Geoffrey Enthoven

Spreker
De geheimen van de Vlaamse filmset onthuld
Een succesfilm maken is ook een onderneming

Geoffrey Enthoven (1974) is de regisseur van de succesfilm 'Hasta La Vista'. In Vlaanderen gingen meer dan 250.000 mensen kijken hoe drie invaliden samen naar een bordeel in Spanje trekken. Dat succes komt niet onverwacht. Met films als 'Meisjes', 'Vidange Perdue' en 'Les enfants de l’amour' verwierf Enthoven een reputatie als de regisseur die maatschappelijke thema’s durft aan te pakken. Met die ervaring is Geoffrey uitstekend geplaatst om toe te lichten hoe een bioscoopfilm wordt gemaakt, en hoe je in België een productiehuis tot een succes maakt. Zijn helder geformuleerde visie maakt van deze gloedvolle spreker een absolute aanrader.

Tekenen en schilderen

Zijn jeugd werd beheerst door kunst en creativiteit. Hij ging al heel jong naar de tekenacademie, wat in het middelbaar evolueerde tot acht uur beeldhouwen per week. Dat werd thuis dan nog aangevuld met schilderen. "Ik ben vervolgens overgeschakeld naar de kunsthumaniora van Sint-Lukas in Brussel. Evolueren naar één bepaalde discipline deed ik niet, want ik kon niet kiezen. Meer nog: in het weekend zat ik ook in popbandjes als zanger/gitarist. Uiteindelijk ben ik geëvolueerd tot videokunstenaar, omdat ik toen het gevoel had dat ik daarin alle disciplines kon combineren. In de filmschool is het puur experimentele eruit gegroeid, en ben ik gegaan voor fictie.’

Eerste kortfilm

De Zomergemnaar liet zich voor het eerst opmerken in 1999 met de kortfilm 'De Aanspreker', zijnafstudeerproject aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten die dadelijk een aantal prijzen opleverde. Samen met producent Mariano Verhoof richt hij nog datzelfde jaar het productiehuis Fobic Films op. Al is Enthoven niet blind voor de schaduwkanten van het beroep. "Er moet een hoek af zijn om filmregisseur te willen worden. Je hebt nul komma nul zekerheid in deze stiel. Succes hebben is prettig, maar als een film mislukt, krijg je direct de vraag wanneer je nu eindelijk een deftige job gaat zoeken."

Debuut

Met Les enfants de l’amour leverden Enthoven en Verhoof in 2001 hun langspeelfilmdebuut af. Die kaapte op het Filmfestival van Gent meteen de publieksprijs weg; op het filmfestival van Milaan werd hij tot beste langspeelfilm bekroond.
Enthoven is zelf een kind van gescheiden ouders, en schreef het scenario voor dit pakkend portret van zes personages die omgaan met de gevolgen van een echtscheiding.

De leefwereld van bejaarden

Met 'Vidange Perdue', met Nand Buyl in de hoofdrol, stapte Enthoven binnen in de leefwereld van de bejaarden. 'Meisjes' belicht dezelfde problematiek vanuit het standpunt van een bijna zeventigjarige vrouw die het bandje dat ze als twintiger met haar vriendinnen had, opnieuw leven wil inblazen. "Ouderen worden vaak niet begrepen. De gepensioneerden van nu hebben ooit nog staan shaken op de Rolling Stones. Oud worden is vooral het verouderen van het lichaam, de geest heb je zelf in de hand. Maar oud zijn is veel harder voor een vrouw dan voor een man."

Hasta La Vista

Zijn grootste succes tot nu toe haalde Enthoven met Hasta La Vista. De tragikomedie, eigenlijk een universeel verhaal over vriendschap, haalde onder andere drie prijzen op het Filmfestival van Montréal. Naast twintig andere onderscheidingen sleepte de prent in 2012 ook de publieksprijs van de European Film Awards in de wacht. De film kwam intussen in meer 35 landen in de zalen, en krijgt ook een Amerikaanse remake.

Ontroerend surrealisme

In 2014 kwam ‘Halfweg’ uit, een film met surrealistische trekjes. De hele film speelt zich in één en hetzelfde landhuis af, een prachtige villa van Victor Horta. Een pas gescheiden architect, Stef (Koen De Graeve), heeft die voor een prikje kunnen kopen en hoopt er te kunnen ontsnappen aan relationeel tumult. Maar dat is buiten de vorige bewoner (Jurgen Delnaet) gerekend, die minder dood is dan gedacht.

Een jonge vakman

Geoffrey Enthoven kent als regisseur de 'in and out's van het filmmaken zelf, de moeilijkheden en opportuniteiten voor wie een productiehuis wil opstarten. Enthoven biedt u een bijzondere inkijk in de coulissen van de Belgische cinemawereld, en de huidige bloei ervan. Voor wie mikt op een doorleefd verhaal, is deze voortreffelijke spreker een absolute aanrader.

Dat u van Geoffrey Enthoven het laatste nog niet heeft gehoord, staat vast. Het Amerikaanse filmblad Variety nomineerde hem in 2012 als een van de tien Europese regisseurs die absoluut moeten gevolgd worden in de toekomst.

Hoe maakt U een film? Take one

Film

Met op zijn palmares vijf langspeelfilms, een kortfilm, een televisieserie (Dag en Nacht) en een aantal afleveringen van de soap Wittekerke, de VTM-telenovelle Sara en Tegen de Sterren op is Geoffrey Enthoven de ideale gids om u wegwijs te maken in de wondere wereld van het draaien van een film: van het prille idee tot een langspeelfilm in de bioscoop. Dat kan met weinig geld: zijn eerste film Les enfants de l’amour draaide hij met een budget van 375.000 euro.

Filmmaken is een metier waarin verschillende kunsten samenkomen: fotografie, muziek, verhalen vertellen ... Maar het gaat ook over financiers vinden, de juiste locatie spotten, en een ploeg van acteurs, cameramensen, decor- en kledijontwerpers laten samenwerken om tot een succesvol resultaat te komen. Geoffrey Enthoven geeft u als spreker een meeslepende kijk in de realiteit van een filmset. De mooie en minder fraaie kanten. Zonder taboes.

Een filmmaker is een ondernemer. Hoe een productiehuis opstarten en runnen?

Ondernemers, Film

Het productiehuis Fobic Films heeft al een ijzersterke portfolio op zak. Maar het succes van Hasta La Vista kwam niet vanzelf. Het is het resultaat van bijzonder veel passie, van noodgedwongen leren omgaan met weinig zekerheid, van de juiste weg vinden in de administratie en boekhouding die het statuut van zelfstandige met zich meebrengt, maar het is ook een verhaal over onafhankelijkheid en het durven najagen van je dromen.

In deze uiteenzetting gaat Geoffrey Enthoven dieper in op wat er allemaal bij komt kijken wanneer je een eigen productiehuis, en bij uitbreiding een bedrijf in de creatieve sector, uit de grond wil stampen en runnen. Welke valkuilen moet je vermijden? Wat is het belang van netwerken? Welke factoren kunnen tot succes leiden? Het leven van een filmmaker zoals het is, beschreven door een bevlogen spreker die u laat kennismaken met de werkelijkheid achter Flanders - District of Creativity.

No testimonial yet. Be the first!
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands