Dries Henau & Yuri Vandenbogaerde

Spreker
Welkom in de wasserette 3.0
Een blik op creatief ondernemerschap

Dries Henau (1984) en Yuri Vandenbogaerde (1988) zullen de geschiedenis ingaan als de mannen die hun volk op een aangename en leuke manier leerden wassen. Exit de saaie wassalons met een troosteloze tl-verlichting waar je moedeloos naar een draaiende wasmachine zit te kijken. Naar WASBAR ga je voor de fun, je spreekt er af met vrienden & vriendinnen om te brunchen of te lunchen, of voor een leuk optreden. En ondertussen doe je ook nog de was. Nooit eerder werd het nuttige (Grote Wasjes, Kleine Wasjes) zo subtiel aan het aangename (Pot & Pint) gepaard. Of was het omgekeerd? Ze kunnen ook uw event een originele wending geven.

Topstarters

Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde bedachten het concept WASBAR voor het één-programma Topstarter (VRT) in 2012. Ze kwamen overtuigend als winnaars uit de bus. Sindsdien is het leven van de twee ondernemers danig door elkaar geschud.
Ze zijn niet meer uit de media weg te denken. In Gent kwam de eerste WASBAR, later volgden er café-wasserettes in Antwerpen en in Kortrijk. Andere steden staan op de wachtlijst. Het buitenland lonkt. Het duo, dat ook privé als koppel door het leven gaat, schreef intussen ook twee boeken, Trek je plan in 50 stappen en Hou je manieren in 50 stappen.

Leerschool

Vóór Yuri en Dries aan hun WASBAR-avontuur begonnen, waren ze al gepokt en gemazeld in de marketing. Ze zetten hun eerste professionele stappen in heel uiteenlopende projecten. Die ervaring bleek een ideale leerschool.
Yuri versleet zijn jeugdjaren in de wereld van theater en dans. Later ging hij marketing studeren aan de HoGent. Zijn eerste job vond hij bij Think Media, tijdschriftenuitgever en een belangrijke speler op de crossmediale advertentiemarkt. Later leidde hij het modellen- en hostessenbureau Models With An Attitude. Bij Luxottica vond hij een nieuwe uitdaging als vertegenwoordiger voor de brillen van D&G.

Dries richtte op zijn achttiende zijn eigen hostessen-en evenementenbureau op: Talk Communications. Na zijn studies communicatiemanagement ging hij aan de slag bij Think Media als special projects manager. Na enkele jaren groeide hij door tot marketing manager van magazines als P-magazine, Ché, Menzo, Chief, Motoren & Toerisme,… Later ging Dries aan de slag bij Corelio als creative advertising specialist.

Feeling en lef

Tijdens hun studententijd in Gent leerden Dries en Yuri elkaar kennen. Toen stond het al in de sterren geschreven dat ze ooit zouden samenwerken. Ze leerden het klappen van de zweep in de modewereld met de organisatie van allerhande evenementen. Zo bedachten ze het concept van de secret sales, een soort pop-upstore waar grote modeboetieks hun overstock tegen sterk verminderde prijzen te koop aanboden. Het concept werd heel snel the talk of the town bij de Gentse modeliefhebbers.

En toen, ergens tussendoor, ontstond het idee voor WASBAR... Het concept sloeg meteen aan en verspreidt zich nu verder via franchising. Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde zijn creatieve denkers die op zoek gaan naar vernieuwende en originele concepten. Maar ze slagen er ook in die concepten uit te werken op een eigentijdse manier die meteen aanslaat. Twee mannen met een goede feeling voor wat er vandaag leeft en het lef om dat ook waar te maken. Twee mannen waar iedereen iets kan van leren.

Belgium's New Brand of the Year

In 2015 is Wasbar als formule verkocht aan Top Brands, een franchisespecialist die in België ook de merken Pizza Hut en Boulangerie Paul ontwikkelt. Maar dat belet niet dat Dries en Yuri voor hun project werden bekroond als Belgium's New Brand van 2015, omdat "het jonge bedrijfje op een aanstekelijke mix drijft van innovatie, duurzaam ondernemerschap, gezonde ambitie en efficiënte marketing."

WASBAR: een bedrijf opstarten en 3 jaar later verkopen aan een multinational

Business & Management, Ondernemers, Creativiteit, Innovatie, Leiderschap, Strategie, Marketing, Motivatie, Creativiteit, Innovatie, Trends

Zoals bij alle gewoon geniale ideeën, vraag je je bij het concept van WASBAR af: waarom is niemand er eerder opgekomen? WASBAR is dé oplossing voor mensen zonder wasmachine. Het idee is zot simpel: weg met de verloren tijd in de wasserette en maak van die noodzakelijke wastijd een leuk moment: met vrienden, met een drankje en met een optreden.
In deze lezing gunnen Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde u een blik achter de schermen van WASBAR. Verwacht u niet aan huis-, tuin- en keukentips over wasverzachters, waspoeders en wasprogramma’s.

Dries en Yuri vertellen wel hun ervaringen als jonge ondernemers. Ze geven tips over hoe je je business ontwikkelt en draaiende houdt. Over partners in crime, over zelfvertrouwen, over de regel van drie in een businessplan, over een gezonde levensstijl. En over het plezier van ondernemen.

In 2015 hebben de 2 jonge ondernemers Wasbar als formule verkocht aan Top Brands, een franchisespecialist die in België ook de merken Pizza Hut en Boulangerie Paul ontwikkelt. Voor hun origineel project werden ze samen bekroond als Belgium's New Brand van 2015, omdat "het jonge bedrijfje op een aanstekelijke mix drijft van innovatie, duurzaam ondernemerschap, gezonde ambitie en efficiënte marketing."

"Merk van het jaar. Marketingbudget : €0.”

Business & Management, Ondernemers, Creativiteit, Innovatie, Marketing, Motivatie, Verkoop & Klantenservice, Creativiteit, Innovatie, Trends

De prijs voor Belgiums new brand of the Year, een gerenomeerde en felbegeerde prijs uitegereikt door Stichting Marketing ging dit jaar naar WASBAR. Het concept waarbij je je was doet in een hippe bar werd in 2012 werd opgericht door Topstarters Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde en bleek met vestigingen in Gent, Antwerpen en Kortrijk in geen tijd een succesformule. Hun merk kwam zo op de radar van Top Brands, en in 2015, amper 3 jaar na opstart, verkochten Henau en Vandenbogaerde hun meerderheidsparticipatie aan de groep die in België ook de vestigingen van Pizza Hut en Boulangerie Paul uitbaat. Klaar voor nog een grotere expansie. WASBAR was de afgelopen jaren niet weg te slaan uit de pers, en de titel “merk van het jaar” was dan ook het kroonstuk op een uitgekiende marketingaanpak. Het kostenplaatje van de campagne? 0€. Dries en Yuri bouwden hun merk en concept op met storytelling, het juist inzetten van PR, influencer marketing en actiegerichte communicatie. Hoe ze dat precies deden, en hoe andere merken hun dit voordeden ontdek je in een meeslepende 35 minuten durende “brandcase” waarbij ze dieper ingaan op brandbuilding en gratis marketing.

"Super presentatie! Dries en Yuri waren echt TOP!!"

Boudewijn Dupont - SIM Belgium

“We waren heel enthousiast over de keynote van Dries Hennau en Yuri Vandenbogaerde. Het was een boeiende en interessante avond met de nodige humor!”

Hilde Peumans - C-Mine Genk

“We waren zeer tevreden over de presentatie van Dries en Yuri: interactief, visueel heel mooi, spontaan, met humor, maar ook goede praktische tips. Het was dan ook een event waarbij onze klant zich richtte op professionele klanten zoals zaakvoerders van jonge ondernemingen en starters.”

Jolien Monnissen - Pubmarket ifv BKCP

“Wij hebben genoten van een fijne voordracht van Dries en Yuri! Het was toegankelijk voor iedereen en het publiek luisterde zeer geboeid.”

Isabelle Ockier - Ronde Tafel Deinze

"Super presentatie! Dries en Yuri waren echt TOP!!"

Boudewijn Dupont - Managing Director SIM Belgium nv/sa

"De evaluaties inzake het Vlerick Retail Platform vorige maand zijn zeer duidelijk: de keynote van Dries en Yuri scoorde bijzonder hoog, waarvoor nogmaals onze hartelijke dank! Een greep uit de reacties: ongelofelijk, tof gebracht en fijne tips, authentiek, zeer inspirerend, dynamisch, een echt verhaal van een echte innovatie, aanstekelijk, … ”

Astrid De Wael - Vlerick Retail Platform

“De heren hebben het gisteren op de prijsuitreiking van het event ‘De Leukste Winkel van 2015’ perfect gedaan. Hun keynote was een wervelende met veel humor doorspekte twee-acter. De zaal was onder de indruk en vond het superleuk!”.

Antoinette Van Tongeren - Nederlandse NDC Mediagroep
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands