Antoine Geerinckx

Spreker
Hoe CO2 aan elk bedrijf zuurstof geeft
Klimaatactie als competitief voordeel

Antoine Geerinckx (1977) is de bezieler van CO2Logic, het allereerste Belgische bedrijf dat ondernemingen helpt een groener en duurzamer beleid te voeren door hun klimaatimpact te berekenen, te verminderen en te compenseren om CO2-neutraal te worden. Antoine Geerinckx put uit zijn ervaring als marketeer en webspecialist om de voordelen van een consequente duurzame strategie voor u concreet te maken. Een kleinere ecologische/CO2-voetafdruk met een beter bedrijfsresultaat, een beter imago en een beter personeelsbeleid. Het is een inspirerend verhaal dat bij iedere verantwoordelijke ondernemer blijft hangen.

Reclame

Als kleinzoon van voormalig Belgisch landbouwminister Antoine Humblet, kreeg Geerinckx de liefde voor de natuur al van kindsbeen af mee.
Toch had hij nog een andere liefde: reclame. Verhalen vertellen waarmee je mensen kan overtuigen, dat wilde Antoine Geerinckx doen. Advertising & Marketing was dan ook een evidente studiekeuze. Hiervoor trok hij in 1996 naar het Verenigd Koninkrijk om er te studeren aan het Watford College van de University of Hertfordshire, dat gespecialiseerd is in reclame. Hij deed er stage bij het Londense M&C Saatchi. Barcelona was de volgende halte, voor een postgraduaat en zijn eerste stappen in het beroep bij onder andere Ogilvy & Bates Europe.

Webspecialist

In 2000 richtte Geerinckx mee Medinet.be op, het allereerste Belgische gezondheidsportaal dat een jaar later werd verkozen tot ‘E-Publisher van het jaar’. Tussen 2002 en 2006 was Geerinckx marketing & business development manager bij VK Group, een architectuur- en engineeringbureau, om vervolgens een jaar bij Belgacom Skynet aan de slag te gaan als webspecialist. Tussendoor haalde hij een executive master in de marketing aan de Solvay Business School in Brussel.

Ethisch probleem

Gaandeweg wordt de wereld van de reclame en marketing Geerinckx iets te oppervlakkig: mooi van buiten, maar weinig inhoud. Hij vond het ook steeds meer ethisch onverantwoord: producten aan de man brengen waarvan de consument er sommige eigenlijk niet nodig had. Het wrong en Antoine Geerinckx besloot dat hij voortaan enkel behoeftes wilde creëren die mensen daadwerkelijk nodig hadden.

CO2Logic

In 2005 trad het Kyoto-protocol in werking en eind 2006, nog voor Al Gore met zijn ‘An Inconvenient Truth’ de klimaatdiscussie wereldwijd op de agenda plaatste, startte Antoine Geerinckx met een vriend CO2Logic. "Gezien mijn marketingachtergrond is het toch een van mijn sterktes om tendensen op voorhand te identificeren. Maar, pas op, het is niet genoeg om een gat in de markt te vinden. Je moet je ideeën ook nog omvormen tot een business model dat rendabel is. Dat is nog een ander paar mouwen” zegt hij hierover in De Morgen.

Ecologische voetafdruk

CO2Logic werd het eerste bedrijf in ons land dat van het Kyoto-protocol een business model maakte.
Uitgangspunt: bedrijven concurreren met elkaar op drie traditionele terreinen. Prijs, kwaliteit en service. Een vierde factor, de ecologische/CO2-voetafdruk, wordt steeds belangrijker en beïnvloedt steeds meer de drie anderen. Bijvoorbeeld: hoe harder je als bedrijf werkt aan het reduceren van je ecologische voetafdruk, des te minder je uitgeeft aan elektriciteit en energie. Die kostenbesparing heeft dan weer een positieve invloed op de mogelijke prijszetting.

Aanvankelijk valt CO2Logic heel wat scepticisme te beurt. Voor de groene jongens is het taboe om je in te zetten voor iets nobels en hier tegelijk geld mee te verdienen. Bedrijven vragen zich af of die ecologische/CO2-voetafdruk echt zo’n invloed heeft op de bedrijfsvoering.

Compliment

Een van de mooiste complimenten kreeg Antoine Geerinckx van de topman van Holcim, wereldleider in de beton- en cementproductie. Na de implementatie van het programma dat CO2Logic had opgestart en de helft minder CO2-uitstoot als resultaat, merkte de CEO dat de energiekosten met 30 procent verminderd waren, zijn personeel gemotiveerder was en het bedrijfsimago verbeterd. Zijn reactie: “Waarom hebben we dit niet vroeger gedaan?” Antoine Geerinckx antwoordde met een knipoog: “You tell me.”

Hoe CO2, klimaat en milieu bedrijven tot maatregelen dwingen

Klimaat, Milieu, Energie, HR, Bedrijfscultuur, Creativiteit, Innovatie, Marketing, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Communicatie, Public Relations

Het inzicht om ecologisch verantwoord te leven en te werken is de laatste jaren enorm toegenomen. Terwijl voordien enkel de groene jongens hier op hamerden, beseft vandaag iedereen dat het anders moet. De bedrijfswereld speelt een cruciale rol in het leefbaar houden van onze planeet. Antoine Geerinckx, oprichter van het klimaatadviesbureau CO2logic, legt u uit hoe u met uw onderneming hierin het voortouw kan nemen. Met zijn tips legt u de basis van een stevig duurzaamheidbeleid. U bespaart niet alleen op uw hoge energierekening, met uw nieuwe groene imago zal u ook de publieke opinie kunnen bekoren.

Duurzame marketing

Klimaat, Milieu, Energie, HR, Bedrijfscultuur, Marketing, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Communicatie, Public Relations

In reclameboodschappen hoor je steeds meer groene boodschappen. Denk maar aan de talloze automerken die hun wagen naar voren schuiven als degene die het minst CO2 uitstoot. Logisch want de klant wordt steeds gevoeliger voor thema’s als vervuiling of klimaatopwarming. Groene marketing is de nieuwe tendens. Maar deze kan pas werken wanneer blijkt dat het product ook effectief duurzaam is. Aan de hand van voorbeelden en met een hele hoop tips maakt Antoine Geerinckx U wegwijs in duurzame marketing.

CO2-Neutraliteit

Klimaat, Milieu, Energie, HR, Bedrijfscultuur, Marketing, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Communicatie, Public Relations

Hoe een bedrijf ook zijn best doet om zijn ecologische/CO2-voetafdruk te verminderen, het zal heel moeilijk om de CO2-uitstoot volledig tot nul terug te schroeven. Daarom bestaan er mechanismen waarbij een bedrijf een CO2-vermindering in een ontwikkelingsland financieel kan steunen. dat gelijk is aan de huidige niet terugschroefbare CO2-uitstoot om zo ‘CO2-neutraal’ te worden. We delen immers allemaal maar één planeet. Even geniaal als simpel, maar hoe begin je hieraan? Hoe werkt het? Wat zijn de fouten die je zeker moet voorkomen? Wat zijn de opportuniteiten? En hoe communiceer je hierover? U hoort het van Antoine Geerinckx.

No testimonial yet. Be the first!
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Frans, Nederlands