Bert Van Thilborgh

Spreker
Is uw organisatie klaar voor 2030?
Hoe omgaan met Artificiële Intelligente, Robotisering, Generation X?

Bert Van Thilborgh heeft zijn weg gemaakt via communicatiebureaus die hij in België en Nederland uit de grond stampte en er bedrijven zoals Walt Disney Studios, Fleurop en Proximus adviseerde. Maar zijn uiteindelijke passie was trendwatching, waarvoor hij opnieuw ging studeren en het agentschap Futureproved op de kaart plaatste.

Zonder glazen bol schetst Bert Van Thilborgh de trendontwikkelingen waar onze maatschappij en in het bijzonder onze bedrijven mee te maken zullen hebben, zoals artificiële intelligentie en robotisering, people centricity, blurring, de generatiekloof en hun impact op economie en maatschappij in de toekomst , de toekomst van de stad en ontwikkelingen in de retail.

Zijn lezingen getuigen van een enorme dynamiek en ritme en bezorgen de luisteraars ongetwijfeld de nodige inspiratie om met de gekregen informatie zelf aan de slag te gaan.

Prijzenwinnaar

Bert Van Thilborgh (°1967) studeerde geschiedenis aan de UFSIA en de KUL. Hij was de founder van communicatiebureaus in België en Nederland en werkte jaren voor zowel kleinere KMO’s als grote multinationals. Bert lanceerde voor deze bedrijven verschillende producten en wist telkens op een innoverende manier de media te bespelen en consumenten met marketingacties te triggeren, denk maar aan o.a. de Sims Awards en het Sims Glazen Huis voor Electronic Arts. Hiermee scoorden zijn bedrijven internationale PR Awards en boekte hij verschillende successen in marketing en communicatie voor merken in de voedings- en drankensector, de entertainmentwereld en binnen het lifestyle segment.

Trendwatching

Enkele jaren geleden besloot hij om een nieuwe weg in te slaan. Naast PR, marketing en communicatie volgde onze spreker zijn nieuwe passie, nl. trendwatching. Bert integreerde in het verleden in verschillende campagnes al diverse trends & innovaties. Maar hij wilde meer en besloot terug te gaan studeren. De keuze viel op het postgraduaatsprogramma Trendwatching aan HoGent.

Futureproved

Na deze studies richtte Bert het trendwatching en innovation agency Futureproved op. Ondertussen wordt Futureproved geregeld gevraagd voor lezingen in binnen- en buitenland over verschillende trendontwikkelingen in diverse domeinen: people centricity, blurring, robotisering, artificiële intelligentie, de generatiekloof en hun impact op economie en maatschappij in de toekomst, de toekomst van de stad en ontwikkelingen in de retail. In verscheidene hogeschoolopleidingen geeft hij gastcolleges over coolhunting en zowel voor Kluwer Opleidingen als aan HoGent doceert onze spreker Scenarioplanning en Strategisch Toekomstdenken.

Enthousiasme, gedrevenheid, vooruitgangsoptimisme en bevlogenheid kenmerken zijn persoonlijkheid. Zijn lezingen getuigen van een enorme dynamiek en ritme en bezorgen de luisteraars ongetwijfeld de nodige inspiratie om met de gekregen informatie zelf aan de slag te gaan.

De Customer Expectations Economy als economisch model voor de 21ste eeuw

Ondernemers, HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Creativiteit, Innovatie, Trends, Media, Research

CEO’s van meer dan 80% van de bedrijven wereldwijd zien customer experience als een grote differentiator. Ze geloven oprecht dat hun inzet op klantentevredenheid het verschil maakt met hun concurrenten. Maar is dat wel zo als slechts 10% van hun klanten daarmee akkoord gaat?

Klanten leggen door hun torenhoge verwachtingen een bijna onmenselijke druk op uw organisatie, uw merk, uw producten en uw diensten: 24/7 beschikbaarheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, ecologisch ondernemen, ultieme transparantie, eerlijke lonen, goedkope producten en diensten, etc....
Bedrijven, retailers, e-tailers, maar ook overheden hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om hun service levels te verhogen om tegemoet te komen aan deze groeiende verwachtingen.

In een boeiende en interactieve lezing gaat Bert Van Thilborgh in op deze customer expectations economy met een grondige analyse en voorbeelden van hoe het niet moet en ook kan. De trendwatcher reikt ook oplossingen aan uit binnen- en buitenland en ziet vooral heil in een doorgedreven technologisering, automatisering en robotisering van onze economie.

Robotisering en Artificiële intelligentie: Gevaar of zegen?

HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Creativiteit, Innovatie, Trends, ICT & Technologie, Inspirerend, Sociale media

Boeken geschreven en kranten gemaakt door (ro)bots, Robothuwelijken in 2030, Slimmere detectie van medische problemen bij de mens, Offshoring van hooggeschoolde arbeid, de transformatie van hoger onderwijs, Robots in ziekenhuizen, Drones & 3D printing in de bouwsector, …
Het zijn maar enkele topics, die aan bod komen in deze boeiende lezing en inzichten over robotisering en artificiële intelligentie. Elk bedrijf, elke sector, elke economie en dit op wereldschaal krijgt met dit fenomeen te maken.

We staan aan de vooravond van de vijfde golf. Na diverse transformaties, o.a. van landbouw naar industrie, van industrie naar diensten, van diensten naar informatisering en van informatisering naar digitalisering, zien we dat we in de vijfde golf massaal omschakelen naar robotisering en gebruik zullen maken van artificiële intelligentie binnen de samenleving. Vormt deze vijfde golf een gevaar of zegen voor de mensheid?

De spreker belicht na een korte historiek de verschillende krachten die aan de basis liggen van de recentste automatiseringsgolven in diverse economische sectoren? Onze toekomstige productiviteitsverhoging ligt in handen van de nieuwste generatie robots en artificiële intelligentie. Hoe gaan we daar mee om?
Gaan we straks minder werken? Anders werken? Voeren we robotbelasting in? Evolueren we naar een gegarandeerd basisinkomen voor elke wereldburger?
Kunnen we onze welvaart verder ontwikkelen dankzij robots en artificiële intelligentie?

Babyboomers vs Generatie X & Millennials: Hoe dichten we de generatiekloof?

Internationaal, Globalisering, Diversiteit, Leiderschap, Strategie, Marketing, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Creativiteit, Innovatie, Trends, Jongeren, ICT & Technologie, Inspirerend, Sociale media

Vanaf 2020 zal 1 op 2 Belgen ouder zijn dan 50. De babyboomers gaan of zijn massaal op pensioen. Generatie X is de gesandwichte generatie. De millennials zijn ongeduldig en willen hun stempel drukken op de toekomstige maatschappij. Al deze generaties leven samen in een maatschappij die onder druk staat van technologische vooruitgang, politieke, maar ook sociaal-economische onzekerheid, demografische druk en ecologische spanningen.

Elke generatie heeft haar eigen ideeën en kijk op de samenleving. De spreker toont hoe generaties verschillend denken over het gezin en het individu, maar ook over werken, wonen, leven, eten, gezondheid, media, religie, mobiliteit, geld, seks, politieke keuzes, reizen, tijd en statussymbolen. Een inspirerende lezing met vele voorbeelden, die je een beter inzicht geven in het generatie-denken. Een aanrader voor alle bedrijfsleiders, marketeers, maar ook verhelderend voor ouders en hun kinderen. Dicht de spreker de zogenaamde ‘generation gap’? Misschien niet, maar hij is er wel van overtuigd dat generaties elkaar beter zullen begrijpen na deze lezing.

People Centricity vandaag en in de toekomst

Internationaal, Globalisering, Diversiteit, Creativiteit, Innovatie, Verkoop & Klantenservice, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Trendwatcher Bert Van Thilborgh brengt een boeiend trend- en toekomstverhaal over people centricity of de rol die de mens zich toe-eigent in de huidige en toekomstige samenleving. Antropocentrisme ten top in alle mogelijke domeinen, zoals de economie, de retail, de politiek, maar ook in ons werken en leven. Generaties met afwijkend gedrag, de dualiteit van de inclusieve en exclusieve maatschappij, nieuwe statussymbolen, die de mens kleur en identiteit geven, maar ook hybride consumptie en jobcrafting komen ruim aan bod.

Hoe zal de mens nieuwe vormen van productie en consumptie ervaren? Denk als ondernemer niet meer in doelgroepen, maar in voel- en coolgroepen! Organisaties en bedrijven krijgen immers te maken met extreme customer expectations van klanten en kritische medewerkers. Dat en nog veel meer komt aan bod tijdens de trendlezing. En als uitsmijter belicht hij de diverse trendontwikkelingen, rondom menselijk DNA.

“Voor ons jaarlijks congres waren we op zoek naar een boeiende spreker en dit voor een zéér gevarieerd publiek. Niet zo een makkelijke opdracht maar na een tijdje zoeken bleek voor ons Bert Van Thilborgh dé geschikte spreker om een lezing te geven aan onze genodigden. De aanwezigen kregen gedurende een uur een boeiende lezing gebracht door een vlotte spreker die niet statisch achter een pupiter staat maar graag in beweging is op het podium. Er was geen seconde verveling waar te nemen in de zaal en de commentaren achteraf waren lovend. Ook de samenwerking met het bureau ‘Read my Lips’ is super vlot en correct verlopen. Als we in de toekomst nog eens een spreker nodig hebben zullen we zeker met een goed gevoel aan deze namiddag terugdenken en niet aarzelen om Bert Van Thilborgh terug te contacteren want dergelijke lezingen zijn zeker voor herhaling vatbaar! Bedankt!”

Vanessa Thijs - VEA-CEB
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands