Hanan Challouki

Spreker
Als je met een diverse samenleving wil communiceren, moet je iedereen bereiken.
Inclusieve communicatie leidt tot begrip en engagement.

Hanan Challouki is master in de communicatiewetenschappen en daadwerkelijk een meester in communiceren. Samen met haar zakenpartner Taha Riani Achhab bouwt ze met het creatieve bureau Allyens aan de - bijwijlen wilde - weg naar inclusieve communicatie. Bedrijven en organisaties helpen om hun boodschappen en campagnes af te stemmen op de diversiteit van de samenleving: het is een uitdaging, een missie en Hanans rotsvaste overtuiging dat inclusie werkt. Haar lezingen zijn al even bruisend als zijzelf en tonen het publiek het bevlogen resultaat van communiceren over alle verschillen heen.

Hanan Challouki (1993) studeert in 2015 af aan de Antwerpse universiteit en bijt haar professionele spits af als communicatiecoördinator bij Mechelen Feest, dat feestelijkheden, festivals en culturele stadsevenementen op poten zet. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Nog tijdens haar studies rees het (master)plan al om – ingegeven door eigen frustraties en ervaringen - stereotypen te ontkrachten en diversiteit in een positief daglicht te zetten. Een website misschien?

Een website met gro(o)t(s)e gevolgen

Op 15 april 2015 laten Hanan Challouki en Taha Riani hun mvslim.com op de wereld los. Letterlijk, de wereld, want in geen tijd bereikt de website – die stereotiepe beeldvorming rond moslims doorbreekt – miljoenen mensen, waarvan een groot aantal uit de Verenigde Staten.
Het duurde niet lang of het duo krijgt uit verschillende (bedrijfs)hoeken vragen om advies rond marketing en communicatie. Et voilà. Nog altijd anno 2015 lanceren Hanan en Taha hun creatief bureau Allyens (lees op z’n Engels: aliens) vanuit de gedeelde en rotsvaste overtuiging dat een superdiverse samenleving om inclusieve communicatie vraagt.

Inclusief is in, exclusief is over en oud

Bedrijven, organisaties en overheid helpen met hun virale, inclusieve communicatie voor millennials: het blijkt een schot in de roos. De twee twintigers introduceren een unieke manier van communiceren die mensen over de verschillen heen met elkaar verbindt.

Superdiversiteit gaat niet alleen over achtergrond en religie, maar evengoed over seksuele geaardheid of genderkwesties en vooral over de overlappingen tussen al die verschillende lagen van een identiteit. Bedrijven en beleidsmakers krijgen allemaal te maken met diversiteit, alleen hebben ze geen flauw idee hoe ze sommige doelgroepen moeten bereiken.

Een lichtend voorbeeld.

Hanan wordt in 2016 gevraagd om een campagne voor de Antwerp Ten Miles uit te werken. Het valt haar op dat het evenement nog overwegend wit kleurt, terwijl lopen toch een universele sport is en Antwerpen wel 150 nationaliteiten kent. Hanan: “De eerste gedachte van organisatoren moet niet zijn ‘Hoe bereik ik doelgroep x?’, maar wel ‘Hoe bereik ik iederéén zonder doelgroep x uit te sluiten? ”

Forbes heeft het gezien

Hun ‘joie de communiquer’ legt Hanan en zakencompaan Taha geen windeieren. In 2018 veroveren ze een plek in de prestigieuze 30 under 30-lijst van het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes. Die lijst bekroont in Europa de meest getalenteerde, jonge vernieuwers uit verschillende categorieën. Hanan en Taha scoren in ‘media en marketing’ en geven duizenden mededingers (voor de hele lijst) het nakijken.

Klanten met naam

Amper vier jaar na het startschot, heeft Allyens klanten als Colruyt, Brussels Airport, MNM, Reuters, BNP Paribas, Vlaamse overheid, VRT en nog vele andere namen overtuigd dat inclusieve communicatie werkt.

Inclusieve communicatie opent diverse deuren

Opvoeding, Pedagogie, Media

Hanan ontwapent vriend en vijand met haar wervelende energie en patente kennis van zaken. Inclusieve, virale communicatie is haar stokpaardje, het geesteskind dat ze zorgvuldig grootbrengt om communicatieve grenzen te verleggen. Haar lezing barst van de overtuiging om inclusieve communicatie voor iedereen toegankelijk te maken.

Ze vertelt over de misvattingen die ze aan den lijve ondervond en hoe die het zaadje waren van een (inclusieve) communicatieve golfbeweging in tijden van superdiversiteit. Hoe ze overal opportuniteiten ziet, die zelf creëert en zich continu laat inspireren door de vaak grillige sprongen van de maatschappij. “We moeten op de gelijkenissen focussen, niet op de verschillen. Het is tijd voor een mindshift en een vaarwel tegen oude denkpatronen.”

Hanan is niet vies van een gezonde portie zelfrelativering en verkiest humor boven wetenschappelijk gewauwel. Of je het nu wil of niet, je wordt aangestoken door haar inzichten die zo waar zijn dat je ze niet kan weerleggen. Haar bevlogenheid prikkelt en stemt tot nadenken, voorbij de grenzen van het eigen vertrouwde wereldje.

No testimonial yet. Be the first!
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands