Krist Pauwels

Spreker
Strateeg met verfrissende kijk op uw bedrijf
Pleit voor een nieuwe ‘menseneconomie’

Ondernemen en communiceren zitten Krist Pauwels (1971) in het bloed. Hij begon zijn eerste communicatiebedrijf op zijn achttiende, was een tijdlang tv-maker en is sinds 2002 oprichter en kernpartner bij het communicatiebureau Choco. Als eerste in zijn vakgebied lanceerde hij jaren geleden de idee dat authentieke en transparante relaties cruciaal zouden worden voor bedrijven en merken. Die idee vind je ook terug in zijn boeken ‘The Economic Revolution’ (2011) en ‘De Menseneconomie’(2012). In zijn boek ‘Uw werk en uw leven (2017)’, legt hij niet enkel de focus op de organisatie, maar vooral op de mens die erin werkt. “Als we de wereld om ons heen opnieuw kunnen uitvinden, dan moeten we ook onszelf durven innoveren.” Wie hem als spreker aan het werk ziet, is onder de indruk van zijn visie, die hij bovendien met bijzondere passie en de nodige humor overbrengt. Op een praktische, concrete, maar daarom niet minder grondige manier.

Ondernemen en communiceren

Ondernemen en communiceren zijn twee sleutelwoorden in het leven van Krist Pauwels. Al tijdens zijn studies zet hij samen met zijn broer een eerste communicatiebedrijf op. Bij de start van het nieuwe millennium wordt hij partner bij het tv-productiehuis Sylvester, terwijl hij ook de klantenportefeuille van zijn reclamebedrijf blijft uitbreiden. Pauwels verdiept in die periode – hij is dan dertig jaar - zijn fascinatie voor de menswetenschappen en coaching via een masteropleiding in de psycho-energetica.
Met nieuwe partners richt hij vervolgens in 2002 Choco op, het eerste coöperatieve communicatiebureau in België, uitgebouwd rond principes van participatie en waardegedreven ondernemen. Het bureau tekende na al die jaren voor heel wat communicatiecampagnes voor diverse merken, organisaties en overheden: Van het ‘Stehrk Werk’ van materialenbedrijf Stihl tot ‘Wie kringt, die wint’ van de kringwinkel of de #shareoursmile van de Vlaamse overheid.

Interne cultuur

Maar choco ging verder dan de klassieke communicatiecampagnes. “We merkten snel dat we veel grondiger werk konden leveren, als we bedrijven ook hielpen aan een sterke interne cultuur. Een mooie uitstraling groeit immers van binnenuit. En dat vraagt coaching, opleiding en een goed doordachte communicatie naar je medewerkers”, zegt Krist Pauwels. Interne communicatie, DNA-werk en organisatiecoachings werden dan ook een structureel onderdeel van de choco-opdrachten. Er volgden interne trajecten voor onder andere Schoenen Torfs, De Voorzorg, Vreg, Mistral Home, Coca-Cola, Selexion, Zetes en diverse overheden.

Meer-waarde

“We noemen onszelf graag ‘relatiebouwers’,” zegt Krist, “omdat we geloven dat je veel meer uit communicatie haalt als je oprecht investeert in de relatie die erachter zit. Want als je in iets meer waarde steekt, haal je er meerwaarde uit.” Zijn visie rond waardegedreven samenwerken en communiceren bundelde hij in het boek ‘De Menseneconomie’, waarin hij het bij Choco ontwikkelde ceo-model uit de doeken doet. Ook vandaag past het bedrijf dit systeem toe in zijn werk.

“De kennis-, zorg- en diensteneconomie van morgen kan niet anders dan een menseneconomie zijn”, zegt gedelegeerd bestuurder Fons Leroy van de VDAB over het boek. “Het menselijk kapitaal vormt immers de centrale grondstof van deze groeipolen. Ondernemingen zullen zich omvormen tot levende en lerende omgevingen. Krist Pauwels toont treffend aan welk nieuw relationeel model nodig is om de economie te vermenselijken, want vermenselijken is verduurzamen.”

Uw werk én uw leven

Het nieuwe boek van Krist Pauwels 'Uw werk én uw leven'(2017), voelt aan als een kleine en handige gids. In een dikke honderd bladzijden zet hij de volgende stap na de Menseneconomie. Met eenzelfde grondigheid, maar tegelijk doorspekt met vele voorbeelden uit zijn 15 jaar praktijkervaring, geeft hij aan hoe mensen persoonlijk kunnen omgaan met de veranderende werkwereld. “Dikwijls wordt er in nieuwe ‘systemen’ gedacht om onze wereld te innoveren, maar op het einde van de dag zijn het de mensen erachter die voor echte verandering moeten zorgen. Organisaties innoveren alleen als de mensen erachter dat ook doen.” Vanuit het pleidooi om uit de hokjes van deze tijd te stappen, toont hij nieuwe mogelijkheden van waaruit elke mens vanuit zichzelf nieuwe creatieve energie kan ontwikkelen.

Als spreker kiest Krist Pauwels verfrissende invalshoeken, die afwijken van de platgetreden paden. Meer dan de moeite waard.

Uw werk én uw leven

Overheid, Samenleven, Ondernemers, HR, Bedrijfscultuur, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Gedurfd, Balans Leven Werk, Persoonlijke Ontwikkeling

De wereld raast als een sneltrein door ons leven, gekleurd door de vele rollen die we er zelf in spelen: afhankelijk van de context waarin we ons begeven zijn we werknemer of werkgever, vader of moeder, man of vrouw, vriend of vriendin.

In deze lezing roept Krist Pauwels op om het hokjesdenken waarin we onszelf soms opsluiten achter ons te laten. En een participatieve reflex te ontwikkelen waarin elke mens vanuit een steeds sterker persoonlijk bewustzijn zichzelf op elk domein van zijn leven ten volle kan inzetten. Zodat we leven én werken met steeds grotere voldoening voor onszelf, onze familie, vrienden en collega’s.

Pauwels vertelt zijn verhaal vanuit zijn ervaring als begeleider en coach van bedrijven, organisaties en overheden. Aan de hand van concrete voorbeelden biedt hij drie stappen die je dagelijks op de werkvloer en in je leven kan toepassen. Wie interesse heeft, kan na de lezing zelf aan de slag aan de hand van het nieuwe boek dat Pauwels hierover schreef.

De participatieve onderneming

Overheid, Samenleven, Ondernemers, HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Management, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Creativiteit, Innovatie, Trends, Persoonlijke Ontwikkeling

Verandering in bedrijven en organisaties wordt sinds jaren begrepen als ‘de evolutie van een structuur’. Er worden vele nieuwe zinvolle modellen ontwikkeld die hierbij helpen, van de ceo-methodiek tot deze van zelflerende organisaties. Krist Pauwels stelt in zijn nieuwe boek en lezing voor om een stap verder te gaan. “Als we organisaties opnieuw kunnen uitvinden, dan kunnen of moeten we misschien ook onszelf durven innoveren.” Hij legt de focus op de verantwoordelijkheid van elk individu, als werkgever, werknemer, burger of kiezer. De participatieve onderneming stuwt en stimuleert haar menselijk kapitaal om via een sterker persoonlijk bewustzijn en een grotere gemeenschappelijke drive te ontwikkelen. Pauwels vertelt zijn verhaal vanuit zijn ervaring als begeleider en coach van bedrijven, organisaties en overheden.

No testimonial yet. Be the first!
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands