Dries Henau & Yuri Vandenbogaerde

Spreker
Gepokt en gemazeld in marketing & branding
Een blik op creatief ondernemerschap

Dries Henau (1984) en Yuri Vandenbogaerde (1988) zullen de geschiedenis ingaan als de mannen die hun volk op een aangename en leuke manier leerden wassen in hun 'WASBAR', een cross-over tussen wasserette en eetcafé. Later openden ze 'Chez Claire', een luxe-keten waar alles draait rond een klassieker uit de patisserie: de eclair. Intussen zijn beide ketens verkocht en doen ‘de jongens’ wat ze het liefst doen: merkcampagnes uitdenken en marketingtrajecten uitstippelen.

Topstarters & creatieve denkers

Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde bedachten het concept 'WASBAR' voor het één-programma 'Topstarter' (VRT) in 2012. Ze kwamen overtuigend als winnaars uit de bus. Exit de saaie wassalons met een troosteloze tl-verlichting waar je moedeloos naar een draaiende wasmachine zit te kijken. Naar WASBAR ga je voor de fun, je spreekt er af met vrienden & vriendinnen om te brunchen of te lunchen, of voor een leuk optreden. En ondertussen doe je ook nog de was. Nooit eerder werd het nuttige (Grote Wasjes, Kleine Wasjes) zo subtiel aan het aangename (Pot & Pint) gepaard.
Het duo, dat ook privé als koppel door het leven gaat, schreef intussen ook een aantal praktische handboeken met tips&tricks, Trek je plan in 50 stappen, Hou je manieren in 50 stappen, Trek je plan op vakantie en Snel gefikst, een nieuwe huishoudbijbel.

Leerschool

Vóór Yuri en Dries aan hun WASBAR-avontuur begonnen, waren ze al gepokt en gemazeld in de marketing. Yuri versleet zijn jeugdjaren in de wereld van theater en dans. Later ging hij marketing studeren aan de HoGent. Zijn eerste job vond hij bij Think Media, tijdschriftenuitgever en een belangrijke speler op de cross-mediale advertentiemarkt. Later leidde hij het modellen- en hostessenbureau 'Models With An Attitude'.
Dries richtte op zijn achttiende zijn eigen hostessen-en evenementenbureau op: 'Talk Communications'. Na zijn studies communicatiemanagement ging hij aan de slag bij Think Media als special projects manager. Na enkele jaren groeide hij door tot marketing manager van magazines als P-magazine, Ché, Menzo, Chief, Motoren & Toerisme. Later ging Dries aan de slag bij Corelio als creative advertising specialist.

Feeling en lef

Tijdens hun studententijd in Gent leerden ze elkaar kennen. Het stond in de sterren geschreven dat ze ooit zouden samenwerken. Dries en Yuri leerden het klappen van de zweep in de modewereld als event managers. Zo bedachten ze het concept van de secret sales, een soort pop-upstore waar grote modeboetieks hun overstock tegen sterk verminderde prijzen te koop aanboden.
Dries en Yuri zijn creatieve denkers die steeds weer op zoek gaan naar vernieuwende en originele concepten. Maar ze slagen er ook in die concepten uit te werken op een eigentijdse manier die meteen aanslaat.

Concepten bedenken en merken bouwen

"We willen merken bouwen en echt goed maken, we willen liever niet achter de toog staan. We willen ons bezighouden met expansie en marketing. De rest laten we maximaal aan de anderen over", vertelden ze ooit aan De Tijd.
In 2015 is WASBAR als formule verkocht aan Top Brands, een franchisespecialist die in België ook Pizza Hut en Boulangerie Paul in handen heeft. "Dát is voor ons de fun", zegt Dries. "We hebben een concept neergezet en verkocht. Mission accomplished. Een snelle verkoop was ook belangrijk voor de perceptie van ons merk. Succesverhalen trekken succes aan. Wie succes uitstraalt, wordt nog succesvoller."
In 2019 is Chez Claire verkocht aan bakkerijgroep La Lorraine, bekend van broodjesketen Panos.
Dries en Yuri staan voor een eigentijdse kijk op branding en marketing – twee mannen met een goede feeling voor wat er vandaag leeft en het lef om dat ook waar te maken. Twee mannen waar iedereen iets kan van leren.

Een merk starten en verkopen binnen het jaar

Business & Management, Ondernemers, Creativiteit, Innovatie, Leiderschap, Strategie, Marketing, Motivatie, Creativiteit, Innovatie, Trends

Voor de tweede keer op rij stampten Dries & Yuri, of De jongens, een bedrijf uit de grond in no time. WASBAR opende drie vestigingen op twee jaar tijd en werd na drie jaar verkocht aan Top Brands (Pizza Hut, PAUL). Bij Chez Claire ging het nog sneller. Op minder dan een jaar openden er maar liefst drie winkels in Gent, Antwerpen en op Brussels Airport en werd het concept verkocht- aan La Lorraine (Panos). Beide bedrijven werden in no time echte merken met een uitgesproken branding; een eigen identiteit, interieur en experience en waren al heel snel “the talk of the town”.

Hoe laat je een merk zo snel groeien? Wat ligt er aan de basis van een sterk merk? Hoe maak je van je bedrijf een merk? En hoe zorg je er in godsnaam voor dat je binnen het jaar op de radar komt van de grote jongens en hoe maak je je merk verkoopbaar? Ze vertellen het allemaal in hun 45 min. durende keynote.

Hi Dries & Yuri, merci voor de plezante presentatie gisteren op het Work Smarter event. Ik heb er enorm van genoten en ik ben fan van jullie positieve energie en spontaniteit! Heel toffe learnings en vooral leuk om te zien dat er eens gelachen mag worden op het podium.

Maarten Deroey - Founder Slowify

“We waren heel enthousiast over de keynote van Dries Hennau en Yuri Vandenbogaerde. Het was een boeiende en interessante avond met de nodige humor!”

Hilde Peumans - C-Mine Genk

“We waren zeer tevreden over de presentatie van Dries en Yuri: interactief, visueel heel mooi, spontaan, met humor, maar ook goede praktische tips. Het was dan ook een event waarbij onze klant zich richtte op professionele klanten zoals zaakvoerders van jonge ondernemingen en starters.”

Jolien Monnissen - Pubmarket ifv BKCP

“Wij hebben genoten van een fijne voordracht van Dries en Yuri! Het was toegankelijk voor iedereen en het publiek luisterde zeer geboeid.”

Isabelle Ockier - Ronde Tafel Deinze

"Super presentatie! Dries en Yuri waren echt TOP!!"

Boudewijn Dupont - Managing Director SIM Belgium nv/sa

"De evaluaties inzake het Vlerick Retail Platform vorige maand zijn zeer duidelijk: de keynote van Dries en Yuri scoorde bijzonder hoog, waarvoor nogmaals onze hartelijke dank! Een greep uit de reacties: ongelofelijk, tof gebracht en fijne tips, authentiek, zeer inspirerend, dynamisch, een echt verhaal van een echte innovatie, aanstekelijk, … ”

Astrid De Wael - Vlerick Retail Platform

“De heren hebben het gisteren op de prijsuitreiking van het event ‘De Leukste Winkel van 2015’ perfect gedaan. Hun keynote was een wervelende met veel humor doorspekte twee-acter. De zaal was onder de indruk en vond het superleuk!”.

Antoinette Van Tongeren - Nederlandse NDC Mediagroep
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands