Lorenzo De Wilder

Spreker
Een andere kijk op het leven, met de dood in de ogen
Een getuigenis die inspireert en motiveert

Lorenzo De Wilder (1984) werd geboren met mucoviscidose, een levensbedreigende ziekte die de longen en het spijsverteringsstelsel aantast. Als je de diagnose krijgt, weet je dat je tijd onvermijdelijk beperkt is. Met de jaren is hij zijn ziekte gaan zien als een stuwende motivatie om het leven met twee handen te grijpen en de mooiste dromen na te jagen. Een van die dromen was om een eigen zaak te beginnen. Lorenzo is intussen een succesvolle bedrijfsleider. Met Caleido helpt hij bedrijven op het vlak van online content en marketing. Tijdens zijn lezingen gebruikt Lorenzo zijn eigen levenservaring. Hoe combineert hij zijn leven met de levensbedreigende ziekte mucoviscidose met een job als bedrijfsleider?

Muco

Ongeveer 1500 mensen in België hebben mucoviscidose. Elke week wordt een kind geboren met deze erfelijke ziekte. De gemiddelde levensverwachting van een muco-patiënt is 35 jaar. De klok tikt. Maar, zegt Lorenzo, "die klok tikt voor iedereen, muco of niet, ziek of gezond."
"Op mijn 21ste ben ik bijna gestorven door een zware longbloeding. Dat was een keerpunt in mijn leven. Ik heb mezelf geheroriënteerd en mij gefocust op mijn behandeling en mijn persoonlijke ontwikkeling." Bij die longbloeding heeft Lorenzo de dood in de ogen gekeken. Dat leidde tot een cruciaal inzicht dat hem gebracht heeft waar hij nu staat.

Keerpunt

"In die periode ging ik op een heel destructieve manier om met mijn lichaam en rebelleerde ik sterk tegen mijn behandeling. Ik was teleurgesteld in mezelf omdat ik, indien ik daadwerkelijk zou gestorven zijn, voor mezelf helemaal nog niets bereikt had. In plaats van op een positieve manier mijn doelen na te streven legde ik de focus op alles wat er misging en hulde ik mij in een slachtofferrol. (...) Hardleers heb ik ontdekt dat angst de belangrijkste factor is die mensen ervan weerhoudt om hun doelen na te jagen."

Mentale gevangenis

In een contactblad voor muco-patiënten leest Lorenzo toevallig over Climbing for life, een sensibiliseringscampagne rond astma en muco. Het hoogtepunt van de campagne is de jaarlijkse beklimming van een bekende col uit de Tour de France. Lorenzo beslist om zich in te schrijven. Intussen heeft hij tweemaal de Col du Galibier beklommen, een unieke prestatie die alleen mogelijk is door een intensieve voorbereiding en een onwrikbaar doorzettingsvermogen.
"De beklimming van de Galibier was een unieke kans om mij te bevrijden uit mijn mentale gevangenis. Als mucopatiënt vind ik het enorm belangrijk dat iedereen, gezond of niet, elk moment bewust beleeft en er alles aan doet om zijn of haar dromen waar te maken."

Perspectief

De beklimming staat voor hem symbool voor de zin die je als mens aan het leven kan geven. "Het gaat hem niet om de top te bereiken, maar om het juiste doel uit te zetten. Wat wil je bereiken in het leven en op welke manier? Het belangrijkste is dat je je dromen najaagt en dat je alles doet om die waar te maken. Of je nu een chronische ziekte hebt, of je carrière wilt uitbouwen, of een gezin wil stichten. Focussen en blijven gaan ..."
Zijn ziekte heeft hem alvast één zaak geleerd. Als je in je leven obstakels tegenkomt, is het belangrijk dat je een perspectief hebt. "Als je als kind van acht jaar te horen krijgt dat de kans groot is dat je amper je achttiende verjaardag haalt, heb je totaal geen toekomstperspectief. Ik wil kinderen en jongeren met muco tonen dat ze wel iets van hun leven kunnen maken. Doe aan sport, begin aan een studie, maak carrière. Er is veel mogelijk."

Capture Greatness

Met een jeugdvriend en zakenpartner bouwde Lorenzo een communicatiebureau en online opleidingscentrum uit, Capargus. Baseline van het bedrijf is ‘Capture Greatness’. Samen met de klanten de grootsheid bereiken en grenzen verleggen, dat is het motto. Het bedrijf biedt ook interactieve online trainingen aan die mensen in staat moeten stellen het beste uit zichzelf te halen. Samen hebben ze specifieke software ontwikkeld die afstandsonderwijs mogelijk maakt. In 2016 heeft Capargus haar technologische partner overgenomen. Dit opende voor Lorenzo de mogelijkheid om zich intensiever te concentreren op zijn gezondheid en persoonlijke projecten, zoals het bedrijf Caleido dat zich toelegt op online content en marketing.

Het leven in perspectief: droom en daad

Ondernemers, HR, Bedrijfscultuur, Motivatie, Gedurfd, Balans Leven Werk, Persoonlijke Ontwikkeling, Medisch, Inspirerend

We lopen allemaal verloren in de ratrace van een jachtig leven met een job, een gezin, hobby’s ... Soms geraken we de weg kwijt. Lorenzo toont vanuit zijn perspectief op het leven wat de waarde van het leven is. Hoe leer je je passies kennen? Hoe neem je je angsten weg?
Op een verhalende manier met veel anekdotes en praktische doe-tips vertelt Lorenzo zijn persoonlijke levensinzichten. “Aangezien ik leef met een beperkte levensverwachting leer ik het doelpubliek deadlines te gebruiken om heldere keuzes te maken en te focussen hen belangrijk op wat voor is.”

Zijn verhaal toont aan hoe je rust kan vinden in het leven, ook als je bijvoorbeeld met een ongeneeslijke ziekte leeft, of na een faillissement of huwelijksbreuk. “Dat doe ik door een beeld te schetsen van de donkere periodes in mijn leven en praktische tips te geven over hoe ik deze situaties gekeerd of aanvaard heb. Kort gezegd leer ik hoe je in het moment kan leven en zaken in perspectief plaatsen.”

Werken in perspectief: Living your dreams

Medisch, Inspirerend

Het verhaal van Lorenzo past ook in een bedrijfscontext. Hoe laat je mensen in deze economisch moeilijke tijden beter samenwerken? Waar eindigt de crisis en waar begint de uitdaging? Hoe stel je je doelen voorop, en vooral: hoe realiseer je ze? Hoe ga je om met deadlines, hoe wakker je motivatie aan (zowel bij managers als bij werknemers)? Hoe ontwikkel je een efficiënt time management?
Het levensverhaal van Lorenzo en zijn ervaring als bedrijfsleider geven een uniek perspectief op ons professionele leven.

No testimonial yet. Be the first!
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Nederlands