Frederik De Swaef

Moderator Spreker
Jong en gedreven, verrassende spreker, degelijke voorbereide moderator
Als jonge hoofdredacteur belichaamt hij de digitale transformatie

Frederik De Swaef (1984) charmeert met zijn vlotte humoristische stijl elk publiek. Als hoofdredacteur regionieuws bij News City, dat ondermeer Het Laatste Nieuws, De Morgen en VTM NIEUWS omvat, weet hij als geen ander voor welke uitdagingen de maatschappij staat dankzij de digitale revolutie. Uit zijn dagdagelijkse ervaring kan hij heel concrete antwoorden bieden op de uitdagingen die de digitalisering met zich meebrengt. In zijn lezing geen grote voorspellingen over de toekomst maar praktische tips die je direct kan toepassen om online meer mensen te bereiken.

De Swaef studeerde politieke en sociale wetenschappen, optie Belgische politiek aan de Universiteit Gent. Als jonge politicoloog schreef hij een boek over het fenomeen van BV’s in de politiek. In zijn huidige functie al hoofdredacteur regionieuws bij onder meer 'Het Laatste Nieuws' volgt hij de nakende gemeenteraadsverkiezingen op de voet. Hij leidt een team van meer dan 150 lokale journalisten en heeft daardoor in elke gemeente een directe bron die alles weet over de lokale hete hangijzers en politiek. Deze degelijk voorbereide moderator is ideaal geschikt met oog op lokale debatten richting de gemeenteraadsverkiezingen.

Meer bereik via sociale media? Dat doe je zo!

Business & Management, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Creativiteit, Innovatie, Trends, Sociale media

Hoe bereik je een bepaalde doelgroep online? Hoe vergroot je jouw bereik via sociale media? En hoe zorg je ervoor dat je online bereik ook voor meer omzet zorgt in je online of fysieke winkel?

Frederik De Swaef vergrootte op twee jaar tijd het bereik van Flair.be van 500.000 naar 2,6 miljoen unieke bezoekers per maand. Zijn geheim is het optimaal inzetten van sociale media. In zijn lezing geen grote voorspellingen over de toekomst maar praktische tips die je direct kan toepassen om online meer mensen te bereiken.
Kies ik voor een SEO-strategie of een sociale media strategie? Op welke sociale media ben ik best actief en op welke niet? Wat zijn haalbare doelen voor mijn bedrijf of vereniging? Wat kan ik als KMO leren van grote mediamerken zoals Flair?

De Swaef brengt geen glazen bol mee om in de toekomst te kijken maar hij vertelt jou alle voor- en nadelen van wat hij succesvol heeft toegepast bij Flair om één van de 25 grootste sites van België te worden. Is het nuttig om online te adverteren? En indien ja, hoe pak je dat het best aan? Waarvoor kan je Instagram gebruiken? En hoe doe je dat dan? Als journalist vertelt hij helder en in begrijpelijke taal hoe je succesvol kan zijn in deze digitale tijden.

De digitale revolutie in de media

Samenleving & politiek, België, Globalisering, Creativiteit, Innovatie, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Communicatie, Public Relations, ICT & Technologie, Inspirerend, Media, Sociale media

Het mediagebruik verandert tegen een razend tempo. Mensen staan op en gaan slapen met hun smartphone en lezen steeds minder de papieren krant of magazines. Bovendien is er veel meer keuze: lees ik HLN of bekijk ik deze vlog? Klassieke media worden uitgedaagd door sociale media en nieuwe spelers.

Als BeNe-hoofdredacteur van Flair transformeerde Frederik De Swaef het bereik van het vrouwenmerk op twee jaar tijd van 30% naar 70% digitaal bereik. Ondertussen steeg dat bereik van Flair tot +3 miljoen unieke bezoekers per maand in België en Nederland. Omdat onze Noorderburen voorlopen op Vlaanderen in de digitale transformatie kan hij interessante inzichten van die markt laten zien in zijn keynote.

Hoe reageren de Vlaamse media op de digitale revolutie? Wat kunnen andere sectoren leren uit de mediasector? Hoe kunnen we ons kleine cultuurgebied wapenen tegen grote digitale spelers zoals Facebook, Google en Netflix? In zijn lezing geeft De Swaef een unieke kijk achter de schermen van de Vlaamse en Nederlandse media. De moeilijkheden en learnings van de digitale transformatie gaat hij niet uit de weg. Bovendien geeft hij veel praktische tips mee over hoe omgaan met de uitdagingen van de digitalisering.

De toelichting door Frederik was zeer goed. Hij bracht dit met de nodige kennis en humor, dit werd gewaardeerd door de aanwezigen.

Wim Woestenborghs - Algemeen coördinator Mediander vzw

Als afsluiter van ons vierjarig onderzoek naar leegstand binnen de stedelijke handelskernen, organiseerden we een tiendaagse pop-up.

Als spreker voor het slotevent zochten we naar een inspiratiesessie die ook voor de handelaars een meerwaarde kon betekenen. De lezing die Frederik De Swaef hiervoor samenstelde voldeed aan al onze verwachtingen. In deze inspiratiesessie deelde hij zijn tips & tricks met de (lokale) handelaar om ook zijn/haar 'social media' verhaal tot een succes te maken. "Social media gebruiken in de lokale onderneming" zorgde voor een vol huis van geïnteresseerde lokale handelaars die voluit de kans kregen om vragen te stellen (zelfs tot lang na het einde van de lezing).

Deze lezing, doorspekt met concrete voorbeelden én de nodige humor, is dan ook een absolute aanrader voor een publiek van zelfstandige ondernemers die naast een succesvol offline verhaal ook online willen scoren.

Dieter Janssens

“Onze welgemeende complimenten en dank voor de op maat gemaakte keynote van Frederik De Swaef voor de ACE-medewerkers van Telenet. Ik heb achteraf nog veel complimenten over Frederik ontvangen. Levendig, grappig en alles met je eigenzinnige kijk (geweldig!). De ACE Champions hebben er veel van opgestoken en zijn ook aan de slag gegaan.”

Ines Van de Velde - Telenet in het kader van event voor de ACE-medewerkers

Het bestuur was heel tevreden over de informatieve en toch ontspannende voordracht. Wij vinden Frederik De Swaef een aanrader, hij heeft onze senioren een heel leuke namiddag bezorgd.

Bea De Wandel - Verantwoordelijke lezingen ,Neos Sint-Gillis-Waas

Frederik De Swaef is een ontzettend goede spreker, we hebben een schitterende voordracht gehad.

Kathy Van Ranst - Perla

Vlotte spreker. Frederik speelde als Aalstenaar bovendien voor ‘eigen’ publiek. Het resultaat was een aangename avond.

Sabine Wéry - Cultuurfunctionaris, CC De Werf Aalst
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Nederlands