Eline De Munck en Bob Geraets

Spreker
Ondernemerschap: springen mét parachute
Goed gebrild door het leven

Eline De Munck en Bob Geraets hebben elkaar leren kennen in de coulissen van JIM, de jongerenzender van Medialaan. Actrice en zangeres Eline werkte er als presentatrice, Bob als eindredacteur en regisseur. In 2015 kozen ze voluit voor het ondernemerschap en startten het brillenmerk Odette Lunettes op.
Een stap in het donker, maar door hun passie, creativiteit en gedrevenheid is het merk op korte tijd uitgegroeid tot een kwaliteitslabel, dat ook internationaal scoort. Succesvol ondernemen: hoe je dat vandaag? Bob en Eline brengen een opmerkelijk en inspirerend verhaal over vaak vallen en altijd weer opstaan, over de noodzaak van een frisse kijk en over ondernemerschap 2.0.
.

Een merk met een verhaal

Goed gebrild door het leven, op elke leeftijd. Een bril als accessoire om je outfit helemaal af te maken. De toegevoegde waarde van een bril in de verf zetten. All eyes on you, want je draagt een toffe bril: dat is de bottomline achter Odette Lunettes. Op twee jaar tijd is het merk erin geslaagd nieuw leven te brengen in de soms wat saaie brillenwereld. Bob noch Eline had een verleden in de modewereld of de brillenbusiness: dat gaf hen de vrijheid om er met een frisse blik aan te beginnen. Dat die aanpak welkom was, merkten ze meteen aan de positieve reacties van de opticiens, ondanks de eerste argwaan omdat de zoveelste BV langskwam met een modeproject.

Sleutelwoorden

Originele ontwerpen, technisch vakmanschap, exclusieve maar betaalbare monturen, en een creatieve marketing: dat zijn de vier pijlers van het verhaal achter Odette Lunettes. Sober, tijdloos, elegant en stoer zijn de vier sleutelwoorden die de brillencollecties typeren.
Dag en nacht werken, dat hoort er ook bij. En vallen en opstaan. Voorlopig doen vennoten Eline en Bob nog veel zelf: ontwerp, verkoop, boekhouding, marketing, winkelbezoek en inrichting van de temporary shops ... Maar het is belangrijk om je eigen sterktes te kennen en je te omringen met professionele medewerkers, weten ze. Zeker omdat Odette Lunettes ook internationaal hoge ogen begint te gooien.

Durven springen

Odette Lunettes is aan een stevige groeispurt bezig. Eline: "We zoeken onze weg. Een groot voordeel is dat Bob en ik heel complementair zijn, we zitten helemaal anders in elkaar. Dat zorgt voor stevige discussies, maar zonder die uitwisseling van gedachten is er ook geen vooruitgang. (...) Ik ben de springer, soms te snel en ondoordacht. Bob heeft eerder iets van : 'Wow, rustig aan.' Dat maakt dat we springen met een parachute, een goeie consensus." Strategisch denken en toch ruimte laten voor impulsiviteit, ook dat is een geheim recept achter Odette Lunettes.
Springen betekent ook risico’s durven nemen. Bob: "Ondernemen doe je met vallen en opstaan, en de volgende keer weet je alweer beter hoe je de valkuilen kan ontwijken. Je leert elke dag bij."

Spannend is het alleszins, en dat vinden ze goed. Ze hebben hun zaak opgestart zonder investeerders, alleen met eigen spaarcenten. Als het niet lukt zijn ze alles kwijt. Dat weten ze. Maar ze hebben bewust gekozen voor het avontuur en voor de levenslessen die bij zo’n avontuur horen. Eline De Munck en Bob Geraets zijn ondernemers pur sang. Maar hun beginnend ondernemerschap was een harde leerschool – een ervaring waaruit veel te leren valt.

Ondernemen: springen met een parachute

Business & Management, Ondernemers, Creativiteit, Innovatie, Marketing, Motivatie, Verkoop & Klantenservice, Media

Ondernemen vanuit de buik en met verstand van zaken. Hoe doe je dat? Met vallen en opstaan en met risico’s nemen. Odette Lunettes is een typevoorbeeld van hoe je een nieuw merk op de kaart zet. Het succes van Odette Lunettes heeft ongetwijfeld ook te maken met de complementariteit van het team. Bob is de strateeg die de zotte plannen van Eline in goede banen leidt. Daar is vertrouwen en een rationele aanpak voor nodig.
Maar een zaak die groeit, moet verder kijken. De juiste mensen op de juiste plaats zetten is een van de grote kwaliteiten van een goede ondernemer. Soms botst dat, soms klinkt het meteen. Leergeld betaal je altijd.
Bob en Eline zijn ondernemers die het zakendoen elke dag weer heruitvinden. Hun expertise en gedrevenheid inspireert en nuanceert.

Een merk met een eigen smoel

Business & Management, Creativiteit, Innovatie, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Communicatie, Public Relations, Media, Sociale media

Brillenmerk Odette Lunettes heeft zich op korte tijd op de kaart gezet door een verrassende en opmerkelijke marketing, out of the box. Eline De Munck en Bob Geraets tonen hoe je de begane paden kan verlaten om een merk met een smoel uit te bouwen. Een tof product is het begin, met de marketing errond zet je je product in de kijker.
Hoe breng je je product aan de man? Hoe zet je sociale media in? Hoe vergroot je je zichtbaarheid in de media? Hoe kweek je street cred?
Communiceren en teasen, een product visualiseren, mensen warm maken: dat hebben Bob en Eline jarenlang in de media gedaan. Hoe hebben zij de omslag gemaakt om dat ook als ondernemers te doen?

In deze keynote delen Bob en Eline hun ervaringen met jonge starters en ervaren ondernemers.

"Zeer authentieke presentatie van Eline en Bob. Knap!"

Simon Timmermans - Mast Agency
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands