Jo Caudron

Spreker
Internetpionier staat voor digitale innovatie
Wat heeft internet nog te bieden?

Jo Caudron (1968) is één van de internetpioniers in België. Deze serial entrepreneur stampte meer dan twintig digitale bedrijven uit de grond, en heeft een scherp oog voor de nieuwste trends. Vandaag is Jo de CEO van Duval Union Consulting, een consultancybedrijf gespecialiseerd in digitale strategie en digitale transformatie. Zijn meest recente boek 'Digital Transformation' bereid je organisatie voor op de toekomst – toont (traditionele) ondernemingen hoe zij zich kunnen wapenen tegen de disruptieve krachten van digitale concurrenten.

Hij stond aan de wieg van het internet in ons land en blijft steeds ver voorbij de horizon kijken. Deze geboren verteller neemt u mee in de wondere wereld van de moderne technologie. Op een heldere manier doet Jo Caudron uit de doeken wat de hoogtepunten en de valkuilen waren en zijn van de digitale communicatie, innovatie en transformatie en hij schetst een beeld van wat ons nog te wachten staat.

Van mode naar data

Als student mode was Jo zeker niet voorbestemd om een autoriteit te worden in de digitale wereld, maar via een omweg werd hij dat wel. “Samen met mijn broer Ben kwam ik op het idee om de stocks van kledingboetieks te delen via een computersysteem. Zo konden winkels bekijken of er ergens anders nog een stuk in voorraad was.” Op zoek naar een manier om hun plan te verwezenlijken, hoorden ze van het ‘magische internet’. Het kledingidee liep uiteindelijk op niets uit, maar de broers wisten wel waar hun toekomst lag.

Gefascineerd door de snelheid waarmee informatie overgedragen kon worden, startten Jo en Ben het bedrijfje “The Reference” en werden zo de eerste Belgische websitebouwers. De Tijd was hun eerste klant. “De toenmalige topman van de krant, vroeg ons om een website te ontwerpen. We hadden dat nog nooit gedaan, maar we zeiden ja. We hebben er dag en nacht aan doorgewerkt”, zegt Jo hierover in De Standaard.

The Reference pionierde door sites te maken voor onder andere Cera Bank, Studio Brussel en de Efteling. Het bedrijf werd een succesverhaal en telde op haar hoogtepunt maar liefst 200 medewerkers. Tot in 2000 de internetbubbel barstte. The Reference moest worden geherstructureerd, het personeelsbestand herleid tot veertig mensen en na twee jaar zwoegen kon The Reference worden verkocht aan een buitenlandse collega.

De broers laten het niet aan hun hart komen. De afgelopen vijftien jaar startten ze zowel in België als in het buitenland de ene na de andere firma op. Stuk voor stuk ondernemingen die zich toeleggen op interactieve media, digitale innovatie en ook digitale transformatie. Eén van deze ondernermingen is One Agency, waarmee de broers zich in 2006 specialiseerden in nieuwe en interactieve communicatie. Zo deed de VRT een beroep op hun diensten voor de restyling van de Canvas-website en het ontwerp van de nieuws website deredactie.be.

Digitale innovatie

In 2009, drie jaar na de oprichting van One Agency, ziet Jo dat het bedrijf op eigen benen kan staan. Hij richt DearMedia op, een adviesbureau voor digitale innovatie (nu: Duval Union Consulting) en schrijft een aantal boeken over de veranderingen in het digitale landschap. Zijn meest recente boek – Digital Transformation, is een handleiding voor digitale transformatie; de volgende stap waar ieder bedrijf, bewust of onbewust, voortdurend mee bezig is.

Digitale Transformatie is een complexe materie, waarbij vele verschillende factoren meespelen. Om digitale transformatie binnen een bedrijf door te voeren zijn uiteenlopende vaardigheden nodig en een intensieve mede- en samenwerking van de verschillende stakeholders binnen bedrijven. Op de weg van de digitale transformatie hebben ondernemingen nood aan inzicht in disruptieve businessmodellen, de markt, nieuwe uitdagers en een duidelijk beeld van hoe technologie hun business kan beïnvloeden.

Jo Caudron geeft presentaties en organiseert workshops over de methodologie die hij zelf ontwikkelde samen met zijn zakenpartner, Dado Van Peteghem. Deze methodologie helpt organisaties om een framework te ontwerpen en een actieplan op te stellen om hun digitale transformatie in goede banen te leiden. Dit helpt organisaties om de veranderingen en digitale gevaren van vandaag beter in te schatten en erop te kunnen anticiperen. Het creëert een inzicht in digitale disruptie en biedt een model waarmee bedrijven hun eigen toekomst opnieuw in handen nemen.

Foto's: Ioannis Tsouloulis

"Digitale Transformatie” Disruptie impacteert ons allemaal. Hoe hiermee om te gaan ?

Business & Management, Creativiteit, Innovatie, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, ICT & Technologie, Media, Sociale media

Digitale en online diensten evolueren aan een ongeziene snelheid. Ze hebben onze manier van leven fundamenteel veranderd; onze manier van werken en de wijze waarop we onze vrije tijd invullen. Al deze ontwikkelingen hebben ook een gigantische impact op het bedrijfsleven, de overheid, het onderwijs, de zorgsector enz.
Het ontbreekt de meeste organisaties aan een doordacht plan om met Digitale Transformatie om te gaan. Organisaties moeten voorbereid worden op een gestructureerde manier want het speelkwartier is over. In het stadium waarin we nu zitten is digitaal en online vaak een kernactiviteit geworden; het verandert soms ook totaal de markt, want digitaal is disruptief, "verstorend", denk maar aan Uber en airbnb.
Jo Caudron geeft tijdens zijn lezing een model om de impact van digitaal beter te begrijpen en een manier om mogelijke bedreigingen om te vormen naar een positieve visie op de toekomst.

Haal meer uit sociale media

België, Globalisering, ICT & Technologie

Als paddenstoelen schieten ze uit de grond. Soms lijkt het wel alsof de wereld van rond social media draait. Nieuwtjes verspreiden zich razendsnel via Facebook, Twitter, Youtube… Maar wat zijn nu juist die sociale media? Waar komen ze vandaan en hoe komt het dat ze zoveel invloed hebben? Internetpionier Jo Caudron staat stil bij de digitalisering van de media in het algemeen en gaat daarbij dieper in op het belang van sociale media. Hij weet als geen ander hoe je hier het best mee omgaat.

De adrenaline van het ondernemen

Ondernemers, Leiderschap, Strategie, Creativiteit, Innovatie, Trends

Een eigen bedrijf opstarten, het is tegelijk een boeiende en een slopende onderneming. Hoe begin je aan zoiets? Waar moet je overal aan denken? Wat zijn de voor- en nadelen? Serial entrepreneur stampte al meer dan tien bedrijven uit de grond en kent intussen het klappen van de zweep. Hij ervoer de adrenaline en de stress die het met zich meebrengt, de twijfel of het wel zal werken, de overwinningsroes wanneer het een succes blijkt te zijn… Zijn lezing zit boordevol tips, waarschuwingen, aanmoedigingen en antwoorden waarmee U al een heel eind aan de slag kan.

Media morgen - De media op zijn kop

Globalisering, Creativiteit, Innovatie, Trends, ICT & Technologie, Media

Zijn de klassieke media ten dode opgeschreven of kunnen ze zichzelf heruitvinden in de nieuwe digitale wereld?

De media staan vandaag voor de immense uitdaging om hun aanpak af te stemmen op de vernieuwde technologie en consument. Internet, social media en mobile geven consumenten de macht.

Sterke internationale spelers liggen op de loer en staan klaar om de lokale mediamarkt te veroveren. Boeiende inzichten in wat de media overkomt en hoe ze de toekomst tegemoet gaan.

Een lezing (en boek) voor bedrijven, overheden, adverteerders en iedereen die met de media te maken heeft of via de media communiceert. En uiteraard voor de media zelf!

Foto's: Ioannis Tsouloulis

“Jo Caudron is een schitterende spreker en ook een heel aangename man om mee samen te werken. Zijn presentatie was inspirerend en beantwoordde helemaal aan onze verwachtingen!”

Chris Meyer - VIB - Opleiding en Informatie

“De keynote van Jo Caudron op ons bedrijfsevent ‘De Digitale Werkplek’ is perfect verlopen. Inhoud en presentatie waren duidelijk en publiek was enthousiast over wat er aan bod kwam tijdens de presentatie.”

Zeno Veerschaeve - Lab9
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands