geen blablabla, wel onderhoudende tips, uit het professionele leven gegrepen.

Influencing: the art of getting things done

Business & Management, Leiderschap, Strategie, Motivatie, Topmanagers

Wat onderscheidt goede managers van topmanagers? Hoe zorgt u ervoor dat klanten inzien dat uw voorstel beter is dan dat van de concurrentie? En waarom is het beter om op sociale events niet zomaar te pitchen? Maak komaf met de vragen en frustraties waar u als manager maar ook als medewerker vaak mee te maken krijgt dankzij de inspirerende lezing van Michel De Coster. U krijgt er waardevolle inzichten over het creëren van vertrouwen, het overtuigen van mensen, het sluiten van deals, het optimaliseren van het empathisch vermogen en veel meer. Kortom: een unieke kans voor iedereen die dagelijks omgaat met collega’s en (potentiële) klanten.

Heart, Brains en Guts van een topmanager

Business & Management, Ondernemers, HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Motivatie, Topmanagers

Wat onderscheidt goede managers van topmanagers? Welke eigenschappen zijn essentieel om een bedrijf te leiden? Hoe wordt er op een efficiënte manier een maximaal resultaat bereikt?

Topmanager Michel De Coster legt tijdens zijn lezing uit hoe hij het evenwicht bewaart tussen gezond verstand, zijn hart en een goede dosis durf. Hij geeft managers tips en tricks over leiderschap en vertelt hoe ze kunnen leren van fouten van anderen.

Tegelijk legt hij met allerhande concrete voorbeelden uit hoe hij door de jaren heen heeft geleerd om zijn tijd ten volle te benutten.

Werken Met Mensen

Business & Management, HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Motivatie, Verkoop & Klantenservice

Michel De Coster bouwt in deze keynote verder op het extreme belang van de menselijke interactie voor sterk leiderschap.
‘Werken Met Mensen’ vergt een voortdurende inzet (Werken), een interactie (Met), met medewerkers die geen prototypes zijn, maar soms hardleers, vermoeiend, egoïstisch (Mensen). Werken Met Mensen is dus geen wandeling in het park!

In deze inspirerende keynote overloopt De Coster zijn Geboden om efficiënt, duurzaam en resultaatgericht om te gaan met alle werknemers die bij het bedrijf betrokken zijn. Het begint bij de organisatie van de menselijke interactie zelf, het ‘hoe en waarom overleggen’. Ook belangrijk zijn de juiste attitudes en de competenties die hiervoor van de manager worden vereist. De leider moet van vele markten thuis zijn en moet zijn medewerkers animeren en inspireren, maar ook taken delegeren zonder het overzicht te verliezen. Er is dus nood aan gepast toezicht op de medewerkers, hun evaluatie en nog veel meer.

Michel De Coster toont hoe het mogelijk is om als leider voor iedereen in het bedrijf ambitieuze targets te stellen, met tips om al die mensen voortdurend te begeesteren om hun doelstellingen te bereiken. Kortom, een fijn geïllustreerde keynote om duurzaam te werken met mensen … eenvoudige woorden, maar soms … ‘a hell of a job’.

“Michel De Coster is TOP! Zonder slides maar wel goed gestructureerd trekt hij de aandacht moeiteloos gedurende 1;5u. Zijn praktijkervaring staat borg voor heldere voorbeelden. Sterk verhaal over de noodzaak van balans tussen brains, heart & guts bij elke managementbeslissing.”

Foodservice Network Nederland

De feedback is algemeen lovend. Vooral het feit dat u de mensen permanent heeft kunnen boeien gedurende meer dan een uur en dat zonder één enkele slide te gebruiken.
Het is natuurlijk positief dat u voorbeelden kunt aanhalen uit verschillende disciplines - business, sport, artist - die uzelf allemaal heeft ervaren. Meeste sprekers halen soms wel voorbeelden aan uit de sport maar hebben zelf nog nooit op een fiets gezeten 
Ook het feit dat de speach werd aangevuld met de nodige humor.

Filip De Rijcke - Sales Director SAS Institute

"Michel slaagt erin om met weinig begrippen de essentie van leiderschap zowel in woord als in beeld heel duidelijk te maken voor elke groep van leidinggevenden."

Karel Plasman - Gedelegeerd bestuurder Acerta

“Michel kwam de spits afbijten op de lanceringsavond van de Vlaamse Business Club. Hij kwam charmant, sympathiek en vooral spontaan over waardoor het publiek met plezier bleef luisteren tot het einde. Dit is een captain of industry die welkom zal zijn in tal van andere businessclubs.”

An De Jonghe - Voorzitter Vlaamse Business Club

Michel is the person you have to meet and learning to know.
Combining so many different heterogeneous professional activities and hobbies with success is not due to hazard. During a very helpful session with our Management Team, Michel give us a lot of tips to optimize the way we spend time !

Work better instead of trying to work more.
3 slides are enough in a Face to Face.
Define and respect strict house rules.
Focus on target and objectives.

So many you should know but that due to pressure, lack of discipline it’s difficult to respect.
Michel speaks about EQ - your emotions and soft skills, IQ – yours technical skills, but he also insist on your capacity to take risk and to make the difference within uncertainty.

Giovanni - CEO Syntigo - General Manager NMBS-Holding ICTRA

Michel De Coster liet niemand onverschillig.
Dit is wel opmerkelijk omdat het publiek bestond uit zeer uiteenlopende ‘profielen’, functies en achtergronden (arbeiders/ bedienden, field coördinators/managers).
Qua inhoud, heeft de man een punt! Het is de juiste evenwicht vinden tussen ‘Hoofd’ ‘Hart’ en ‘Guts’...
Meeste van ons hebben dit wel, maar niet in evenwicht of niet het juiste element op het juiste moment.
Wat mij ook getroffen heeft, is dat hij, door het efficiënt organiseren van zijn tijd, een topfunctie heeft kunnen combineren met zijn passie voor muziek en zijn gezin.
Een opmerkelijke persoonlijkheid.

Chris - Touring
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Frans, Nederlands