Johnny Thijs

Spreker
Leg de lat hoog, blijf achter je mensen staan.
Geeft inspiratie over change management.

Johnny Thijs (1952) heeft De Post omgevormd van een verlieslatend Belgisch overheidsbedrijf in de winstgevende onderneming bpost. Change management zit in zijn DNA ingebakken, dat hij nu inzet voor enkele grote bedrijven. Deze indrukwekkende expertise koppelt hij aan een onderbouwde toekomstvisie. Hij kent de zere plekken van onze tijd. Maar doemdenken staat niet in zijn woordenboek. In zijn lezingen deelt hij zijn kennis en ervaring met u, en legt de pijnpunten van onze bedrijven en overheden bloot. De oplossingen liggen niet in de revolutie, maar in een geleidelijke en menselijke aanpak, met vertouwen in de toekomst.

Ruime ervaring

In 2002 werd Johnny Thijs baas van wat toen nog De Post heette, na een succesvolle passage bij grote privébedrijven als Masterfoods, Côte-d’Or-Jacobs-Suchard, bierbrouwer Interbrew en vleeswarenbedrijf Ter Beke. De overstap van de privé naar een overheidsbedrijf zorgde voor een cultuurshock. Maar vanaf de eerste dag zette hij bij De Post een ingrijpend veranderingsproces in gang, dat jaren later zijn vruchten zou afwerpen.
‘We zaten midden in de eerste revolutie van het internet. In het tweede halfjaar van 2002 is de brievenpost pijlsnel beginnen dalen. We eindigden het jaar met 47 miljoen euro verlies. Dat was hard ontwaken. Er was ook de nakende vrijmaking van de postmarkt. Er was geen toekomst meer voor het bedrijf zoals het was. Maar het personeel en de vakbonden wilden dat niet dadelijk inzien.’

Ruim tien jaar later is bpost een succesvol en modern beursgenoteerd bedrijf, waat niemand voor mogelijk had gehouden. De introductie van het aandeel verliep vlekkeloos.In 2014 komt er onverwacht een einde aan dit succesverhaal. Na een ware politieke vaudeville over de verlenging van zijn contract besliste Johnny Thijs eind 2013 om bpost te verlaten.

Nieuwe uitdagingen

In februari 2015 wordt hij voorzitter van Recticel, producent van duurzame isolatieproducten op basis van polyurethaanschuim. Hij neemt onder meer bij supermarktketen Delhaize, HR-bedrijf USG People en logistiek dienstverlener H.Essers ook bestuursmandaten op.

Liever evolutie dan revolutie

Johnny Thijs is een van de belangrijkste topmanagers van het land. Hij vertelt u over veranderingsprocessen in organisaties en het succesrecept dat hij toepaste bij de omschakeling naar bpost. ‘Visie, gecombineerd met een grote dosis menselijkheid.’ Zo hebben naaste medewerkers van Johnny Thijs ooit zijn managementstijl omschreven. Dat empathisch vermogen is misschien wel het hoofdingrediënt gebleken in het succesrecept dat zo’n grote omslag bij bpost mogelijk gemaakt heeft. Het heeft hem geholpen om bestuur en personeel, vakbonden en kaderleden van bpost op één lijn te krijgen. Zo kon hij dag na dag zijn toekomstvisie voor het bedrijf doordrukken en de fundamenten leggen van een stille revolutie.

In De Tijd zegt hij hierover: ‘Ik leg de lat zeer hoog, maar ik ben geen bullebak. Ik geloof dat je mensen veel kan vragen als ze weten dat je achter hen staat. Ik kon medewerkers tot hun limieten pushen omdat ze wisten dat ik altijd voor hen zou vechten. (...) Luisteren is belangrijk. Er is een reden waarom we twee oren hebben en maar één mond. Ik heb mijn kaderleden ook vaak gezegd minstens één keer per dag in de spiegel te kijken. Niet om te zien hoe mooi je bent, maar om jezelf ter discussie te stellen. Ben ik goed bezig? Zijn mijn mensen goed bezig? Wees nooit tevreden. Het kan altijd beter.’

Verandering

Alles kan dus beter. En niet alleen in de bedrijfswereld. Door zijn ervaring heeft Johnny Thijs als geen ander zicht op de uitdagingen waar ons land voor staat. Hij maakt daarbij graag de vergelijking met de groeilanden in Azië. Omdat zijn dochter van Aziatische afkomst is, heeft hij een speciale band met het Verre Oosten. Met de jaren is zijn bewondering voor het Aziatische vooruitgangsoptimisme alleen maar gegroeid. ‘Als je hard werkt, wordt het beter. Dat geloven ze daar nog. Aziaten staan in die zin vandaag symbool voor de mensheid: we willen altijd meer en beter. Het is de essentie van ons bestaan. Het is waarom we nu zoveel verder staan dan 2000 jaar geleden.’ En daar loopt het in Europa grondig mis. We zijn onze illusies kwijt, het wantrouwen tussen ondernemers en politici is nooit zo groot geweest. Dat moet veranderen.

Op naar de toekomst

‘Als je niet meer gelooft dat het beter wordt, ben je als volk gedoemd. De verantwoordelijkheid van de overheid is verpletterend. De overheid functioneert verre van optimaal. En wij worden niet genoeg gestimuleerd onze toekomst zelf in handen te nemen. Dat is wat de bedrijfswereld zo nerveus maakt. Dat er geen visie is. Elk langetermijnperspectief ontbreekt.’
Hij pleit vurig voor een nieuw voluntarisme, waarin jongeren kansen krijgen en grijpen. Dat vooruitgangsoptimisme moet de voedingsbodem worden van onze samenleving van de toekomst.

Veranderen om te overleven

Leiderschap, Strategie, Management, Motivatie

Het veranderingsproces bij bpost was alleen mogelijk door volop in te zetten op de mensen die het dagelijks moeten waarmaken, van topmanagement tot postbode. Het zijn de mensen die het moeten waarmaken. Maar waar is je plaats als manager in dat geheel? Hoe stuur je die processen? Johnny Thijs belijdt zijn geloof in change management aan de hand van zijn ervaring in het internationale bedrijfsleven en in een van de grootste overheidsbedrijven van het land. Veranderen is een manier om te overleven, in de bedrijfswereld en in de samenleving tout court.

No testimonial yet. Be the first!
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Frans, Nederlands