James Bampfield

Spreker
Samen nadenken: wat doen we hier?
Wees authentiek en neem risico’s.

James Bampfield is een Brits schrijver, denker en coach die bedrijven en medewerkers helpt om hun opdracht ruim en positief op te vatten. ‘Pleasure at work’ is geen holle slogan. Na een klassieke, Britse opleiding - hij studeerde in Cambridge – nam hij 10 jaar de tijd om de wereld te verkennen. Daarna specialiseerde hij zich in het organiseren en faciliteren van veranderingen in, ook Vlaamse, bedrijven, ngo’s en overheden. Hij is medeoprichter van ‘Quinx’, een internationale consultancy organisatie. In zijn lezingen biedt hij sleutels aan om in het werk authentiek en open te zijn, en vooral plezier na te streven.

Wereldburger

James Bampfield (1964) is geboren in het Verenigd Koninkrijk, maar woont al jaren met zijn gezin in België. Hij groeide op in een zeer klassiek Brits gezin, ging naar een privéschool en blonk uit in sport en studie. Hij won er een beurs voor de universiteit van Cambridge. Na zijn studies reisde hij 10 jaar de wereld rond en woonde in verschillende Europese landen, West-Afrika, Australië, India, de V.S. en Japan. Sedert 1998 werkt hij als consultant en facilitator voor grote bedrijven, overheden en ngo’s. Zijn bevindingen vatte hij samen in het boek ‘The discipline of pleasure’.

Nieuwsgierig

Op jonge leeftijd al was James Bampfield sceptisch en zeer nieuwsgierig. De grote vraagstukken in het leven fascineerden hem al vroeg: ‘Wat ik rond mij zie, is dat alles? Is dit het beste dat de mensheid kan? Waarom zijn we op deze wereld?’ etc.
Op zijn zeventiende begon hij te mediteren en had hij zelfs al een Indiase guru. Ondanks een druk studentenleven in Cambridge was hij een fervent deelnemer aan therapeutische workshops.

Tijdens zijn reis rond de wereld ging hij vooral cultuur opsnuiven. Hij begon er zelf workshops te geven om samen na te denken over de grote vragen des levens, hoe mensen samen kunnen leren meer betekenis aan hun leven te geven. Die 10 jaar reizen heeft hem geleerd hoe te overleven in deze wereld. Hij nam risico’s: ging naar landen waar hij niemand kende met weinig geld en was verplicht contact te leggen met anderen. Volgens hem was DIT was de school van het leven, niet studeren aan de universiteit.

Quinx

Op zijn 33ste ging James terug naar school, studeerde ‘facilitation & organizational development’ en ging aan de slag als consultant en facilitator. Hij is medeoprichter van het internationale consultancybedrijf ‘Quinx’. Hij hielp honderden mensen bij persoonlijke en organisatorische veranderingen in multinationals, grote Belgische bedrijven, NGO’s en KMO’s, zoals Johnson and Johnson, Colruyt, Torfs, JBC, Durabrik, Friends of the Earth, Hewlett-Packard en de Vlaamse regering.

De ‘CEO Council’

James Bampfield is een voorstander van peer-to-peer leren en startte met een initiatief dat hij ‘Councils’ noemt. Hij bracht topbedrijfsleiders samen om kennis met elkaar te delen, maar ook om op zoek te gaan naar diepere missies. Ze gaan op zoek naar een beeld van een betere toekomst voor hun bedrijf en de samenleving. De CEO-council met wie hij de laatste zes jaar werkt omvat CEO’s zoals Wouter Torfs, Frans Colruyt, Bart Claes en andere bedrijfsleiders die bezig zijn met ‘bewust kapitalisme’ en in hun werk gedreven zijn door waarden.

Lessen voor het leven.

De rode draad door het werk van James Bampfield loopt gelijk met die van zijn leven: “Zoek dieper, zoek uit wie jij als individu of als organisatie echt bent, wees authentiek, neem risico’s, leer en evolueer. Ga op zoek naar een diepere betekenis en wordt een kracht voor het goede in de wereld.” Zijn vrije tijd spendeert James aan een andere passie: schrijven. Alles wat hij geleerd heeft over het leven heeft hij verwerkt in een boek: ‘The discipline of pleasure’. En omdat het leven bestaat uit leren, werkt hij momenteel aan een tweede boek.

Yin en yang in het dagelijks leven en op de werkvloer

HR, Bedrijfscultuur, Management, Creativiteit, Innovatie, Trends, Filosofie, Spiritualiteit, Religie , Balans Leven Werk, Persoonlijke Ontwikkeling, Gezond Leven, Senioren

Yin en yang zijn twee bekende begrippen uit het Chinese taoïsme. Volgens die filosofie ervaart de mens gezondheid en geluk wanneer er een evenwicht is tussen mannelijke (yang) en vrouwelijke (yin) karaktertrekken. Elke man, elke vrouw bezit beide complementaire eigenschappen. Het evenwicht tussen yin en yang zit volgens het taoïsme ingebakken in het DNA van het hele universum. Yin zou je kunnen omschrijven als verbondenheid, yang als daadkracht.
Veel problemen in onze Westerse samenleving ontstaan doordat het evenwicht verstoord is. Denk aan burn-out, denk aan organisaties die vierkant draaien of het spoor bijster geraken. In het Westen ligt de klemtoon binnen de bedrijfswereld van oudsher op yang-kwaliteiten als competitiviteit, groei en hiërarchie. Te veel yang leidt tot roekeloosheid, te veel yin tot stagnatie
James Bamfield helpt mensen en organisaties te begrijpen waar het evenwicht zoek is en vertelt hoe je beide polen beter kunt laten matchen.

Pleasure at Work

HR, Bedrijfscultuur, Creativiteit, Innovatie, Motivatie, Creativiteit, Innovatie, Trends, Balans Leven Werk

Waarom is plezier op het werk belangrijk?
Waarom hebben mensen geen plezier (meer) op het werk?
Hoe kan een organisatie een plezier-bevestigende cultuur opbouwen?
Plezier is vaak het tegenoverstelde van werken: ‘Work first, then play…’
Terwijl werken in de juiste omstandigheden één van de grootste bronnen van plezier kan zijn, die iemand kan beleven. Ontdek de sleutels die James Bampfield zelf heeft gevonden om die bronnen aan te boren.
De lezing is bestemd voor alle soorten mensen, hulpverleners, opvoeders, leidinggevenden, en is bijzonder nuttig in een Vlaamse bedrijfscultuur waarin plicht, opoffering en routine meestal voorrang krijgen op plezier.

The Joy of Giving: (de vreugde van het geven)

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Creativiteit, Innovatie, Trends, Filosofie, Spiritualiteit, Religie , Balans Leven Werk, Persoonlijke Ontwikkeling

In de lezing over ‘De Vreugde van het Geven’ wil James Bampfield het idee verjagen dat plezier zoeken egoïstisch is. Anderen dienen brengt ook een specifiek, diepe vorm van innerlijk plezier. Liefdadigheid worden vaak geassocieerd met schuldgevoelens, plichten en zelfopoffering. In dit seminarie word de algemene aanneming van ‘geven’ anders voorgesteld. Het leert mensen hoe ze hun privileges wijs en plezierig kunnen gebruiken.

De rol en het belang van Plezier

Chocolade, seks, vrijwilligerswerk, sport, kunst, spirituele extase… Je kan de plezierimpuls niet uitzetten. Ga er liever in mee – met discipline – zegt James Bampfield. In een veelzijdige mix van persoonlijke anekdotes, psychologisch inzicht en filosofische bespiegelingen laat de Britse denker en coach een nieuw licht schijnen over de rol van plezier in het leven. Hij overloopt het hele spectrum van egoplezier, eenvoudig plezier, zielplezier tot geestelijk plezier.
Bampfield beweegt zich tussen denkers als Epicurus en Freud, en spirituele figuren als de Boeddha en de Dalai Lama, om plezier en genot als een vrouwelijk tegenwicht aan te bieden tegenover het overdreven mannelijke streven naar de waarheid, dat de wereld net zo veel ellende heeft opgeleverd als ‘vooruitgang’. De nieuwe manier van denken over geluk leidt volgens Bampfield niet alleen tot een grotere zelfvervulling, maar ook tot een vrediger maatschappij.

Burn-out = de afwezigheid van plezier

HR, Bedrijfscultuur, Motivatie, Balans Leven Werk, Gezondheid en Burnout, Gezond Leven

Wanneer iemand een burn-out krijgt, is een van ergste effecten de volledige afwezigheid van plezier in ons leven, zowel op het werk als thuis. We doen en doen, rennen en rennen, maar nooit voelen we ons tevreden. Onze hele cyclus van stimuli en tevredenheid is volledig overhoop. ‘Bore-out’, het lelijke zusje van burn-out, werkt gelijkaardig. James Bampfield focust in zijn keynote op hoe je terug plezier en tevredenheid kan terugbrengen als een doel, in de plaats van prestatie en plicht. James helpt je om ongewilde gedragspatronen te doorbreken en leert mensen de eenvoudige levensplezieren terug aan die verloren zijn gegaan in de rat-race.

Voor mij is de CEO Council een werkelijk unieke ontmoetingsplek waar ik met gelijkgestemden van gedachten kan wisselen over onderwerpen waar ik buiten de council nauwelijks terecht mee kan. Of ik nu een diep persoonlijk thema inbreng of een belangrijk strategisch bedrijfsonderwerp, ik leerde te geloven en te vertrouwen in de ‘wisdom of the Council’.

Wouter Torfs - CEO Schoenen Torfs
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands