Bert Van Wassenhove

Spreker
Creatief ondernemer en startup coach
Ondernemen kan je leren!

Bert Van Wassenhove (1968) is een digitaal expert in hart en nieren en geboren startup coach. Hij noemt zichzelf “Uitgever van Ondernemingen”, en als ondernemer, blogger, publicist, spreker en startup mentor is hij gepassioneerd door de vraag: Hoe kan ondernemerschap onze economie verder laten bloeien? Hij is mede-oprichter van THINK with people, een initiatief dat ondernemers vooruit helpt, The CoFoundry, een seed fund voor groeiende ondernemingen en Heaven Can Wait, een incubator voor creatief talent.

Zijn passie voor innovatie en digitale media leidden hem naar een rijke carrière in de agentschapswereld. Maar ook daarbuiten wordt zijn kennis geapprecieerd, want als gastdocent aan onder andere de EMS Management School inspireert hij een nieuwe generatie bedrijfsleiders. Zijn uitgesproken visie op digitale communicatie resulteert in zijn boek: “Een digitaal marketingplan in 100 dagen” dat in 2014 in een volledige vernieuwde uitgave verscheen.

Samsonite

Dat Bert Van Wassenhove bij ondernemerschap terecht zou komen, stond eigenlijk in de sterren geschreven. Maar niet zonder eerst een aantal grote bedrijven aan te doen als werknemer. Met een diploma economie aan de UGent, en een stage als trainee bij Oakite Mexicana op zak, ging hij als junior marketing manager aan de slag bij Philips. Hij schopte het er tot regionale marketing manager, voor hij in 1995 overstapte naar kofferproducent Samsonite.

Hij bewijst er een jaar later ook dat hij razendsnel kan inspelen op nieuwe trends, wanneer hij zijn eerste webfeit realiseert met de lancering van de Europese Samsonite-website, nog voor het Amerikaanse moederbedrijf online ging.

“Bert is de man die ik altijd heb willen zijn: slim, grappig, charmant en bescheiden. Hij is één van de rocksterren van de Belgische wereld van agentschappen, en tegelijkertijd is hij de incarnatie van alles wat niét de cliché agentschapsman is.” De lof van concullega Tom De Bruyne (ex-Boondoggle, nu partner Sue Amsterdam) voor Bert Van Wassenhove is niet min.

Een beelddenker

Zijn naam duikt ook steeds meer op in de media: onder andere De Morgen, Knack, De Standaard en De Tijd contacteren hem regelmatig als digitale expert en ICT-trendwatcher. Een beelddenker, noemt Van Wassenhove zichzelf. Die eigenschap verklaart ongetwijfeld mee zijn succes. En wellicht ook zijn passie voor strips, want hij is een grote fan van Hugo Pratt. In plaats van te blijven werken voor rekening van anderen, besluit hij midden 2011 definitief op eigen benen te staan.

Als Chief Biker de wereld rond

Als digitale duizendpoot werd hij actief op verschillende digitale en innovatieve vlakken. Eén daarvan is meer een hobby dan een job. Als fervente motorrijder, die al eens van de betreden paden af durft gaan en onder andere door Marokko en IJsland cruisede, is chief biker zijn van Mototravel.be immers geen werk te noemen. Die buitenlandse reizen dienen ook om inspiratie op te doen bij andere culturen.

Coach voor startende ondernemers

Sinds augustus 2011 is hij een van de stichters van Heaven Can Wait. Dat is een incubators voor creatief talent.
Van Wassenhove heeft zijn roots in verschillende generaties ondernemerschap. En dat bloed kwam terug naar boven borrelen toen hij zich in 2012 ging interesseren voor de start-up wereld. Hij begeleidde reeds verschillende technologiebedrijven vanuit de agentschappen waar hij werkte, en met de ervaring die hij opdeed bij Heaven Can Wait lanceerde hij met de steun van de Cronos groep THINK with people. Vanuit dat initiatief stimuleren hij en zijn collega’s ondernemerschap en helpen ze mensen met ondernemingszin een stap verder op weg naar een succesvolle onderneming. Daarnaast ligt hij ook aan de basis van het seed-fund The CoFoundry dat groeiende startups ondersteunt in hun versnelling naar een hoger niveau.

Ondernemen kan je leren!

Creativiteit, Innovatie, Leiderschap, Strategie, Management, Motivatie

Er wordt heel gemakkelijke vanuit gegaan dat mensen als ondernemer geboren worden en dat is het dan. Dat is een gemakkelijkheidsoplossing voor een moeilijke vraag. Je kijkt naar (succesvolle) ondernemers en vraagt je af: Hoe kan ik dat verklaren? Wat doen die mensen dat ze succesvol zijn? Het antwoord daarop is naar onze ervaring zeer complex, en de 'easy way out' is te zeggen: het is aangeboren. In deze uiteenzetting brengen we een aantal feiten uit wetenschap en praktijk die het tegendeel bewijzen.

Ondernemen gaat over het beperken van risico's, niet over risico's nemen

Business & Management, Ondernemers, Creativiteit, Innovatie, Leiderschap, Strategie

Het is een soort algemene regel geworden, een waarheid als een koe, iets wat als een paal boven water staat. Meer nog, het is de definitie van ondernemen geworden: Risico’s Nemen. Het ondernemersrisico wordt gezien als een hoeksteen van het ondernemerschap. En het klopt natuurlijk dat ondernemers risico’s nemen, maar succesvolle ondernemers zullen net die risico’s beperken en onder controle houden.

Incubatoren, acceleratoren, hackatons en andere nieuwlichterij uit Silicon Valley

Marketing, Communicatie, Public Relations, Creativiteit, Innovatie, Trends, ICT & Technologie, Inspirerend, Sociale media

Moeten we Silicon Valley naar Vlaanderen halen? Kan je bedrijf niet verder zonder een hackaton en komt innovatie voortaan vanuit enkel hippe incubatoren? Start-ups zijn het nieuwe normaal en staan klaar om uw business model overhoop te halen. Maar Belgen zitten anders in elkaar dan de inwoners van San Francisco en omstreken. Het succesverhaal van start-ups en het nieuwe ondernemerschap gebracht met de nodig kanttekeningen.

De essentie van digitale marketing

Ondernemers, Creativiteit, Innovatie, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Creativiteit, Innovatie, Trends, ICT & Technologie, Inspirerend

Waar gaat marketing naartoe in een wereld waar iedereen een supercomputer in zijn broekzak of haar handtas heeft? Consumentengedrag en communicatie zijn fundamenteel en blijvend veranderd en dat belangt iedereen in de organisatie aan.
Stap voor stap leert Bert Van Wassenhove u in deze lezing hoe u op een effectieve wijze kan omgaan met de digitale media. Dankzij de heldere uitleg van Van Wassenhove, en zijn sterke resultaatgerichte aanpak, verhoogt u aanzienlijk uw kansen op succes in de moderne communicatie- en marketingwereld.

No testimonial yet. Be the first!
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands