Getuigenis toevoegen

Hendrik Winkelmans

Spreker
Durf springen! Wat is het ergste dat kan gebeuren?
Ken je gebreken, maar werk aan je talenten.

Hendrik Winkelmans (1975) is ondernemer, ex-advocaat en -McKinsey consultant. Met Fiets! (B) en Hans Struijk (NL) heeft hij op 6 jaar tijd met zijn vrouw Catherine de marktleiders in de fietsretail binnen de Benelux uit de grond gestampt. Winkelmans heeft zijn naam toen letterlijk waar gemaakt, met een tocht van deur tot deur bij fietsenmakers om te eindigen als CEO van een keten met 250 medewerkers.

In 2017 verkoopt hij zijn bloeiend bedrijf om voortaan jonge ondernemers te coachen en te investeren in hun bedrijven. Hendrik praat met passie en kwetsbaarheid over ondernemen en innoveren en is bijzonder inspirerend voor start-ups, scale-ups of mature bedrijven die op zoek zijn naar zuurstof.

Advocaat, Consultant & Manager

Hendrik Winkelmans heeft rechten gestudeerd aan de KUL en een master aan NYU in New York behaald. Hij start zijn carrière als advocaat bij Linklaters. Maar het juridische keurslijf voelt al snel wat beklemmend. “Je zit toch niet echt aan het stuur”, verklaart hij. Hendrik vervolgt zijn carrière bij McKinsey waar hij 6 jaar zou blijven. Daar is hij vooral actief in projecten voor retailers, producenten van consumentengoederen en -services en media- en telcobedrijven. Tot hij door Bart Verhaeghe en Jan Van Lancker wordt gevraagd om mee te werken aan hun Uplace-droom. 3 jaar zou Hendrik daar blijven. De drive van het team van Uplace, en in het bijzonder van Bart, wakkert het smeulende ondernemersvuur bij Hendrik aan. Al snel geeft dat een cruciale wending aan zijn carrière.

Ondernemen

Hendrik had al die tijd een Moleskine boekje bijgehouden waarin hij de niet aflatende stroom van ideeën in zijn hoofd neerschreef. Het éne al beter dan het andere. Tijdens de vakantie van 2009 hakt hij de knoop in zijn hoofd definitief door. Hij wil en zal het gefragmenteerde retail-landschap van de fietsenmakers in Vlaanderen en Nederland professionaliseren. Hij laat er zijn goed salaris voor staan en neemt het risico, samen met zijn vrouw Catherine, waarmee hij een ijzersterk commercieel team vormt. Het business plan wordt snel gecombineerd met een deur tot deur tocht bij fietsenmakers. Na een eerste overname in Gent, breidt ‘Fiets!’ zich in België razendsnel uit met overnames en het openen van eigen nieuwe winkels. De strategie wordt verscheidene keren bijgesteld, maar de kern blijft overeind. Met Mathieu Vrijsen en Wouter Torfs in de Raad van Bestuur wordt het management team sterk omringd.

Razendsnel groeien

In 2014 dient zich de kans aan om een gelijkaardig bedrijf in Nederland over te nemen. ‘Fiets!’ is nog erg jong, maar de ambitie sterker dan de voorzichtigheid. Een familiaal investeringsfonds wordt aan boord gehaald en de transactie gaat door. Het bedrijf telt drie jaar later 31 winkels over 2 landen met 250 medewerkers.

De snelle groei en de steeds nieuwe uitdagingen geven energie, maar vormen ook een enorm leertraject voor de jonge ondernemers en hun team. ‘Fiets!’ moest in een paar jaar tijd leren om door de start-up- maar meteen erna ook de scale-up watertjes te spartelen.

Weer ondernemen

Eind 2017 stappen Hendrik en Catherine uit het bedrijf. Hendrik investeert voortaan in beloftevolle jonge ondernemers en treedt op als hun coach. Met een vijftal start-ups houdt hij zich intensief bezig; ze zijn actief in consumentengoederen, retail, food service en de deeleconomie. Eind 2018 neemt hij de luxehotdogketen Würst over. Het geesteskind van tv-kok Jeroen Meus was in moeilijkheden geraakt en Hendrik beslist om, samen met twee partners, de Leuvense vestiging nieuw leven in te blazen. Ook als foodtruck zullen ze het concept Würst beter uitbouwen, vooral tijdens de zomerfestivals.

Hendrik Winkelmans is ook een regelmatig spreker en panellid rond ondernemerschap en hij houdt altijd de vinger aan de pols. Hij praat met veel passie en kennis van zaken, maar ook vanuit de buik over ondernemerschap en innovatie. Hij kent de zogenaamde ‘gouden kooi’ van topkaders, de remmingen van grote structuren, het belang van zelfkennis en bescheidenheid als ondernemer.

Tips & valkuilen van het ondernemerschap

HR, Bedrijfscultuur, Creativiteit, Innovatie, Leiderschap, Strategie, Management, Marketing, Motivatie, Inspirerend

Hendrik Winkelmans onderneemt al 10 jaar. Geen boekenwijsheid dus maar een eerlijke getuigenis van wat voor hem heeft gewerkt en waar hij zichzelf is tegengekomen.

Die getuigenis gaat niet enkel over de excel- en powerpoint-zijde van het verhaal. Die klopt vaak wel en er bestaan genoeg cursussen over. Maar dé vragen blijven:
- Wanneer stop je met analyseren en begin je te ondernemen?
- Hoe krijg je iets voor mekaar ipv de Pullitzer-prijs voor een fantastisch plan?
- Hoe wapen je je ego ertegen dat je plan uitgelachen wordt?
- Hoe zorg je ervoor dat je team mee is?
- Hoe blijf je creatief, bij de start, maar ook onderweg?
- Hoe zorg je ervoor dat je gezin en je omgeving ‘mee’ is?
- Wat is risico? Wat is het ergste dat kan gebeuren?

Het zijn niet noodzakelijk de vragen die Hendrik allemaal zelf heeft gesteld. Hij getuigt eerlijk over zijn traject en haalt daar de elementen uit die voor hem cruciaal waren. Het gaat niet om een ‘after the fact’-getuigenis waarbij alles wordt geconstrueerd alsof het allemaal de bedoeling was. Het gaat over heel vaak vallen, domme dingen doen, maar ook over weer opstaan, bijsturen en blijven geloven en motiveren.

Hoe schaal je een veelbelovend bedrijf op?

Business & Management, Ondernemers, Globalisering, HR, Bedrijfscultuur, Creativiteit, Innovatie, Leiderschap, Strategie, Motivatie, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Een bedrijf starten is één ding. Je bent klein, iedereen kent iedereen, de sfeer is erg familiaal. Met wat mazzel verdien je nog wat geld, iedereen pionier.
Maar je wil meer, het team wil ook meer. Je hebt ambitie en het idee werkt. Dus waarom niet x 10? De scale-up-fase.

Veel goeie ideeën en bedrijfjes stranden hier. Hendrik Winkelmans probeert op basis van zijn ervaring te helpen:
- Hoe creëer je structuren en processen om honderden mensen aan te sturen?
- Welke systemen en organisatie heb je nodig?
- Hoe bewaar je een pionierscultuur, terwijl je stiekem marktleider en (relatief) erg groot bent?
- Is dit werk voor hetzelfde team, ontwikkel je mensen van het eerste uur? Of heb je vers bloed nodig?
- Welke rol neem je als ondernemer? Ken je jezelf daar genoeg voor?

Opnieuw is het geen blauwdruk. Het is een eerlijke, persoonlijke getuigenis van wat heeft gewerkt en van de fouten die Hendrik je hopelijk kan besparen.

No testimonial yet. Be the first!
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands
Reageren
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.