Bart De Bondt

Spreker
Gelukkige werknemers presteren veel beter
Hoog tijd om geluk serieus te nemen

Bart De Bondt (1964) studeerde politieke en sociale wetenschappen. Hij droomde van een job als journalist maar belandde in de wereld van de verzekeringen. Twintig jaar lang was hij actief in de bedrijfswereld en hij schopte het tot CEO van ING Verzekeringen. In 2009 gooide hij het roer helemaal om en werd schrjver en managementcoach.
Nu verkondigt hij in België en Nederland zijn visie over de ommezwaai die veel bedrijven zullen moeten maken. "Bedrijven die aantrekkelijk willen zijn voor de nieuwe generatie werknemers, zullen het geluk van de mensen op de eerste plaats moeten zetten. Ik heb het schip verlaten maar ik hoop dat de CEO’s die aan boord gebleven zijn de moed hebben om hun koers te wijzigen."

Bart De Bondt is een bevlogen keynotespreker. Zijn lezingen zijn ongewoon verrassend en direct en maken altijd een diepe indruk.

Naar de top en terug naar start

"Eigenlijk wilde ik als jonge kerel helemaal geen directeur worden. En al helemaal niet in de verzekeringsbranche. Na een stage bij de VRT-radio droomde ik van een baan als radiopresentator. Maar toen een verzekeringsmaatschappij op een dag met een aantrekkelijk startersloon stond te zwaaien, ben ik bezweken voor de financiële zekerheid. Zo ben ik er eigenlijk wat ingerold." Zijn carrière verliep voorspoedig, de weg leidde gedurende twintig jaar doorheen verschillende functies naar de top en Bart werd CEO van ING Verzekeringen.
Maar zodra hij de kaap van de veertig gepasseerd was, begon er iets te wringen. "Ik kwam tot het inzicht dat die functie mij, ondanks alle aanzien en financieel comfort, niet gelukkig maakte. Ik stelde vast dat ik vooral hard werkte om niet te veel hoeven na te denken over dat soort vragen. En dan moet je consequent zijn. (…) Nochtans heb ik die job nooit als een last ervaren. Ik had dat werk gerust nog jaren kunnen doen. De vraag was alleen of ik dat wel wilde." (in Gazet van Antwerpen)

Geluk op de werkvloer

Bart De Bondt gooide het roer om en verliet zijn vaste baan. Hij werd schrijver en managementscoach. Hij koos voor een nieuw levensmotto en zette dat meteen in zijn persoonlijke leven om. "Als je geluk wilt ervaren in je leven, zorg er dan voor dat wat je doet een gevolg is van wie je bent en niet omgekeerd." Zijn persoonlijke levenskeuze deed hem ook nadenken over de klassieke bedrijfsvoering waarin de focus ligt op groeicijfers en steeds betere omzetcijfers.
Gelukkige werknemers presteren beter, dat is zijn vertrekpunt. Er bestaan ontstellende cijfers over de impact van gelukkige werknemers op de bedrijfsresultaten. Zo zouden bedrijven waar werknemers gelukkig zijn tot 33 procent winstgevender zijn, 45 procent productiever en 300 procent innovatiever. De uitval door ziekte zou er 66 procent minder zijn en de verkoop zou er 37 procent hoger liggen.

Hoop op verandering

Maar wat blijkt, ondanks die overtuigende cijfers? Dat 72 procent van de Europeanen en Amerikanen niet echt gelukkig is op het werk. Het team van Bart De Bondt kwam voor België tot dezelfde verbijsterende resultaten.
Waarom is er in onze organisaties en in de hoofden van onze managers zo weinig ruimte om mensen hun geluk te laten grijpen, terwijl dit een succesformule blijkt? "Kiezen voor het geluk van werknemers betekent in eerste instantie dat je hen autonomie geeft", zegt De Bondt. En dat is voor bedrijven een aartsmoeilijke opdracht, daar is moed voor nodig, oude modellen moeten overboord, CEO’s moeten de dwang van de resultaatscijfers durven loslaten.

In zijn keynote toont Bart De Bandt de weg voor deze ommezwaai. Hij ziet nu al een omslag bij de jongeren op de arbeidsmarkt. Zij willen een andere bedrijfsvoering. Als een bedrijf hen te weinig kansen biedt om zich te ontplooien, zijn ze weg en zoeken ze hun geluk elders. Bedrijven die daar geen rekening mee houden, komen in moeilijkheden. Investeren in gelukkige werknemers is dus geen kwestie van willen, maar van moeten.

Happy@WORK: gelukkige werknemers presteren beter

Business & Management, HR, Bedrijfscultuur, Leiderschap, Strategie, Motivatie, Verkoop & Klantenservice

Een keynote van Bart De Bandt is een unieke ervaring. De opzwepende beat van Happy van Pharell Williams klinkt door de zaal en de aanwezigen worden uitgenodigd om de beentjes los te gooien en een danspasje te wagen.
Bart De Bondt vertelt u het verhaal van zijn boek Happy@WORK. In deze bestseller (meer dan 40.000 exemplaren over de toonbank) wordt duidelijk gemaakt wat het belang is voor een bedrijf van gelukkige medewerkers. Bart beschrijft alle noodzakelijke componenten die een organisatie kan implementeren om de geluksgraad van haar medewerkers te maximaliseren. Hij geeft niet alleen een zicht op de cijfers maar reikt ook een methode aan om medewerkers gelukkig te maken en bijgevolg de productiviteit te maximaliseren. Want gelukkige medewerkers presteren beter. Zo simpel is het.

Twee opties:

1. Tijdens een keynote van 1,5 uur worden de toehoorders meegenomen in een passievol betoog voor meer geluk op de werkvloer en hoe je dat kan bereiken.

2. U kan ook een keynote boeken in combinatie met het boek Happy@WORK voor alle aanwezigen. Dat boek is dan niet alleen een aandenken aan de lezing, maar ook een naslagwerk om nadien in de eigen professionele context te gebruiken.

No testimonial yet. Be the first!
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands