Jan Withofs

Spreker
Reputaties koop je niet meer, je verdient ze
Specialist voor privébedrijven en overheden

Jan Withofs (1977) is managing partner van het strategisch adviesbureau Groep C dat werd opgericht door Noël Slangen. Hij is expert inzake communicatie en stakeholdermanagement, zowel voor gerenommeerde internationale bedrijven als voor Belgische overheidsinstellingen.

Withofs weet als geen ander wat de kracht is van communicatie in deze nieuwe tijden. Hoe bouw je aan reputatie in deze nieuwe tijden? Hoe communiceer je als bedrijfsleider over een herstructurering? Hoe ga je om met moeilijke stakeholders? Wat is de impact van sociale media? Jan Withofs legt het u tijdens zijn lezing allemaal vakkundig uit.

Belgische friteuses

Zijn passie voor communicatie is begonnen met een niet aflatende kritische blik op de wereld. “Ik ben altijd sociaal bewogen geweest. Als tiener boeide de actualiteit en politiek me mateloos. Ik was vooral gefascineerd door het verschil dat woorden, argumentaties en communicatietechnieken konden maken tijdens publieke debatten op televisie.”

Niet verwonderlijk dus dat Withofs koos voor de richting politieke wetenschappen. Na zijn studies te Leuven trok hij naar de Hasseltse universiteit voor een bijkomend jaar Marketing & Management. Het werd ook Withofs’ eerste kennismaking met de bedrijfswereld. Gedurende vier maanden liep hij stage bij friteuseproducent Fritel. Als interim manager kreeg hij de taak om nieuwe exportmarkten te onderzoeken. “Het was een fantastische tijd: ik trok letterlijk met een resem friteuses in mijn bagage de oceaan over.

Iedere keer dat ik een douanepost met mijn opmerkelijke bagage passeerde, werd ik raar bekeken.”
Withofs’ eerste stop was Australië, waar ze dachten dat hij een elektronisch toestel om je voeten te verwarmen verkocht. Van de stralende zon down under vloog Jan Withofs rechtstreeks door naar Canada. “Dat was helemaal niet gepland. In Canada vroor het de stenen uit de grond en ik had enkel shirtjes en bermuda’s bij.” Ter plaatse bezocht Jan Withofs heel wat distributeurs en onderzocht hij of er in die buitenlandse keukens plaats was voor friteuses. Met succes want aan zijn daar opgebouwde contacten hield Fritel een aantal contracten over.

Snelle klim bij Groep C

Na enkele jaren te hebben gewerkt als marketing consultant in de medisch-technologische sector, wil Withofs meer doen dan enkel marktonderzoek. In 2004 start hij bij Groep C, het strategisch communicatiebedrijf dat werd opgericht door Noël Slangen, als communicatieadviseur. “Bij Groep C mocht ik me zowel toeleggen op marketing als op communicatie. Ik kreeg er van meet af aan enorm veel kansen.” In nog geen vier jaar tijd groeide hij er door van adviseur tot managing partner.

Eerste hulp

Bij Groep C houdt Withofs zich bezig met stakeholder- en crisiscommunicatie. Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld in de schijnwerpers zal komen door een op til zijnde herstructurering, adviseert Withofs hoe dit het best intern en extern kan worden aangepakt. Dit betekent dat hij ook bedrijven begeleidt bij grote veranderingstrajecten en sociale onderhandelingen.

Ook voor het managen van reputaties en het verbeteren van stakeholderrelaties, is hij een veel gevraagd adviseur. Jan Withofs is vaak een klankbord op directieniveau om nieuwe missies te ontwikkelen, een positionering te versterken of het communicatiebeleid te optimaliseren.

De Signalisatiesimulator

Groep C kreeg er enkele jaren geleden met Connect een zusterbedrijf bij dat gespecialiseerd is in communicatie inzake openbare ruimte en infrastructuurdossiers. Jan Withofs stond mee aan het doopvont en nam mee het initiatief om een volledig nieuwe techniek te ontwikkelen: de signalisatiesimulator. Met deze innovatieve tool kunnen omleidingen en signalisatieplannen in een 3D-omgeving op voorhand getest worden op hun effectiviteit. In samenwerking met het Instituut voor Mobiliteit van de UHasselt en het studiebureau Infranea, werd dit idee al snel realiteit.

In december 2010 lanceerde minister van Openbare Werken Hilde Crevits deze Europese primeur. De simulator werd ingezet voor grote wegenwerken zoals die aan het viaduct van Vilvoorde. Intussen is er al interesse vanuit het buiteland. Zo is er een Chinese delegatie naar Hasselt afgezakt om de simulator ook bij hen te kunnen inzetten.

Communiceren in the New Normal

In 2011 schreef Jan Withofs samen met Noël Slangen het boek ‘Communiceren in the New Normal. Tien kritische succesfactoren na een crisis’. Ter voorbereiding van het boek gaat Jan Withofs spreken met meer dan 30 organisaties en stakeholders om hun mening te vragen over het onderwerp. De auteurs beschrijven hoe de economische crisis onze samenleving fundamenteel heeft veranderd. De kaarten liggen anders dan voordien en managers moeten zich hieraan aanpassen.

In De Standaard: “Bedrijven moeten rekening houden met een veel strengere overheid, maar ook met burgers die steeds mondiger worden. Ze gebruiken sociale media en hun koopkracht om te straffen of te belonen. Niet de aandeelhouders, maar de samenleving moet de belangrijkste stakeholder worden voor bedrijven die op lange termijn succes willen boeken.”

Communiceren in ‘the New Normal’

Globalisering, HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Management, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Sociale media

Sinds de economische crisis is onze samenleving drastisch veranderd, we zijn in ‘The New Normal’ terecht gekomen en daar liggen de kaarten helemaal anders. Communicatie-expert Jan Withofs wijst bedrijven erop dat ze het zich niet kunnen permitteren om hun oude manier van werken gewoon opnieuw op te pikken. Communicatie is meer dan ooit een kritische succesfactor om onderscheidend te zijn.

Stakeholdermanagement, duurzaam ondernemen en sociale media zijn slechts enkele tendensen waar men niet meer buiten kan. Tijdens zijn lezing vertelt Jan Withofs hoe U het best inspeelt op dit nieuwe tijdperk ‘The New Normal’ en hoe U het verschil kan maken.

No testimonial yet. Be the first!
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Nederlands