Getuigenis toevoegen

Tommy Gontie

Spreker
Straffe verhalen over passie, toeval en doorzetten.
Schaarste verscherpt de geest

Tommy Gontie (1977) is een inspirerende spreker die zijn verhaal en ervaringen als een echt podiumbeest overbrengt naar zijn publiek – al dan niet begeleid met een stukje zang en gitaar. Hij creëert als geen ander herkenbaarheid bij zijn toehoorders en absorbeert vanaf minuut één ieders aandacht - interesse die hij niet meer zal los laten. De verhalen zijn (pijnlijk) grappig, treffend maar vooral motiverend om zélf aan de slag te gaan. Een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe, verfrissende kijk op zichzelf, zijn bedrijf of organisatie.

Tommy Gontie is onder meer songwriter, producer en zanger/gitarist, maar hij trekt vooral de aandacht door de manier waarop hij de band – en bij uitbreiding zichzelf en het publiek – in de kijker kan zetten. Zonder budget en met een no-nonsense attitude vertelt Tommy hoe hij u met creativiteit, gerichte communicatie en aanstekelijk enthousiasme ideeën bedenkt én realiseert. Een absolute aanrader!

No-mainstream, no-nonsense

Tommy Gontie is een Do It Yourself man. In 2009 richtte hij de popgroep Garcia Goodbye op. Eerst toert hij alleen, later komt wapenbroeder en drummer Jens Leen erbij. De groep heeft eerst in het buitenland succes: vooral in Nederland en Zwitserland, maar ook Turkije en vooral Brazilië staan op het lijstje. In België komt de aandacht pas later op gang.

Een plaat opnemen, dat doe je volgens hem niét in de studio. Dat kan perfect in de slaapkamer van je dochter. Dat is goedkoop, handig en inspirerender dan een zoveelste stoffige opname-studio.

“Vanaf dag één wou ik een eigen verhaal schrijven, zowel muzikaal als extra-muzikaal”, zegt Tommy Gontie. “Ik schrijf songs die ik graag hoor, en daar koppelen we vervolgens een promotioneel verhaal aan. Dat vinden onze fans leuk. Muziek is tegenwoordig veel meer dan muziek alleen. Het gaat ook over beleving, over avontuur, een verhaal dat bij de mensen blijft hangen.”

Marketing zonder geld

Hun marketingideeën ontstaan meestal op café, bij een frisse pint. Tommy Gontie: “Regel één: het mag allemaal niet veel kosten. Zero-budgetmarketing, dat is onze leuze. Waarom er veel geld tegenaan smijten, als er zoveel creatieve lowbudget-manieren zijn om mensen te bereiken? Overigens, schaarste scherpt de creatieve geest aan. Ik hou van een no-nonsense aanpak. Hoe gekker het idee, hoe beter. En liefst vandaag nog.”

Heliumballons

Het mag gezegd, de marketingstunts van Tommy Gontie zijn geniaal. Stel, je wil een single uitbrengen die ‘Horizon’ heet. Hoe pak je dat aan? “Heel simpel”, denkt Tommy Gontie. "Je laat ze letterlijk de lucht in vliegen." En zo geschiedt. “Een raket was geen optie”, vertelt hij zelf, “vuurwerk te gevaarlijk, dus kwam ik uit bij heliumballons.”

De band koopt een heliumfles, ballons, usb-sticks met de single erop en klaar was kees. Alles om de single te ‘releasen’… Maar niet zonder een kaartje met hun e-mailadres aan de sticks te hangen met de belofte dat ze langs komen bij wie op de verste plek een ballon heeft gevonden. Uiteraard wordt alles netjes gefilmd en op You Tube gezet. Ook de scène waarin de band achthonderd kilometer ver reist om in Denemarken de jongen te ontmoeten die een van hun usb-sticks bij een bushokje had opgeraapt. Hij had de single beluisterd, hem goed bevonden en naar de band die boodschap gemaild. De leden aarzelen niet om de jongeman – belofte maakt schuld – een bezoekje te brengen.

Het resulterende filmpje is een instant You Tube hit. Zelfs Coldplay pikt het op en plaatst het op zijn website. Over gratis reclame gesproken … En ja, ook het nummer wordt een succes. Mission accomplished.

Palmeiras

Ander voorbeeld: de opmars in Brazilië. Nog voor de Rode Duivels in 2014 hun intrede maken op het WK, mag Garcia Goodbye al stunten bij duizenden voetbalfans van de Braziliaanse topper Palmeiras. Ze brengen er een eigen versie van een Braziliaans supporterslied. Het bijhorende filmpje op Facebook is meer dan 500.000 keer bekeken en massaal gedeeld. Dat was toen meer dan de hits van Stromae. Hoe is het zo ver kunnen komen?

Het verhaal begint in 2011 wanneer de band op tournee is in Brazilië. Op hun reis ontmoeten ze enkele fervente voetbalsupporters van Palmeiras (São Paulo). De band vat sympathie op voor de ploeg, en van de vaak arme supporters krijgen ze als aandenken een club T-shirt mee naar huis.

Een club T-shirt dus. Wat doe je daarmee? Tommy Gontie weet er wel raad mee. Tijdens de MNM Muziekmarathon bij Peter Van De Veire geeft hij z’n eigen single een aantal Braziliaanse kleurtjes mee en draagt hem op aan de supporters van Palmeiras. Uiteraard had hij samen met zijn compagnon het club T-shirt van Palmeiras aan. In een mum van tijd steekt het bewuste fragment de oceaan over en wordt het massaal gedeeld. Het aantal fans in Brazilië verdriedubbelt. Garcia Goodbye wordt uitgenodigd om het clublied van de Braziliaanse recordhouder in een nieuw kleedje te stoppen, met het optreden in het voetbalstadion van São Paulo tot gevolg. Sindsdien is de hechte band tussen Garcia Goodbye en Brazilië niet meer stuk te krijgen.

Pay it forward

Tommy Gontie krijgt met Garcia Goodbye niet alleen muziekliefhebbers over de vloer. PR- en marketingmensen tonen vooral interesse voor hun stunts. Hun no-nonsense strategie trekt ook in dat wereldje internationaal de aandacht. Tommy Gontie wil graag zijn boodschap delen: “Originaliteit haalt het altijd van budget. Focus op schaarste als motor voor succes. Hoe minder middelen, hoe scherper de geest. En niet onbelangrijk: focus op de juiste communicatie.” Hij koppelt er ook een filosofisch tintje aan: “In een wereld waarin er alleen maar mogelijkheden bijkomen, wordt het moeilijker om gelukkig te zijn, dat te blijven of te worden. We verzuipen vandaag in een zee van mogelijkheden en we blijven gefrustreerd achter door alle zaken die we net níet gedaan hebben. Beseffen dat je architect bent van je eigen succes, is een fantastisch gevoel. En een verpletterende verantwoordelijkheid.”

Foto's : Henk Dujardin

Maak van jezelf een boeiende gesprekspartner!

Business & Management, Ondernemers, Creativiteit, Innovatie, Marketing, Communicatie, Public Relations, Persoonlijke Ontwikkeling, Inspirerend, Sociale media

In tijden van overcommunicatie en digitale afleidingen komt het erop aan om duidelijk, to-the-point en enthousiast te communiceren met je collega’s en klanten. Want al te vaak blijkt een smartphone belangrijker dan wat iemand te vertellen heeft. Heel vaak komt dit door de manier waarop je communiceert.

In een boeiende workshop deelt Tommy technieken en tactieken om comfortabel en met vertrouwen zowel verbaal als non-verbaal te communiceren. Een vlotte communicator laat immers een positieve indruk na bij zijn of haar gesprekspartner of publiek. En dat is nu eenmaal een prettig gevoel voor iedereen.

Inspirerend voer voor iedereen die zichzelf aan de hand van een pitch positief wilt voorstellen om zo anderen te boeien en te overtuigen van wie je bent, wat je doet en wat je wilt bereiken. Het is Tommy zijn ambitie om van iedereen een boeiende gesprekspartner te maken. Hiervoor deelt hij graag een aantal tips & tricks die hij meteen in de praktijk omzet. Zo geeft hij mensen het vertrouwen dat ze nodig hebben om zowel professioneel als privé steviger in hun schoenen te staan.

Zero input – Maximum output

Business & Management, Ondernemers, Creativiteit, Innovatie, Marketing, Motivatie, Communicatie, Public Relations, Gedurfd, Inspirerend, Sociale media

Tommy Gontie is een meester in budgetmarketing, guerrillamarketing of no-nonse marketing. Als stichter en frontman van de Belgisch popband Garcia Goodbye, haalde hij al verscheidene keren de internationale pers met geniale marketingstunts op sociale en andere media. Het You Tube filmpje met daarop de ‘release’ van hun eigen single – letterlijk: met heliumballonnen de lucht in – werd duizenden keren gedeeld op Twitter en Facebook, zelfs Coldplay plaatste het op zijn website. Een megaoptreden in een Braziliaans voetbalstadion was het gevolg van een You Tube filmpje waarin de band in het club T-shirt van de Braziliaanse topclub Palmeiras tijdens een optreden bij Peter Van De Veire een nummer opdraagt aan de Braziliaanse supporters.

Tommy Gontie bedenkt technieken waarmee je jezelf op een creatieve, eigenzinnige én gratis manier in de kijker zet: met een minimum aan middelen en een maximum aan resultaat. Het gebruik van sociale media, maar ook mechanische middelen – denk aan de heliumballons – zijn de rode draad. Originaliteit haalt het altijd van budget, is zijn leuze. Hoe minder middelen, hoe scherper de geest. Zijn business model uit de muziekwereld is perfect toepasbaar op andere domeinen.

Downgrade 2.0

Business & Management, Creativiteit, Innovatie, Marketing, Verkoop & Klantenservice, Communicatie, Public Relations, Media

Tommy Gontie , frontman van de Belgische muziekgroep Garcia Goodbye, maar vooral gekend voor zijn megalowbudget reclamehits op sociale en ander media, staat even stil bij de vooruitgang. Want niet elke ontwikkeling is noodzakelijk of gewenst, zo stelt hij. Op een eigenzinnige manier kijkt hij naar de wereld van vandaag en hoe we ons laten verleiden tot dure en hoogtechnologische snufjes die ons niet noodzakelijk gelukkiger maken. Hij houdt zijn luisteraars een spiegel voor, die soms pijnlijk, soms grappig is. Hij pleit ervoor de zaken in een ander perspectief te plaatsen, en ja, ook meer het kind in ons los te laten. Eenvoud en schaarste leiden vaak tot creativiteit en succes. Een leuze die hij zelf al vaak in praktijk heeft gebracht, met internationale aandacht tot gevolg.

In tijden van nanotechnologie, software roll-outs en security updates is er meer dan ooit nood aan een moment van reflectie. Vooruitgang en innovatie zijn weliswaar belangrijk voor wereldwijde economieën, maar daarom staan ze niet altijd synoniem voor Geluk. Als geluksfundamentalist staat hij daarom graag stil bij de zin en onzin van technologie.

Verrassend, adembenemend en zeer sterk gebracht. Mét de nodige zin voor humor. Genoten!!

Johan Deherdt - Onderzoeker

“Bedankt voor de fantastische keynote van Tommy Gontie voor onze ACE-medewerkers. Hij heeft dat geweldig gedaan: de inhoud was top, de muzikale combinatie met zijn gitaar, zijn rust en genegenheid voor het publiek, zijn humor maar vooral de magie die hij in de zaal bracht. Zeer straf gedaan.
En ik was lang niet de enige... dixit others:
Ik werd er zo gelukkig van… zot hé
Die mens gaf me het gevoel dat hij grootsheid haalde uit kleine dingen, en dan bedoel ik de juiste grootsheid
Ik had direct spijt dat ik niet eerder was gekomen
Veel complimenten, veel lof, je hebt ons in het hart geraakt. Zo schoon!”

Ines Van de Velde - Event voor de ACE-medewerkers

Met (aangename) verstomming geslagen na het horen van zijn verhalen. Boeiende belevenissen, mooi opgebouwd en héél goed gebracht. We hebben er met ons team van genoten. Inspirerend, vernieuwend, ruimdenkend. En last but not least: ook goed gelachen!

Benieuwd naar de nieuwe avonturen ...

Saar - Saar (&cco) Audiologe
Schrijf een getuigenis
Voertalen
Engels, Nederlands
Reageren
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.