Fran Bambust

Spreker
Geanimeerd vertelster met zin voor humor
Ontdek en ervaar het 7E-model

Fran Bambust (1965) is een straffe communicatie-experte. Via haar 7E-model leert ze u hoe efficiënte communicatie tot een effectiever beleid leidt. Waarom doen mensen wat ze doen? En vooral: hoe kan je hen ertoe bewegen om iets op een andere manier te gaan doen?

Fran Bambust bezit de gave van het woord. Haar verhaal is een boeiende mix van gedragspsychologie en communicatieadvies. Ze doorspekt haar professionele ervaring altijd met een persoonlijke toets. Verwacht geen droog exposé, wel een spervuur van inzichten, tips, vragen en raadsels. Als toehoorder word je voortdurend uitgedaagd en enthousiast meegesleurd in haar verhaal.

Duizendpoot

Fran Bambust is een duizendpoot, die al vele watertjes doorzwommen heeft. Ze kan terugblikken op een rijk professioneel en persoonlijk leven. Ze verdiende haar brood als theaterauteur (‘Het Paard van Odin’ (1989) met An Tuts) en als onderwijzeres (lager onderwijs). Later stond ze aan de zaagmachine (Remi Claeys Aluminium) of verkocht ze copiers, faxen en computers (Canon). Terwijl ze vervolgens als juridisch redactrice boeken van o.a. de professoren Blanpain en Vandelanotte nalas, leurde ze een tijdlang ook met het plan om een kunsten- en ideeënfabriek te openen in Brugge. Toen ze er niet in slaagde om de nodige fondsen bijeen te rapen, besloot ze de naam van het plan dan maar te gebruiken voor haar eerste eigen bedrijfje: Knooppunt.
Met dat tekstenbedrijf was ze het grootste deel van de jaren ’90 in de weer. Gebeten door de informatica schreef ze commerciële teksten voor computergiganten als Nokia, Apple en HP. Ze leverde het scenario voor Vlaanderens eerste computerspel, Musti en zijn vriendjes. Tegelijk schreef ze als ghostwriter ook teksten voor politici, waagde ze zich aan columns voor radio en schrijvende pers en was ze als hoofd- en eindredactrice mee verantwoordelijk voor tv-programma’s als Waagstuk, HT&D, The Surprise Show, Levenslijn, Kom op tegen Kanker en Waarde Landgenoten. In dat laatste programma kon ze trouwens ook haar interesse voor sociale thema’s en gedragsleer botvieren.

Van beleving naar social marketing: 7E

Na de eeuwwisseling stopte Fran haar audiovisueel werk en legde ze zich helemaal toe op communicatieadvies. Overtuigd dat informeren zelden volstaat om attitudes en gedrag te beïnvloeden, begon ze te zoeken naar andere communicatiemiddelen. Ze experimenteerde met evenementen, met storytelling en gamification, en mocht zo, halfweg de noughties, de Vlaamse vleugel van het Nederlandse ideeënbureau Tinker Imagineers leiden. Hier kon ze haar veelzijdigheid inzetten voor sociale en culturele opdrachten. Ze mocht er interactieve tentoonstellingen schrijven, ontwerpen en bouwen, belevingscentra (zoals het Vermeercentrum) helpen regisseren en diverse educatieve pakketten samenstellen. Ze ontwierp in deze periode ook haar eerste modellen voor gedragsverandering (in functie van Kom op Appels-campagnes) en beleving (voor het Vlaamse Steunpunt Toerisme).
Toen de Nederlandse bestuurders besloten om de Vlaamse stekker uit te trekken, belandde Fran bij het social marketingbureau Big Bazart, waar ze als strategisch conceptontwikkelaar aan de slag ging. De vraag naar een goed, handig en stevig model om effectieve campagnes op te zetten werd hier prangender dan ooit. Je kunt toch niet steeds opnieuw het warm water uitvinden, vond ze.
Ze greep de kans om al haar ervaring en inzichten in één stevig model te bundelen: het 7E-model. Dat model is een krachtig instrument waarmee je beleid en communicatie over beleid kan ontwerpen, beoordelen en bijsturen.
Het model werd later geregistreerd als het Change Designers Werkmodel. Het werd in eind 2009 aan de sociale wereld voorgesteld, en voor het eerst ingeschakeld in de Koesterburen-campagne van de provincie Vlaams-Brabant.

Blijven sleutelen, blijven veranderen

Anno 2015 is het 7E-model uitgegroeid tot een succesrijk hulpmiddel, en ook Fran heeft niet stilgezeten. Ze ging aan de slag bij çavaria, de belangenverdediger van holebi’s en transgenders. Ze hervormde er de communicatiekanalen, nam het woordvoerderschap op en zette haar sociaal engagement zo steeds verder om in verregaand lobbywerk en concrete daden. Dat leidde uiteindelijk ook tot politieke betrokkenheid tijdens de verkiezingen van 2012 en 2014.
Toch lieten haar conceptuele honger en brede interesse haar niet los. Ze vertrok terug naar de communicatiewereld. Fran belandde bij CIBE communicatie, en raakte betrokken bij de ToeComsT-actie van de Vlaamse overheid, waar ze het 7E-model mee in de speerpunten voor de nieuwe regering hielp inschrijven. Van daaruit werd ze opgevist voor EuroPCom en begon ze aan een boek over gedragsverandering en keuze-optimalisatie te werken.
Sinds halfweg februari 2015 is ze weer zelfstandig aan de slag. ‘Ovum Perplexicorum’ heet ze nu, het ei van verwondering.
Dat ze intussen ook nog werkjes over holebi- en transgenderthema’s en een serie jeugdboeken schreef, zal wellicht niet verwonderen. Begin 2015 is ze immers, ondanks alle omzwervingen en veranderingen, in de kern nog steeds diezelfde rusteloze ziel. Een duizendpoot, niet voor één gat te vangen...

Nudge – vivisectie van een trendy gedragsaanpak

Business & Management, Ondernemers, Diversiteit, HR, Bedrijfscultuur, Creativiteit, Innovatie, Leiderschap, Strategie, Management, Marketing, Communicatie, Public Relations, Creativiteit, Innovatie, Trends

Meer groenten eten. Minder auto rijden. Meer bewegen. Beleidsbeslissingen en campagnes zijn vaak gericht op een ander gedrag. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je ervoor dat mensen dat ene gedrag gaan stellen? Door beter te informeren?
‘Nudging’, het populaire jonge kind van de Behavioural Economics, vermoedt van niet. Informeren veronderstelt dat we altijd rationeel zouden handelen, en dat doen we net niet. Nee, je moet inspelen op onze impulsievere manier van reageren, zeggen de nudgers.
Fran Bambust beschrijft de achtergrond van het nudgen, ze illustreert de belangrijkste principes met sprekende, soms confronterende voorbeelden, en vertelt hoe je ook zelf aan het nudgen kunt gaan. Een boeiende en vaak verrassende kijk op het effect van een tekstaanpassing, een vereenvoudiging, wat sociale druk en de plaatsing van het handtekenvakje.
Desgewenst gaat ze ook nog dieper in op de ethische vragen die hierbij komen kijken...

7E – beproefde hefbomen voor een effectief beleid

Business & Management, HR, Bedrijfscultuur, Creativiteit, Innovatie, Leiderschap, Strategie, Management, Marketing, Communicatie, Public Relations

Terwijl de wereld storm liep voor nudging, werd in Vlaanderen een eigen methodiek ontwikkeld, een handig werkinstrument voor zowel beleidsvoerders als communicatiedeskundigen: het 7E-model. Dit model verheldert niet enkel waarom mensen doen wat ze doen, maar ook hoe je ze ertoe kunt bewegen iets anders te doen. De 7 hefbomen van het model geven een houvast bij het opzetten van campagnes en beleidsingrepen en bleken na tal van toepassingen zo effectief dat de Vlaamse overheid het model ook opnam in haar beleidsplan Algemeen Regeringsbeleid.
Het 7E-model is een bril die je helpt om helderder te lezen waarom mensen bepaald gedrag stellen, binnen een organisatie maar ook binnen een familie of gezin. Fran Bambust, ontwerpster van het 7E-Model, licht het toe met heldere illustraties, luchtige anekdotes en handige tips, die je meteen op een andere manier naar je doelstellingen en je middelen doen kijken.

Waarom doen ze niet wat ik wil?

Communicatie, Public Relations

Je hebt alle informatie gegeven die je ter beschikking hebt. Je hebt gezegd wat je verwacht. Je geeft zelfs aan waarom het beter is om het ene wel en het andere niet te doen… En toch helpt het niet, mensen blijven koppig dat ongewenste gedrag herhalen. Waarom doen ze dat?
De gedragswetenschappen proberen al jaren het antwoord op deze vraag te verfijnen en te funderen. Ze hebben het over gewoontes, patronen, denkfouten, sociale druk, wederkerigheid en tal van andere invloeden die ons gedrag sturen. Fran Bambust geeft een overzicht van de huidige stand van zaken aan de hand van concrete voorbeelden en leuke uitdagingen. Want … weten we zelf wel waarom we doen wat we doen?

ELVIS beleeft

Creativiteit, Innovatie, Trends, Psychologie, Inspirerend

Schenk je bezoeker een goede beleving, zeggen wijze raadgevers je wel eens. Maar wat is dat dan, een goede beleving? Bestaat daar een recept voor, een handige formule? Is een goede beleving niet anders voor iedereen en zo ja, hoe ga je daar dan mee om?
Fran buigt zich al jaren over de betekenis, de waarde en de kunst van belevingen. Ze werkte mee evenementen uit, maakte televisieshows, hielp musea en tentoonstellingen inrichten en accentueert al jaren het belang van beleving bij het uittekenen van beleidsmaatregelen of gebruikerservaringen. Meer nog, ze bouwde ook een ELVIS-model dat je helpt om meer grip te krijgen op dat glibberige beleven.

Haar lezing doorspekt ze met pyschologische weetjes over de waarde van belevingen, het verschil tussen beleving en herinnerde beleving en zeer praktische tips voor jouw eigen product, applicatie, showroom of champagne. Na afloop weet je het zeker: ELVIS is niet dood, hij be-leeft!

“Wij zijn zeer tevreden over de lezing van Fran Bambust. Ze is een zeer boeiende spreekster en ze had haar presentatie ook afgestemd op onze organisatie. Het publiek was zeer divers: allemaal medewerkers van de directie Marketing & Sales (sales, marktonderzoek, communicatie) maar tegelijkertijd ook een vrij divers publiek inzake functieniveau, van management tot loketpersoneel. Wij hadden op voorhand haar advies gevraagd over enkele gedragsexperimenten. Haar input was zeer nuttig en ze was ook meteen bereid om die experimenten in haar presentatie te verwerken. Ze was ook de hele dag aanwezig om het hele gebeuren te volgen.”

Eveline Veulemans - De Lijn

‘Fran brengt op een no-nonsensemanier en met volle overtuiging haar boodschap vol inzichten en tips. Haar aanpak en stijl boeien de deelnemers. Ze brengt een bijzondere mix van gedragspsychologie en communicatietips. Wil je eindelijk communiceren met effect, dan is haar advies een must voor elke communicatiestrategie.’

Nadja Desmet - Stafmedewerker VVSG

‘Fran is een rastalent, die haar enthousiaste, entertainende stijl probleemloos weet te koppelen aan het sérieux van haar boodschap. Of het nu voor 15 minuten is of voor 2 uur, het is er telkens boenk op.’

Jan Van Hee - Arteveldehogeschool, medeorganisator IMGent

‘Om Frans presentatie te beschrijven dacht ik eerst aan het woord “sprankelend”. Maar “vuurwerk” lijkt me een beter woord. Een vuurwerk van feiten en voorbeelden, methodes en praktische voorbeelden, humor en zakelijkheid, dat op je afkomt en waarnaar je moet blijven kijken en luisteren.’

Karl Musschoot - Afdelingshoofd Communicatie – Vlaamse Overheid

‘Fran is in één woord: begeesterend.
In meerdere woorden klinkt dat zo: een dame die door haar enthousiasme, passie en kennis van zaken een publiek moeiteloos kan meenemen in haar verhaal. Ze verdiept zich in de materie en maakt het haar eigen waardoor ze weet waar ze over praat. Dat combineert ze met een inspirerende gave van overbrengen en dat maakt nu net die winnende combinatie. Het is telkens een waar genoegen om met haar samen te werken en ik kijk al uit naar de volgende gelegenheid.’

Martine Van Driessche - Directrice Belgische Vereniging voor Interne Communicatie
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Nederlands