Katja Schipperheijn

Spreker
In de hyper-geconnecteerde wereld waar AI een steeds grotere impact heeft op onze kennismaatschappij, moeten we levenslang leren en creativiteit omarmen.
Talent draait om goesting en niet om prestaties! Iedereen heeft dus talent!

Levenslang leren en een niet te stoppen drive voor innovatie, creativiteit en ondernemerschap zijn de rode draad in het leven en werk van Katja Schipperheijn. Geprikkeld door IT werkt ze al meer dan 15 jaar voor internationale organisaties als consultant “leren en werken”. Daarnaast zet ze zich als sociaal ondernemer in om (jonge) kinderen te begeleiden in een wereld van snelle verandering en online media. Ze won met haar Edtech startup verscheidene internationale awards en bracht in 2018 haar eerste boek 'Digitale Burgertjes' uit. Als keynote spreker gaat ze de controverse niet uit de weg en inspireert ze lerende organisaties.

Volg je eigen pad, ontwikkel de talenten die je energie geven.

Als kind was Katja al gefascineerd door IT en robots. Maar het was toen, zeker voor meisjes, ondenkbaar hier je beroep van te maken. Zelfs haar studie Master in de Economische Wetenschappen kon de passie voor IT niet bekoelen. Ze ging eerst bij Xerox aan de slag in een commerciële rol. Ze trad er in de voetsporen van Straffe Madammen als Saskia Van Uffelen en Ingrid Gonnissen. Het is deze laatste die Katja aanspoorde om andere talenten verder te ontwikkelen én een eigen pad uit te stippelen. Op haar 31ste en intussen moeder van twee kleine kinderen startte Katja - naast haar drukke baan bij Xerox - een 2-jarige internationale eMBA. Ploetermoeder? De combinatie werken, leren en mama zijn gaf Katja meer energie dan ooit tevoren.

Levenslang leren met goesting

De energie die Katja kreeg van de combinatie leren en werken, inspireerde haar voor een nieuwe wending in haar loopbaan. Ze ging back to basics, geïnspireerd door haar afstudeerthesis over innovatie in learning en development van 10 jaar eerder. Katja belandde bij Sales Performance International, waar ze verantwoordelijk was voor het implementeren van “learning streams” bij internationale organisaties. Ze stelde vast dat “training” niet steeds resulteerde in het behalen van de gewenste doelstellingen, àls deze doelstellingen al voldoende in kaart werden gebracht. Geprikkeld door deze ervaringen en vastberaden om bedrijven écht te ondersteunen in hun talentontwikkeling, ging ze nog een stapje verder: 'Habit of Improvement', een consultancy bedrijf dat lerende organisaties en levenslang leren mét goesting en resultaten wilde ondersteunen, zag in 2014 het levenslicht. Ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan.

Free Flow of Knowledge en Edtech.

Met Habit of Improvement kreeg Katja de kans om mee te werken aan een onderzoek en ontwikkelingsproject van een gerenommeerde corporate university. Doel: de kracht van sociale netwerken gebruiken om alle medewerkers van een organisatie te motiveren en te ondersteunen met die vaardigheden die ze nodig hebben om te schitteren in hun job. Hier ontwikkelde Katja de concepten van Lean Learning, Free Flow of Knowlede en Lerende Ecosystemen. Haar blogs werden als snel internationaal opgemerkt waardoor ze werd gevraagd als gastdocent op gerenommeerde universiteiten als Neyenrode en de Vrije Universiteit Amsterdam.

De lerende ecosystemen die Katja voor ogen had moesten méér dan een blueprint op papier zijn. In 2015 bracht haar passie voor technologie en leren alles samen. 'The LearnScape' was de droom die ze voor ogen had: een lerend ecosysteem dat Lean Learning ondersteunt.

Start-up ondernemer, consultant en moeder van 2 dochters die ondertussen zelf gebeten waren door het sociale media-virus… Dan moet je soms ook doen waar je hart ligt. Toen Katja’s eigen dochter haar duidelijk maakte dat ook kinderen in het lager onderwijs nood hadden aan technologie om leren en leven te ondersteunen was sCool geboren. Wat begon als een platform voor bedrijven en universiteiten bleek erg aan te slaan bij zeer jonge kinderen. Als start-up-ondernemer merkte Katja dat niet alles altijd even eenvoudig gaat. sCool won verschillende internationale awards, maar was het onderwijs er al klaar voor?

Wat we kunnen leren van kinderen

Katja Schipperheijn wilde leren, dus verlegde ze haar onderzoek naar wat kinderen drijft en waarom onderwijs en innovatie zo moeilijk samen te brengen zijn. Werken met deze vaak zeer jonge kinderen bracht nieuwe inzichten over de impact van technologie op leren en leven. Naast de gekende gevaren voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren focuste ze vooral op de voordelen van technologie. Ze onderzocht hoe deze een positieve invloed kunnen hebben op maatschappelijke inclusie.

Meer dan 5000 kinderen woonden intussen haar workshops bij, wat Katja inspireerde om in 2017 sCooledu.org op te richten, een vzw die scholen, leerkrachten en ouders begeleidt in hun digitale ontdekkingstocht. sCooledu is ook de organisatie achter het project #SociaalsteSchool, dat vanuit een brede schoolvisie wil inzetten op digitaal burgerschap. Haar recente boek ‘Digitale Burgertjes’ is niet alleen een bestseller, maar ook een inspirerende pedagogische leidraad voor leerkrachten en ouders om een positieve houding ten opzichte van online media en technologie te omarmen. Het boek ondersteunt het (digitale) welbevinden van kinderen en hun reis om creatieve en kritische burgers te worden.

Wanneer alles samenkomt

Het leven kan soms overwachte wendingen nemen. Maar een niet te stoppen gedrevenheid om levenslang te leren - niet omdat het moet, maar omdat het zo verrijkend is – en het talent om wendbaar in te spelen op nieuwe trends en ontwikkelingen, brengt Katja waar ze vandaag staat. Katja is gedreven consultant voor bedrijven die wendbare lerende organisaties willen worden. Ze ondersteunt edtech start-ups in hun start en groei fase. Ze deelt als gepassioneerd spreker haar visie over de geconnecteerde wereld en de voordelen die technologie te bieden heeft met het grote publiek. Ze adviseert als sociaal ondernemer scholen in hun trajecten rond digitaal burgerschap. Maar bovenal wil ze als filantroop ook tonen dat we als maatschappij samen moeten werken aan de toekomst.

Leren en werken in de hyper-geconneteerde wereld

Ondernemers, HR, Bedrijfscultuur, Creativiteit, Innovatie, Motivatie, Communicatie, Public Relations, Creativiteit, Innovatie, Trends, Jongeren, Onderwijs, Persoonlijke Ontwikkeling, ICT & Technologie, Sociale media

Inspirerende keynote over de mogelijkheden en kansen die de hyper-geconnecteerde wereld biedt om continue groei en levenslang leren te stimuleren. Deze keynote geeft praktische inzichten over hoe ecosysteemdenken kan worden toegepast om de vrije stroom van kennis te verbeteren. De focus in deze keynote ligt op 'samen'. Hoe kunnen we als mens in deze hyper-geconnecteerde wereld waar AI een dreiging lijkt voor velen onder ons, samenwerken aan een een bedrijfscultuur waar groei en welbevinden hand in hand gaan.

Wat te leren van onze kinderen

Marketing, Creativiteit, Innovatie, Trends, Gedurfd, Jongeren, Onderwijs, Opvoeding, Pedagogie, Persoonlijke Ontwikkeling, ICT & Technologie, Inspirerend, Sociale media, Gaming

Waarom lijken kinderen te bloeien in de hyper-verbonden wereld? Hoe gebruiken ze digitale en online media om creatieve en digitale burgers te worden? Waarom moeten we allemaal Fortnight beginnen spelen? Inzichten van jarenlang werken met kinderen van 4 tot 14 werden verwerkt in deze inspirerende keynote die je aan het denken zet over de wereld die onze kinderen momenteel zelf aan het construeren zijn: een wereld waarin digitaal en samen werken en leren een evidentie zijn. Na deze sessie ben je overtuigd dat een succesvol bedrijf een levende en lerende organisatie moet zijn die gebruik maakt van talent in zijn vormen en gedaanten.

Digitaal burgerschap, de wereld van onze kinderen (onderwijs en ouders)

Globalisering, Creativiteit, Innovatie, Gedurfd, Jongeren, Onderwijs, Opvoeding, Pedagogie, ICT & Technologie, Sociale media, Gaming

Hebben technologie en AI een positieve impact op de wereld van onze kinderen? Kunnen we menselijker worden in een wereld die kunstmatiger wordt? Kunnen online media en games onze kinderen voorbereiden op de toekomst? Deze lezing biedt een leuke en uitdagende kijk op de positieve aspecten van digitalisering, mét een duidelijke boodschap aan ouders en leerkrachten om actief deel te nemen aan die digitale wereld. Want samenleven in een verbonden wereld is ook samen levenslang leren.

Workshop Sociaal Online (Digitale Burgertjes voor leerlingen)

Creativiteit, Innovatie, Trends, Jongeren, Onderwijs, Opvoeding, Pedagogie, Persoonlijke Ontwikkeling, ICT & Technologie

Deze workshop neemt leerlingen en leerkrachten mee op een leuke zoektocht naar een gedragscode voor de school. Samen gaan we op een positieve wijze aan de slag rond digitaal burgerschap en respectvol gedrag. We onderzoeken wat ‘sociaal’ betekent en hoe we samen een cultuur van respect in heel de school en in de maatschappij kunnen uitdragen.

Passion unleashed! Katja op het podium is duidelijk, gedreven en visionair. Ze blijft niet hangen in stereotype uitspraken, maar focust zich op de realiteit én de toekomst van het digitale burgerschap. Genoten van haar presentatie!

Emile Stam - Director Cloud Projects & Chief Marketing @ Open Line

Katja gave a very inspiring keynote and completely tailored to the target audience. Congrats!

Filip Fontaine - Executive Director EPC

So clearly this is ‘your thing’. You are a natural TED speaker. Thanks for coming and sharing such a thought provoking talk with us all… Clearly you have found your niche, I look forward to reading your book and then your next!

Dirk Daenen - General Manager at UBI curator for TEDxLuxembourgCity
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands